Disse betjente er meget frækkere end politiet tillader x 1000! Filmanmeldelse: Wrong Cops - Filmpuls

komedie Wrong Cops, , læs anmeldelsen.

Skrevet den 11 april, 2014 | af Tia-Maria Frank

0

Filmanmeldelse: Wrong Cops

Disse betjente er meget frækkere end politiet tillader x 1000!

Den franske dj Mr. Oizo (ham med den gule bamse) alias Quentin Dupieux har endnu engang bevæget sig ud i genren af mærkværdige film. Sidste år havde Dupieux filmen ’Wrong’ om hundekidnapning med til CPH PIX. Til dette års CPH PIX har Dupieux valgt at medbringe den særprægede og absurde komedie ‘Wrong Cops’ om en gruppe særdeles korrupte betjente i LA.

I Wrong Cops følger vi en gruppe letlevende betjente, bl.a. møder vi politibetjent Duke (Mark Burnham), som keder sig ualmindeligt i LA og derfor fordriver tiden med at høre vild technomusik og sælge marihuana gemt i døde rotter.

Wrong Cops, , læs anmeldelsen.

Da han en dag støder på David Delores Frank (Marilyn Manson) får han sig bestemt ikke en kedelig dag, hvilket kommer til at involvere kidnapning og en fejlagtig nedskydning af hans egen nabo. Politibetjent Sunshine (Steve Little) har sine issues og se til, da hans homo-pornografiske fortid pludselig dukker op. Desperate forsøg på at skjule denne fortid for hans ellers så lykkelige familie fører til pengeafpresning og yderligere korruption blandt politikredsens egne betjente i form af Holmes og de Lucca. Samtidigt med dette følger vi også betjenten Rough (Eric Judor), der med klap for øjet og en ualmindelig stor bule ovenover klappen, begiver sig ud som ambitiøs techno dj.

Wrong Cops, , læs anmeldelsen.

Fra første øjeblik viste denne film sig fra sin absurde side. Underteksterne var franske, men filmen var jo på engelsk, WTF? Havde det ikke været for de store herrer på hver min side, var jeg gået i kontrolrummet for at sikre om dette nu også kunne være rigtigt. (Og jeg fandt senere ud af, at det faktisk var meningen). Wrong Cops er en komedie uden lige, men den er samtidig også så absurd, at jeg næsten ikke ved, hvad jeg skal tænke om den bagefter. Jo, Wrong Cops skal helt sikkert nok få dig til at grine, op til flere gange endda, men det hele blev måske bare en anelse for mærkeligt eller sort til mig og jeg havde derfor svært ved at nyde filmen fuldt ud. Historien er overhovedet ikke sammenfattende, men i stedet bestående af små sketchlignende fortællinger, der i sidste ende alle ender ud i et stort klimaks af absurditet. Men fordi jeg aldrig har set denne slags film før, vil jeg også gerne anerkende Wrong Cops og hylde Dupieux for at have skabt noget unikt og særligt og som helt sikkert vil få mig til at følge med i hans fremtidige projekter.

Wrong Cops, , læs anmeldelsen.

Mark Burnham spiller forrygende som betjent Ligeglad aka Duke og sammen med resten af politikorpset bestående af Eric Judor, Steve Little samt Arden Myrin som betjent Holmes og Eric Wareheim som betjent de Luca, udgør de et sært, men godt cast til denne sære film. Marilyn Manson som den forvoksede teenager David Delores Frank er helt sin egen og det er en oplevelse uden lige at se Manson udfolde sig som sky technonørd når man nu ved, hvad han ellers er i stand til på en musikscene. Wrong Cops bliver også forskønnet med små optrædener af Eric Robert som Bob og Ray Wise som politikaptajnen Andy, hvilket bestemt ikke gør denne film ringere, tværtimod.

Wrong Cops, , læs anmeldelsen.

Instruktøren Dipieux har valgt at gøre brug af små sketchagtige scener i form af tre samtidige fortællinger. Flere gange i filmen var der gjort brug af små mærkelige frysebilleder, næppe dårlig klipning af filmen, men en bevidst hensigt for at gøre filmen endnu mere absurd end bare fortællingerne i sig selv. Dette faldt ikke i god jord hos mig, og blev nærmere et irritationsmoment end noget der kunne nydes stilistisk. Men hatten af for undergrundsstilen Dipieux har valgt at køre filmen i. Det var helt sikkert noget jeg nød og som giver filmen kant og en form for realisme særdeles adskilt fra en anden realisme stilart, nemlig dogme.

Wrong Cops, , læs anmeldelsen.

Musik & lydbillede

Når nu instruktøren Dipieux til dagligt også er dj, nærmere under navnet Mr. Oizo, så er det måske ikke helt så overraskende, at musikken i Wrong Cops hovedsageligt består af hans musik. Flere beats fra hans musik angiver tempoet i filmen og det er meget passende hele vejen igennem og slet ikke helt umuligt til tider at sidde og rokke med.

Wrong Cops, , læs anmeldelsen.

Filmanmeldelse: Wrong Cops Tia-Maria Frank

Wrong Cops i Cinemateket den 14. april kl. 16. 45

Kort fortalt: Wrong Cops er en film om et politikorps i LA, der er mere kriminelle end de kriminelle selv. Hylende morsom men samtidigt afsindig absurd, så vil du for alt i verden ikke gå glip af en sky Marilyn Manson som technonørd, bør du helt sikkert tjekke Wrong Cops ud.

3.5

er en sucker for romantiske film og komedier