Marvel-mutanterne er tilbage med bred ymer og knæhøj karse! ..." /> Filmanmeldelse: X-Men - Days Of Future Past - Filmpuls

comic book X-Men: Days Of Future Past. Læs anmeldelse på Filmpuls.dk

Skrevet den 22 maj, 2014 | af Michella Malin Petersen

0

Filmanmeldelse: X-Men – Days Of Future Past

Marvel-mutanterne er tilbage med bred ymer og knæhøj karse!

Når man er film-fan er det svært helt at vælge hvilken genre man holder mest af – det er nærmest som at spørge en mor hvilket barn hun elsker højest. Men blev jeg tvunget til at vælge, ville superhelte-filmen være toppen af kransekagen. Genren har eksisteret  siden 50’erne, og tegneserierne de er baseret på endnu længere, men især de sidste seks års tid, er der virkelig kommet gang i universet. Marvel og DC kæmper en indbyrdes kamp om tronen, så kastes der film og tv-serier ud på stribe – sequels, reboots, spin-off’s… Der er noget for enhver. Film som ‘Watchmen’, ‘The Avengers’, dette års ‘The Amazing Spider-Man 2’ (ja, jeg elskede den, sagsøg mig!), og selvfølgelig den enestående ‘The Dark Knight’-trilogi, kan for mig simpelthen ikke overgåes af selv den største Oscar-stjæler, og når man ser helte, skurke, ødelæggelse, smuk action, moralske dilemmaer, og fantastiske casts, akkompagneret af episke soundtracks i en stor pakke… Det er som at være i en anden verden. Et rent paradis.

Superhelten på det store lærred bliver i den grad taget mere alvorligt nu end nogensinde før, og der bliver krævet mere og mere fra folkene der står for at overføre højt elskede figurer og historier fra tegneserie til celluloid. Marvel smækker film på tavlen hvert andet sekund og bliver ved med at ekspandere deres univers, hvor DC virker lidt mere tøvende overfor de store risikoer.

X-Men: Days Of Future Past. Læs anmeldelse på Filmpuls.dk

Siden Marvel’s kæmpe succes med ‘The Avengers’ er det som om at ‘X-Men’ er røget lidt i baggrunden. 2011’s ‘X-Men: First Class’ var en moderat succes og fik fine anmeldelser, men de utallige film om jernmænd, nedfrossede patrioter og tordenguder med flabede halvbrødre har siden snuppet spotlightet, trods at flertallet af filmene (med ‘The Avengers’ som undtagelse) har været rene rode-bunker. I selskab med Fox Studios, der ejer rettighederne til ‘X-Men’, er instruktør Bryan Singer ude på at få vores mutant-helte tilbage i ringen med dette ambitiøse projekt.

Ifølge Singer, er ‘X-Men: Days Of Future Past’ den største X-Men film nogensinde, og han ved hvad han snakker om. Han stod bag den første ‘X-Men’ filmatisering fra 2000, samt fortsættelsen ‘X-Men 2’ der udkom tre år senere (sidstnævnte har siden været hyldet som den bedste i franchisen). Desuden har han været producer på både den ret upopulære ‘X-Men Origins: Wolverine’, samt den førnævnte ‘First Class’, og til sidst vil han også stå for ‘X-Men: Apocalypse’ som vil få premiere i 2016.

Der bliver lovet et historisk slag mellem årtier, en episk blanding af gammelt og nyt blod på slagmarken… Men kan filmen holde løftet?

I den stjernespækkede ‘X-Men: Days Of Future Past’ kæmper det ultimative team for menneskehedens overlevelse hen over flere årtier. Racen er tæt på udryddelse og den eneste chance for at redde fremtiden, er at ændre på fortiden. Med lidt hjælp fra Kitty Pryde (Ellen Page), sendes Wolverine (Hugh Jackman) tilbage til 1973 for at stoppe Mystique (Jennifer Lawrence) inden hun begår et mord der vil fastsætte, ikke kun mutanternes, men hele menneskehedens skæbne. Til denne opgave får han brug for de to ærkefjender Professor Xavier (James McAvoy) og Magneto (Michael Fassbender), samt en hjælpende hånd fra Hulkens kæledyr Beast (Nicholas Hoult) og mutanternes svar på Speedy Gonzales, Quicksilver (Evan Peters).

‘X-Men: Days Of Future Past’ starter fantastisk, med en åbnings-scene der viser en gruppe unge mutanter kæmpe imod dræber-robotterne The Sentinels. At se karaktererne bruge deres forskellige og fantastiske kræfter i samarbejde, er en ekstremt smuk og tilfredsstillende måde at hive publikum op i nakken på, og en af de ting der gør denne film til den medrivende rutschebane tur som den er. Der bliver lovet action for alle pengene. Inden længe gør de ældre udgaver af Professor Xavier (Patrick Stewart) og Magneto (Ian McKellen) deres entré, i selskab med Storm (Halle Berry) og derefter begynder et kapløb mod tiden.

Hvis man, som mig, er lidt rusten indenfor ‘X-Men’-filmene, kan ‘Days Of Future Past’s nærmest ‘Inception’-agtige plot godt starte lidt forvirrende, men inden længe er trådende reddet ud og det hele bliver overraskende tilgængeligt, selv for dem der ikke helt kender til universet. Det er selvfølgelig stadigvæk vigtigt at holde fokus på filmen, men samtidig er det skønt bare at kunne læne sig tilbage og blive revet med af Singer’s utrolig ubesværede tilføjelse til genren. Der var ikke så meget som et øjeblik hvor jeg kedede mig – det er en af de mest underholdene film jeg har set længe.

‘X-Men: Days Of Future Past’ er dog ikke perfekt, for nogen gange virker det som om at Bryan Singer har lidt for travlt. Jeg savnede virkelig nogle øjeblikke mellem Beast og Mystique efter deres forbindelse i ‘X-Men: First Class’, og hvor ville det have været fedt hvis Singer havde skrevet en større rolle til Quicksilver. Trods hans geniale introduktion, så kan man ikke undgå at sidde og tænke på alle de muligheder der ville være for storslået action-smackdown hvis ham og hans Flash-lignende evner fik lov at slå sig løs med de andre mutanter i filmens uundgåelige opgør. Virkelig en spildt mulighed lige der.

Filmen er “kun” lige 2 timer lang, og det ville faktisk ikke have skadet at smide ekstra 30-40 minutter på i denne omgang. Det virker som om at mange scener måtte lade livet i redigerings-rummet. Et eksempel er en af karaktererne, som ellers har været en stor del af filmens reklame, kun får en to-sekunders cameo, mens andre får tungt reduceret screentime (dog har Singer udtalt at førnævnte karakter vil få sine scener inkluderet når filmen udgives på DVD).

Derudover er en del scener fra trailerne slet ikke er med i filmen, hvilket altid irriterer mig. Hvis man er smart nok i redigerings-processen kan man sagtens sammensætte en trailer der ikke afslører vigtige plot-points uden at bruge klip der ikke er med i den færdige film. Det er lidt at snyde publikum. Og selvom vi får en udvidet udgave af filmen på DVD, så er der en lille del af mig som ville ønske at der istedet var blevet valgt at forlænge spilletiden. 2.30 eller 2.45 er ikke slet ikke ilde set når vi snakker om andre film i genren, og her kunne de ekstra minutter gøre stor gavn på helhedsindtrykket.

Som altid, så husk at forblive plantet i bio-sædet til efter rulleteksterne (en tommelfinger-regel når vi snakker Marvel-superhelte) – der er et lille såkaldt easter-egg til fansene.

Det er efterhånden svært at forestille sig nogen anden i rollen som Wolverine end Hugh Jackman – han giver den helt rette blanding af uforudsigelig vildskab, lun humor og menneskelighed til sin karakter. Jackman er en af branchen’s mest alsidige og undervuderede skuespillere, og han er virkelig kommet langt siden sine ‘Kate & Leopold’-dage, den kære mand.

Fanboy-heltene Ian McKellen (Gandalf fra ‘Ringenes Herre’-trilogien, duh) og Patrick Stewart (‘Star Trek’s Captain Picard) har ikke meget at lave, men deres tilstedeværelse bringer unægteligt en helt anden klasse til filmen, og det er fantastisk at sidde og drage paralleler mellem McKellen og Fassbender’s Magneto’s, samt Stewart og McAvoy’s Xavier’s. Og James McAvoy især, brillierer som fortidens Charles Xavier, en knust mand der har mistet to af de mennesker han holder mest af, og som må tage nogle svære valg som filmens handling udfolder sig. En virkelig imponerende og detaljeret præsentation.

Michael Fassbender som den unge Magneto, får ikke lige så meget lov til at udfolde sig her som han gjorde i forgængeren, men takket være Fassbender’s unægteligt store talent (I kvinder der har set ham i ‘Shame’, som sidder og fniser nu, stop det!) så formår han at bringe den helt rette mængde af charme og djævelskhed til rollen, og især hen mod slutningen får han lov til at skinne.

Filmens antagonist spilles af Peter Dinklage der slog igennem i hit-serien ‘Game Of Thrones’. En dygtig skuespiller, uden tvivl, men Dr. Trask får aldrig rigtig sat sig fast som en mindeværdig fjende. Derimod skal det siges at det er forfriskende at se en menneskelig skurk, set fra den vinkel at hans handlinger aldrig decideret råber “uhelbredelig ondskab. Dr. Trask virker mest af alt som en utroligt fejlinformeret og ignorant person der ser sig selv som mere værd end mutanterne. Man har altid kunne drage ligheder mellem forfølgelsen af mutanterne i ‘X-Men’, og behandlingen af diverse minoriteter gennem tiden, og dette aspekt bliver fremhævet med mere balance når man har en skurk der er mere menneske end monster.

I de mindre roller gør alle skuespillerne deres bedste med deres begrænsede screentime. Ellen Page er som altid god, men især Evan Peters er værd at lægge mærke til som Peter Maximoff (ændret fra original-navnet Pietro, grundet rettigheder), aka Quicksilver, en flabet teenager med kleptomanske tendenser. Jeg er stor fan af ‘American Horror Story’, så jeg morede mig over at se Peters i en langt mere munter og overgearet rolle end jeg er vandt til. Selvom hans rolle er alt for kort, så er Quicksilver en af filmens højdepunkter, og Evan Peters er en utrolig talentfuld og karismatisk skuespiller som helt sikkert har en lovende karriere foran sig.

Halle Berry’s rolle som Storm blev minimeret grundet hendes graviditet og det gør desværre at hun går hen og bliver utrolig overflødelig. Hun tilføjer ikke så meget andet end et par gode øjeblikke hvor hun bruger sine kræfter hen mod slutningen, og det virker ærlig talt som spild af karakter når Storm knap nok ytrer fire sætninger i filmen. Hvad man end synes om Berry’s skuespiller-evner, så er Storm en vigtig karakter i universet og det ville have været rart at se mere til hende.

Filmens største (og eneste) fejl-cast er desværre Oscar-vinderen Jennifer Lawrence i rollen som den formskiftende Mystique, en af universet’s ellers mest spændende figurer. Det er, og har altid været, en ren fryd at se Mystique ubesværet ændre sin fysik i løbet af få sekunder, men hendes følelsesmæssige rejse er en stor del af denne film’s historie og der har Lawrence slet ikke kraft nok bag sin præsentation til at skinne igennem. Dette er især tydeligt når hun deler skærm med enten McAvoy eller Fassbender. Begge herrer nærmest spiller skuespil med hver eneste porre i huden, mens Lawrence næsten får Kristen Stewart til at ligne en ren Meryl Streep. Lawrence kan godt spille når hun vil, men her virker hun komplet enssporet og uengageret gennem hele filmen.

Med Jennifer Lawrence som eneste undtagelse, er har ‘X-Men: Days Of Future Past’ et kanon dygtigt cast, som alle prøver at få mest muligt ud af deres karakterer og det er en fryd at se. Derudover er der et par overraskende cameo’s fra tidligere karakterer, så fans af den første trilogi skal nok få noget at smile af.

Hvor filmens forgænger ‘X-Men: First Class’ foregik i 1960’erne, skifter DOFP mellem en dystopisk og mørk fremtid, og de flippede og farverige 70’ere. Jeg har altid haft et blødt punkt for 70’ernes mønstre og og jordnære stil, så det var en ren fryd for mig at se karaktererne bevæge sig rundt i disse omgivelser. Tidsalderen virker aldrig påtaget eller overdrevet, men blender bare flot ind i baggrunden hele vejen igennem. Både filmens lokationer, kulisser og kostumer er helt i top.

Derudover har Bryan Singer heldigvis valgt at filme løjerne i 3D, frem for at konvertere dem, og det kan mærkes. Selvom 3D’en absolut ikke er et must for at nyde filmen, så er det en af de mere skarpe og velfungerende brug af dimensionerne, med kun meget få uklarheder.

CGI-effekterne leverer og der er meget få øjeblikke hvor der kommer ridser i spejlet. Teleportering, slowmotion-sekvenser, ild-kampe, is-surfing, bullet-time og intet mindre end et flyvende fodbolds-stadium – En actionfan kunne næsten ikke bede om mere! Drengerøven i mig, ville næsten ønske at der lige blev skruet et par takker op i action-afdelingen, men ellers er der ikke meget at klage over. ‘X-Men: Days Of Future Past’ er en utrolig flot og kreativ film fra start til slut.

Musik  og lydbillede

Ligesom filmens visuelle side, så er lydbilledet imponerende. Kamp-scener, eksplosioner og hvad der ellers er at byde på, præsenteres alt krystal-klart og højt uden nogensinde at blive distraherende.

Derudover er der et par enkelte sjove brug af 70’er-hitsange. Der bliver aldrig helt gået over i ‘Watchmen’-territoriet, men de få eksempler er ret stemningsfulde. Blandt andet er den spøjse scene hvor Quicksilver uskadeliggører et helt rum med vagter mens han lytter til Jim Groce’s “Time In A Bottle” på sin Walkman (hey, det er 70’erne) en lille perle. Der var det umuligt ikke at trække på smilebåndet over sang-valget (og scenen i det hele taget).

Selve filmens instrumentale soundtrack er komposeret af John Ottman (der også stod bag ‘X-Men: X2’s musik) og han leverer et flot og passende, men dog en smule forglemmeligt soundtrack. Han er ingen Hans Zimmer, men det er godt håndværk, der også kan tåle at høres uden for filmens sammenhæng.

Filmanmeldelse: X-Men – Days Of Future Past Michella Malin Petersen

X-Men: Days Of Future Past - premiere den 22. Maj 2014

Kort fortalt: ‘X-Men: Days Of Future Past’ er en storslået og kanon underholdene tilføjelse til genren som roligt kan anbefales til både X-Men fans, action-junkies og superhelte-newbies.

5

User Rating: 2.7 (1 vurderinger)

har et ekstra hjertebank for superhelte, gyser-genren, 80'er film, tragiske dramaer og alt af Christopher Nolan. Taler flydende i film-citater, og ville se en film om tørrende maling hvis Tom Hardy var på rollelisten.