animation

Skrevet den 11 februar, 2016 | af Line F. Svare

0

Filmanmeldelse: Zootropolis

Mændene bag ‘Frost’ og ‘Big Hero 6’ er nu klar med Disneys næste animationsfilm: ‘Zootropolis’. Denne gang er det ikke et univers med prinsesser eller superhelte – men dyr, som har skabt et samfund, der ligner vores menneskers.

I Zootropolis bor alle patterdyr sammen i fred og ro – rovdyrene jæger ikke længere, og byttedyrene bliver ikke jaget. De er alle civiliserede borgere, som lever blandt hinanden. Kaninen Judy er blevet politibetjent, som den første kanin nogensinde. Der er dog ikke mange der tror på hendes evner, og hun bliver sat til at  udstede parkeringsbøder. Samtidig er en lang række borgere i Zootropolis forsvundet, og Judy får politichefen overtalt til, at hun må undersøge en af de forsvundne. Hun får to døgn, og klarer hun det ikke vil hun blive fyret. For at opklare sagen, må hun søge hjælp hos en snu og svindlende ræv ved navn Nick.

Zootropolis. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

Copyright: Disney

Disney har fået skabt et meget kreativt og fantastisk univers i ‘Zootropolis’. Det er meget detaljeret og virkelig gennemtænkt. Det er en film man kan se flere gange og hver gang finde nye små geniale detaljer. At alle former for pattedyr bor sammen i én stor by, er virkelig en kilde til mange sjove og underholdende ideer, som filmen får godt udnyttet.

Filmen stiller samtidig et interessant og lærerigt budskab op, ved at stille spørgsmål ved, om man bare skal acceptere at sidde fast i den sociale arv – kan en lille kanin virkelig være politibetjent? Og kan man stole på en ræv? Kan rovdyr og deres førhen bytte leve sammen? Jeg synes der ligger et rigtig fint budskab og morale i filmen, som klart vil være forståeligt for børn og som giver filmen et varmt hjerte.
Filmens historie fokuserer på en form for politidetektiv-krimi. Hovedplottet går ud på at undersøge denne sag og finde spor og svar. Det klær Disney godt, ikke kun at lave eventyr.

Copyright: Disney

Karakterne er enormt søde og elskværdige. Judy og Nick er et fantastisk par, på trods af at historien mellem de to ikke er særlig unik. En selvisk (kriminel) der bliver blackmailet af en sød, positiv pige, til at hjælpe hende med at opnå sit mål – det lyder som plottet i ’Tangled’ mellem Flynn Rider og Rapunzel, og ’Frost’ mellem Kristoff og Anna (minus det kriminelle). Det gør det dog ikke til en mindre god fortælling. Jeg personligt er i hvert fald ikke træt af den slags skabeloner. Det er faktisk ret charmende, skaber en virkelig god dynamik og en tydelig karakterudvikling.
På trods af alt det positive, så formår ‘Zootropolis’ desværre aldrig at komme helt ind under huden på mig eller røre mig rigtig dybt, som andre Disney og Pixar film kan gøre. Filmen når derfor aldrig samme højde som Disneys seneste film (Frost, Big Hero 6, Vilde Rolf). Samtidig har jeg dog ikke noget negativt at sige, andet end jeg godt kunne tænke mig de gik endnu dybere ned i deres karakterer.

Copyright: Disney

Det er lidt ærgerligt jeg skal have det sådan, men jeg kæmper lidt med danske stemmer. Jeg synes det er tydeligt med mundbevægelser og stil, at det ikke er de stemmer filmen er skabt til.
Özlem Saglanmak lægger stemme til hovedrollen Judy. Hun lægger stemme til Ali i Yallahrup Færgeby, men har ikke været med i mange film. Hun gør det egentlig helt fint, og der er ikke noget at klage over – men når man så ved det er Ginnifer Goodwin (‘He’s Just Not That Into You’) som lægger stemme til Judy i originalversionen, så kan man mærke at rollen næsten er som skabt for Goodwin.
Jens Jacob Tychsen (Badehotellet) lægger stemme til Nick. Her føler jeg desværre noget er gået galt, da det er som om, at hans stemme ikke passer til karakteren. Det er virkelig ærgerligt. Jeg kunne godt tænke mig at Nick fik endnu mere følelse og karakter i stemmen – for jeg synes han er en interessant figur. Det skal  så også lige siges, at, ud fra hvad jeg har set i trailerne, så er den originale udgave med Jason Bateman som Nick, endnu længere fra mit ønske. Så her er det klart en stærk forbedring med Jens Tychsen.

Copyright: Disney

Der er mange karakterer i ’Zootropolis’, og navne som Iben Hjejle, Szhirley, Amin Jensen, Bubber, Søs Egelind, Peter Gantzler og Mia Lyhne lægger stemmer til karaktererne. Værd at nævne, ifølge mig, er dog Jonas Schmidt, som gør det virkelig godt i rollen som Clawhauser. Han er receptionist på politistationen og ender nok øverst på listen over mine yndlingskarakterer.

’Zootropolis’ er visuelt virkelig gennemført. Det er klart filmens største styrke, at den både historiemæssigt men især visuelt, har skabt et så gennemført, detaljeret og flot univers. Især storbyen er et imponerende stykke arbejde. Jeg tror også det hjælper meget, at det ikke er mennesker men dyr, der er karakterer i filmen. Der er altid noget lidt for mekanisk og umenneskeligt ved animerede mennesker – samtidig er jeg også træt af at de alle ligner hinanden så meget (især karakterne i Tangled og Frost). Her er det en fordel med dyr. Når filmen indeholder en masse forskellige dyrearter, er der også plads til at lave stor forskellighed blandt karakternes udtryk.
Jeg så filmen i 3D, og er normalt en stor modstander af 3D. Men når det kommer til animationsfilm, så synes jeg altid at 3D giver en helt okay effekt og man slipper for at det direkte ødelægger filmen, som det gør med liveaction. Så fortvivl ej, hvis du ikke har mulighed for at se den i 2D.

Copyright: Disney

I Zootropolis er der en store popstjerne ved navn Gazelle, som alle er kæmpe fans af. Hun spilles af Shakira (når hun taler er det Szhirley der lægger stemme til hende), og Shakiras sang ”Try Everything” er derfor også med i filmen. Den spilles imens Judy kommer til Zootropolis, og jeg synes den er med til at skabe en virkelig fed scene, samt lægge stemningen og følelsen, til filmens start. Ellers er der ikke sange med i filmen – så det er altså ikke en typisk Disney film, hvor karakterne synger. Musik er der selvfølgelig, og den fungerer helt som den skal, som stemningsskaber igennem filmen.

Copyright: Disney

Filmanmeldelse: Zootropolis Line F. Svare

Zootropolis - premiere d. 11. februar 2016

Kort fortalt: 'Zootropolis' er en sød og underholdende film, med et virkelig gennemført univers både handlingsmæssigt og visuelt. Filmen har nogle virkelig geniale detaljer, og er god underholdning, med et rigtig fint budskab.

4.8

User Rating: 3.3 (1 vurderinger)

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et interessant plot eller spændende karakterer. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.