Filmanmeldelse: Hjerter Dame

Første maj er netop lige afsluttet og Filmpuls har været inde i biografmørket for at kigge nærmere på en dokumentar, der tager fat på LO og kvinden, der sidder i spidsen for den danske arbejderbevægelse.

I de sidste 20 år har LO oplevet medlemsflugt, og fagforeningslivet og dens historiske betydning for arbejdsmarkedet her i landet synes truet. Det er en hård kamp, som tages op af den nye formand, Lizette Risgaard, der kæmper for at træffe de vigtige beslutninger, samtidig med at hun kaster sig ud i et stormvejr blandt sine egne medlemmer. Kan den tidligere kontorassistent, der nu sidder på toppen, klare presset?

’Hjerter Dame’ er instrueret af de to kvindelige instruktører, der også gav os filmen ’110% Greve’, og de er meget erfarne inden for den dokumentariske verden. Men desværre, så er erfaring ikke altid lig med et godt færdigprodukt.

Filmens første halvdel er (undskyld, det måske hårde udtryk) ulidelig! Ulidelig, fordi det virkede, som om jeg så en reklame eller promoveringsfilm for LO: hvor fedt LO er, hvor vigtig LO er, hvor vigtig og ”hipt” en formand Lizette er for LO. For det kan godt være, at filmens virkemidler og budskab i starten brænder igennem hos rødglødende loyale medlemmer af LO, men for mig, der kommer udefra, var det utroligt kedeligt at kigge på. Vi følger Lizette rundt i landet, ser hvordan hun tackler valg og beslutninger, der uden tvivl ikke er lette. Vi er bag scenen i forhandlingerne mellem LO og arbejdsgivernes forening (ikke den nuværende afblæste konflikt) og får indblik i, hvordan man forhandler, hvilket i et splitsekund var ret interessant, men ellers var der ikke et moment, hvor mine ører spidsede til….. Før anden halvdel begynde.

Filmen åbner for alvor op, da man kommer tæt på personen Lizette Risgaard. Der fortæller om hendes barndom, liv og hvordan hun endte på formandstaburetten hos LO. Denne del var for mig filmens ”sjæl” (so to say) og gik helt væk fra LO reklamefilmen, jeg først så komme, til noget langt mere interessant og personligt. Men i enden var det ikke nok til, at jeg generelt vil give filmen tommelfingeren op ad.

Der er ikke meget at sige. Vi taler om rigtige personer, som er dem selv (går vi ud fra). Lizette Risgaard sættes op som en kvinde, der svømmer imod strømmen af konstant modstand og svære valg. Hun er filmens ”heltinde”, som er her for at banke rusten af LO’s skrog. Vi kommer tæt på personen Lizette, og det var også den del, der omhandlede hendes liv, der klart var filmens bedste del.

Visuelt er vi ovre i en stil, der minder meget om de dokumentarserier, som der vises på flimmerskærmen om aftenen, hvor man følger advokater og andre lign. mennesker. En gang imellem kommer filmen op med nogle visuelle interessante valg, men ellers forekommer det mig, at ’Hjerter Dame’ på dette område er yderst konservativt konstrueret. Derfor er spørgsmålet om filmen ikke havde gjort sig bedre på en tv-skærm i stedet for på det store lærred?

Filmens musik leveres af Jonas Struck og Troels Abrahamsen, hvis bidrag til filmen allerede er løbet ud af min hukommelse, hvilket jo så må betyde, at det ikke var ørehængende nok.

Copyright billeder: DOXBIO