Skrevet den 11 januar, 2019 | af Rikke Ingemann Jensen

0

Filmanmeldelse: Før Frosten

Denne danske film har allerede høstet flere priser hjem, selvom den først havde premiere i går. Jesper Christensen har vundet den famøse pris som bedste skuespiller på Toronto Film Festival, og filmen har også fået priser i USA og Japan. Hvorvidt han leverer varen ifølge os, kan du læse her

Jesper Christensen spiller hovedrollen som bonden Jens i midten af 1800-tallet. Han er eneforsørger af sin datter og sin søsters to sønner. Som de andre i landsbyen så afhænger familiens indkomst af årets høst, og da denne ikke går som planlagt, har de svært ved at få mad på bordet. Hans eneste chance for at sikre sin families overlevelse er ved at gifte sin datter væk til enkemanden på den store gård. Dette valg har dog en masse konsekvenser, der langsomt nedbryder Jens’ morale. Hvor langt vil man gå for at sikre sin families overlevelse?

Da jeg gik ind for at se filmen, må jeg indrømme, at jeg ikke havde så høje forventninger til handlingen. En film om en bonde i 1800-tallet lød ikke så tiltalende for mig, men jeg blev positivt overrasket. Selvom Jens’ problemer ikke ligefrem er nogle, som vi står overfor i dag, så kan man sagtens overfører hans dilemmaer over til det moderne liv. Alle ønsker jo blot det bedste for deres børn, og vil gøre alt man kan for at forsørge dem. Jens tager nogle foruroligende valg i løbet af filmen, men på grund af den gode opbygning i starten føler man stadig med ham og familien og ønsker ham kun det bedste.

Desværre synes jeg at filmen blev lidt kedelig. Starten og slutningen var rigtig interessant, og jeg sad fremlænet i biografsædet til sidst. Dog var midten sløv og gentagende, der skete ikke rigtig noget. Jeg kunne godt have savnet, at der var tilføjet lidt ekstra til historien. Det langsomme tempo i filmen var som sådan helt fint, der skulle bare være sket noget nyt undervejs.

Nordisk Film

Jesper Christensen’s præstation er blevet kaldt hans hidtil bedste, og det kan jeg godt forstå. Han spiller simpelthen så godt, at man til tider godt kan glemme, at det er skuespil. Han formår at gøre sin karakter sympatisk, og man fastholder den sympati hele filmen igennem, selvom Jens træffer nogle dårlige valg. Han er dog ikke den eneste, der skal have ros. Den unge Clara Rosager leverede en rigtig fin præstation, og hendes kemi med Christensen var troværdig. Hun er en af Danmarks kommende stjerner. Generelt spillede hele holdet godt. Man kunne få helt kuldegysninger bare af at se på nogle af karaktererne og undre sig over, hvad de vil gøre.

Michael Noer portrætterer det mørke Skandinavien i 1800-tallet, hvor der ikke er meget at grine af. Det hele går af helvedes til, og det viser billederne. Alle billederne er mørke og præget af mørke farver, hvilket er passende til filmens handling. Naturen bliver vist som en fjende, der kan ødelægge ens indkomst i et splitsekund. Noer har uden tvivl truffet de rigtige valg med hensyn til det visuelle. Filmen er præget af nærbilleder, hvor det kun er personen i centrum der er i fokus, hvilket fungerer fint.

Det bliver dog en smule for mørkt til tider, hvor man næsten ikke kan se, hvad der foregår. Derudover ser Clara Rosagers karakter temmelig nydelig ud i forhold til, at hun arbejder i marken hele dagen. Det er næsten kun Jesper Christensen, der ser rigtig slidt ud. Jeg manglede lidt mere kontrast mellem den store gård og Jens’ lille gård. Svenskeren er tydeligvis meget mere rig end Jens, og det kunne de godt have spillet på noget mere visuelt.

Nordisk Film

Musik

Her er der ikke så meget at sige. Smukke toner uden sang præger det meste af filmen og virker meget tidspassende. Musikken er især godt brugt i scenerne, hvor Jens træffer svære valg, da det er med til at give seeren en form for panikfornemmelse.

Filmanmeldelse: Før Frosten Rikke Ingemann Jensen

Kort fortalt: 'Før Frosten' er en god dansk film om bondelivet i 1800-tallet. Den har en interessant morale og er især for historieinteresserede. Desværre bliver den en smule for lang og kedelig og se på i længden.

3.3

20-årig medievidenskabsstuderende der elsker film og tv-serier. Har en stor forkærlighed for John Hughes film og alt med Leonardo Dicaprio.