Filmanmeldelse: Green Book

‘Green Book’ har allerede fået meget opmærksomhed i medierne. Både af gode og dårlige årsager. De gode er, at ‘Green Book’ er nomineret til hele fem Oscar-statuetter til dette års show. Den dårlige omtale stammer fra Viggo Mortensens uheldige brug af N-ordet til en screening af ‘Green Book’. Til trods for dens blandede omtale, er filmen så god? Læs vores mening her.

Historie

Filmen foregår i 1960’erne i USA, hvor italiensk-amerikanske Tony Lip bor med sin familie i New York. Han arbejder som dørmand men har problemer med at tjene nok penge til at forsørge sin familie. Da han får tilbudt et job som chauffør for en musiker, takker han ja. Jobbet er dog usædvanligt, da han skal køre den afro-amerikanske pianist Don Shirley rundt til hans tour i Sydstaterne. Det umage par danner langsomt et venskab på den lange tur gennem staterne.

Jeg har set flere film om racisme i 1960’erne, end jeg kan tælle. Der er lavet en masse om denne periode, og jeg frygtede lidt, at denne film blot vil være en af mange. Dog skilte den sig helt klart ud fra mængden. Her ser man hvordan den normale afroamerikanske mand oplevede racisme i sin hverdag. Der er ikke fokus på alt det politiske, men på hvordan de helt små, men racistiske handlinger nedgjorde afroamerikanere.

Nordisk Film

Karaktererne i filmen er realistiske, og man kan ikke lade være med at holde af dem. Shirley & Lip er så forskellige, hvor Lip er den typiske middelklassemand, der hænger ud på værtshuse med sine venner i fritiden er Shirley helt anderledes. Han er sofistikeret og en del af overklassen, atypisk afroamerikanere i denne periode. Og netop dette er der fokus på: hvordan der er byttet om på deres roller. Filmen portrætterer eminent, hvordan det er, ikke at være som andre i ens sociale gruppe, og hvordan diskrimination og fordomme går begge veje. ‘Green Book’s morale er stadig aktuel i dag og får en til at tænke en ekstra gang over, hvordan man behandler andre.

Selvom handlingen er ret ensformig, og de bruger en del tid på at køre, så betyder det ikke at man keder sig. Netop de to karaktereres samtaler i bilen er noget af det mest interessante. Filmen tager tidsperioden alvorligt, men der er stadig plads til jokes, hvilket gør at filmen ikke er så tung. Instruktøren har formået at finde den perfekte balance.

Skuespil

Selvom Tony Libs familie har flere medlemmer end en mindre italiensk by, så er det helt klart Don Shirley & Tony Lip alene på skærmen det meste at filmen. Derfor kræver det en del af både Viggo Mortensen og Mahershala Ali, der spiller de to respektive roller. Hold nu op hvor gør de det godt! Vi danskere kan godt være stolt af vores (halvt) danske skuespiller, for han spiller fabelagtigt. Hans mimik og italienske accent gør det tydeligt for publikum, hvilken slags person han spiller. Selvom Tony er temperamentsfuld, ikke altid ærlig eller følger reglerne, holder man stadig af ham.

Det samme gælder for Don Shirley. Udenpå er han en selvsikker mand, der gør hvad der passer ham, men på grund af Ali’s fantastiske skuespil fornemmer man hurtigt, at han ikke er så sikker på sig selv. De to skuespillere har en fantastisk kemi, og deres udviklende venskab er rørende.

Nordisk Film

Visuelt

Der er ingen tvivl om, at filmen foregår i 1960’erne, hvad angår det visuelle. Man bliver med det samme taget tilbage til den periode. Hele køreturen igennem sydstaterne er primært filmet inde i bilen, hvor jeg godt kunne have ønsket at set lidt flere naturbilleder. Dog portrætterer den meget tydeligt forskellen på, hvor Shirley optræder, ved de rige, og hvor han kan få lov til at overnatte, på de slidte hoteller der står i ‘Green Book’.

En ting jeg især var vild med er kostumerne. Man ved allerede hvilken slags person de to respektive hovedpersoner er, bare ved at kigge på deres tøj. Shirley iført sine fine jakkesæt og Lip i sine stribede skjorter. Det er sjældent, man ser kostumer, der definerer karakterer så godt.

Nordisk Film

Musik & Lydbillede

Man bliver sat i sådan en god stemning af musikken. Soundtracket indeholder alle de gode gamle sange fra 1960’erne. Musikken passer til filmens stemning og bliver en del af handlingen. Intet at klage over her.