'His Dark Materials' - sæson 2. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk
HBO nordic

Serieanmeldelse: His Dark Materials – sæson 2

Sidst opdateret:
5

Historien om Lyra og det gyldne kompass fortsætter i 2. sæson af ‘His Dark Materials’ der kan ses på HBO. Denne anmeldelse er baseret på sæsonen 5 første afsnit.

Lyra, og hendes daemon Pan, er fulgt efter hendes far, Lord Asriel, igennem portalen han skabte på toppen af bjerget. Hun befinder sig nu i en helt ny verden og finder frem til den mennesketomme by Cittàgazze der har et besynderligt tårn i midten. Her støder hun på Will Parry, der også er kommet til byen gennem portalen i hans egen verden. Lyra er stadig opsat på at finde ud af hvad ‘dust’ er, og sammen med Will opsøger hun en professor i Wills verdens udgave af Oxford. Men det gyldne kompas bliver stjålet på turen. For at få det tilbage må Lyra og Will finde ud af hvorfor der ikke er nogle voksne i Cittàgazze og hvad der gemmer sig i det mystiske tårn.

I Lyras verden strammer Øvrigheden grebet om alle de mener begår kætteri. Der går hårdt ud over heksene der leder efter profetiens barn, og Lee Scoresby, der også kommer Øvrigheden og Ms. Coulter på tværs.

Serien er baseret på 2. bog i Philip Pullmans romantrilogi om de mørke emner.

HBO nordic

Da jeg så første sæson sidste år, synes jeg historien var en smule træg i det. Mange diskussioner, personer og navne der var svære at huske. Men fordi dette er 2. sæson er det ikke så nær så overvældende, da de fleste karakterer går igen. Det får mig hurtigt til at være en del mere investeret i denne sæson end den forrige. Det kan også være fordi jeg, i modsætning til sidste sæson, ikke ved hvad der kommer til at ske. På den måde overrasker serien mig glædeligt, og hiver mig dybere ind i dens spændende univers.

HBO nordic

Dafne Keen der spiller Lyra får i denne sæson selskab af Amir Wilson der spiller Will Parry. Han var også at finde i 1. sæson men har denne gang fået en del mere skærmtid, som klæder ham. Han er meget charmerende og men får desværre ikke rigtig gang i kemien med Dafne Keen, der altså virker stiv og kontrolleret. Det er synd, når det nu er hende der skal bære historien.

Charme er der også masser af når Lin-Manuel Miranda udfolder sig som den texanske luftskipper Lee Scoresby. Miranda er fuld af en lethed og overskud der smitter af på andre han spiller sammen med. Jeg vil også nævne Ruth Wilson der spiller Ms. Coulter. Hun er hård som sten og skrøbelig som glas på samme tid. Det er ikke en nem opgave, men hun gør det med bravour.

(C) Bad Wolf
Photographer: Simon Ridgway

Det visuelle spiller igen en kæmpe rolle, og serien fortsætter den flotte stil de havde i første sæson. Daemonerne er stadig virkelig flotte og det er skønt at holde øje med hvilken daemon karakterne har, og hvilken dyreskikkelse Pan har iført sig.  Ms. Coulters og heksenes kostumer ser om muligt, endnu mere tjekkede ud. Den stadig flotte intro er blevet redigeret så den passer til sæsonens forløb og stemning. Fordi byen Cittàgazze ligger et sted der ligner Sydamerika, er farverne varmere og omgivelserne ligeså.

På trods af hovedrolleindehaverens blege fortolkning af Lyra er serien altså virkelig god. Jeg er vild med universet der udvider sig og karakterne i det. Lin-Manuel Miranda og Ruth Wilson er begge stærke kort på skuespillerhånden. Seriens visuelle side lever også op til de høje standarder fra 1. sæson.
Din bedømmelse0 stemmer0
5