'Noah' udkommer på 3D Blu-Ray, Blu-Ray og DVD i morgen (læs vores ..." /> Interview med 'Noah's Jennifer Connelly - Filmpuls

Interviews Noah - interview med Jennifer Connelly

Skrevet den 20 august, 2014 | af Karen Sandal Fothergill

0

Interview med ‘Noah’s Jennifer Connelly

‘Noah’ udkommer på 3D Blu-Ray, Blu-Ray og DVD i morgen (læs vores filmanmeldelse her, og kom tilbage i morgen og læs vores anmeldelse af 3D Blu-Rayen), og i den anledning har vi været så heldige at få fingre i et interview med Jennifer Connelly. Hun som spiller Noahs kone i Darren Aronofskys fortælling om Noah, arken og syndfloden.

Russell Crowe er Noah, der af Gud får pålagt at redde menneskeheden og alle verdens dyr, mens den verden, han kender, går under. Den kendte historie rulles ud som både et apokalyptisk drama og en intim familiehistorie med alle de konflikter, der ligger i Noahs familie. Biblens kortfattede beretning giver nemlig ret vide rammer for fortolkning; personer, der blot nævnes i Biblen, får her krop og stemme, ligesom Noah selv, der er ikke er specielt begejstret for sin opgave – og slet ikke for dens omkostninger.

Hvordan var det, at være en del af sådan en big-budget film af episke bibel-proportioner?
Det var fantastisk. Det er noget, som Darren Aronofsky har været passioneret for i mange år, og han er virkelig visionær. Du kan se det i filmen. Det er et fantastisk værktøj for ham og hvor han kan udtrykke sig. På samme tid forbliver den også tro mod fortællingens ånd i biblen. Den kommer til at røre folk på en meget speciel måde.

Bonusinfo: Darren Aronofsky krævede hele tiden hårdere og hårdere regn til syndfloden, og de endte med en regnmaskine, der lod næsten 20.000 liter vand falde i minuttet.

Da du første gang læste manuskriptet, hvad tænkte du?
Det var dristigt, kreativt og den fascinerede mig. Jeg var meget beæret over at blive inviteret til at blive en del af projektet.

Historien om Noah og Arken er velkendt, men den egentlige fortælling i Første Mosebog er meget kort med få detaljer. Er du en skuespiller, der godt kan lide en masse detaljer og baggrundshistorie for din karakter? Hvordan former du en karakter ud fra så sparsom en information?
I dette tilfælde havde jeg Darren Aronofsky og Ari Handel, som skrev karakteren. De gjorde al det tunge arbejde. Jeg plejer at starte med at researche, hvilket jeg også gjorde denne gang. Jeg læste om, hvad en kvinde ville tage sig til på den tid. Jeg læste også Biblen. Jeg havde læst den før, men jeg læste Første Mosebog og andre dele af Biblen for at få inspiration og ideer.

Bonusinfo: Selvom historien første gang blev søgt filmatiseret i 1928 med ’Noah’s Ark’, som blandede syndfloden med et drama om 1. Verdenskrig, har de fleste filmiske gengivelser været enten tegnede kortfilm, komiske versioner eller musicals.

Det er interessant, at din karakters navn ikke bliver nævnt i fortællingen. Du er kendt som en af ”konerne”.
Jeg synes Darren og Ari gjorde et fantastisk styke arbejde. De beskrev hende som en meget virtuos kvinde, som er meget loyal mod sin mand, hun støtter ham og er stærk troende. Mere end noget andet er hun defineret af hendes meget stærke evige kærlighed og det er hendes kilde til styrke. Hun har en evne til at se ting fra forskellige perspektiver, men det er hendes kærlighed, der definerer hende.

Bonusinfo: Aronofsky og Handel hentede inspiration til filmen fra Dødehavsrullerne, Enoks Bog (tilskrevet Noas oldefar) jødiske skrifter og andre analyser af teologer og historikere. Ifølge jødisk tradition hedder konen Naameh, hvilket også bliver brugt i filmen. 

Noah - Jennifer Connelly og Russell Crowe genforenet

Din karakters mand er Noah, som jo bliver spillet af Russell Crowe. Det er anden gang, at du spiller hans kone. Første gang var ‘A Beautiful Mind’. Har I en kontrakt, der stipulerer, at cirka hvert årti skal I spille mand og kone i en stor Hollywood film?
Nej (griner). Men jeg ville gøre det med glæde. Han er en dygtig skuespiller og jeg elsker at arbejde sammen med ham. Vi arbejder nemt sammen. Jeg elsker hans tilgang til arbejdet. Jeg føler, at vi har en stærk og dynamisk forbindelse, fordi han er så engageret i de skuespillere, han arbejder sammen med. Vi er venner og første gang vi arbejde sammen (A Beautiful Mind), var det en vidunderlige oplevelse. Vi stolede på hinanden og den måde vi hver især arbejdede. Vi kunne springe ud i det lige fra starten af denne film.

Han kan også være noget stridbar. Er det noget du har oplevet?
Han har aldrig været stridig mod mig. Han er altid meget samarbejdsvillig og gavmild. Han går meget op i hans arbejde og går virkelig i dybden med ting, materialet og scenerne. Han kæmper for ændringer, hvis han synes, noget ikke virker. Jeg synes, at det er at gå op i sit arbejde.

Det er også anden gang, at du arbejder med Darren Aronofsky. Første gang var for 14 år siden med ’Requiem for a Dream’. Var det anderledes denne gang?
Budgettet var meget anderledes for Requiem og Noah. Noah var et helt andet filmset. Darren har aldrig før lavet en film i denne størrelsesorden. Han har i lang tid været meget meget interesseret i at lave denne film. Jeg mener, at han skrev et digt om Noah, da han var 13 år. Han har klaret det hele så godt. Hvad der ikke har ændret sig er, at han er visionær, dristig, innovativ og kreativ. Han tager nogle interessante valg og hans film har altid et stærk dramatisk kerne. En ting som han altid har gjort er at arbejde meget tæt med hans skuespillere.

Bonusinfo: Arken er langt den største kulisse, der er blevet bygget i New York i lang, lang tid, og det er første gang, en film følger anvisningerne i Biblen helt nøjagtigt til at genskabe Arken.

Budgetterne var helt klart forskellige. Bare budgettet for den kæmpe ark oversteg budgettet for Requiem. Hvordan var det at arbejde på Arken?
Fantastisk. Det tog vejret fra en, både det indvendige set og det udvendige set. Stilladset udvendigt var lavet af bambus, men det var meget kunstnerisk. Indvendigt blev Arken også møjsommeligt opbygget. Det var et kæmpe tre-etagers set fyldt med modeller af dyr.

Bonusinfo: Alle dyrene i Noah er CGI eller modeller. Aronofsky fik på denne måde en større frihed til at vise den enorme forskellighed i dyreriget – uden at skulle bekymre sig for, at løven ville æde zebraen under optagelserne.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on TumblrShare on RedditEmail this to someone

Tags: , ,


Om skribenten

er filmentusiast med en meget bred filmsmag, men har en særlig svaghed for gys og animationsfilm.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tilbage til toppen ↑