Oldboy (2003)

Netflix: 3 hårdkogte hævntogter! - Filmpuls

streaming Filmpuls anbefaler hævnfilm på Netflix!

Skrevet den 27 marts, 2015 | af Anders Bjerg

0

Netflix: 3 hårdkogte hævntogter!


Oldboy (2003)


oldboy 48

Selvom man hurtigt kunne ledes på afveje, så er det altså ikke det kejtede og karakterløse remake af Spike Lee fra 2013, som der snakkes om her, tværtimod. Selvom remaket nok desværre har fået mere mainstream opmærksomhed end den oprindelige film nogensinde fik, så er det derimod den sydkoreanske hævnthriller med samme navn fra ti år tidligere, som man skal vende næsen hen imod, hvis altså man ønsker selvsamme slået fuldstændig til blods – dog heldigvis kun i metaforisk forstand, kan jeg forsikre dig om, selvom filmens hovedkarakter desværre nok må se sig modtage den ægte vare. ’Oldboy’ er uden tvivl en hårdslående hævntogt af ypperste klinge, og jeg garanterer dig for, at filmen formentlig vil overskride et par personlige grænser igennem sit billedlige samt historiemæssige handlingsforløb.

‘Oldboy’ omhandler en desperat forretningsmand, som bliver låst inde i en celle, bedøvet og udsat for tortur i 15 år, uden videre forklaring, og da han pludselig bliver sat fri, sætter han sig for at hævne sig på kidnapperne bag. Det eneste problem er bare, at det langt fra bliver en nem opgave – ej heller bliver det smertefrit, hverken fysisk eller psykisk.

Filmen er instrueret af den sydkoreanske succesinstruktør, Chan-wook Park, som tydeligvis ikke har tænkt sig at lægge låg på grusomhederne i filmen. Det er en barsk og følelsesødelæggende fortælling, der bestemt kategoriserer sig selv langt væk fra mainstreamens halvkedelige hævnfilm. Det som gør ’Oldboy’ til noget helt særligt, er hvor modig og selvsikker den tør være i sit hævntørstige hurlumhej af en historie. Den holder absolut intet tilbage, og tøver heller ikke med at overraske sit publikum på ny; enten med endnu et twist i fortællingen eller endnu et bemærkelsesværdigt udsving på filmens voldsskala. Filmen er bestemt ikke for sarte sjæle, men hvis du er træt af skabelons-historier fra Hollywoods forudsigelige samlebånd, så vil jeg anbefale at du giver ’Oldboy’ et kig – det er en hævnhistorie taget til helt nye højder!


Kill Bill vol. 1 & 2 (2003-2004)


kill bill 48

Det må indrømmes, at jeg muligvis snyder lidt ved at inkludere to film som én samlet enhed, men det er der mere end bare én grund til. For selvom filmene er yderst forskellige i tone og vinkel, så er fortællingen ét sammenhængende værk, hvor man umuligt kan se den ene uden også at se den anden. Det er en hævnfilm der både blander japanske samurai-klassikere, og datidens atmosfæriske westerns, med en kæmpe spand blod, sved, tårer – og mere blod. Det er underholdning på høj plan og fortællerfærdigheder med en hidtil urørt detaljerigdom.

‘Kill Bill’ er den tragiske historie om den tidligere lejemorder, der gik under dæknavnet ”Black Mamba”, som pludselig ser sig selv blive forrådt, samt sit liv komplet ødelagt, efter at have vendt sin fortid ryggen for at starte et nyt og roligere liv. Hun vågner op efter 4 år i koma, klar til at udøve hævn på samtlige medskyldige lejemordere fra sin mørke fortid; og der er aboslut ingen der skal stoppe hende fra at nå sit endelige og sidste mål på dødslisten – ingen ringere end Bill – leder af lejemorderorganisationen og far til dét barn som hun mistede under Bills umenneskelige dødskomplot.

’Kill Bill’-filmene er skrevet og instrueret af ingen ringere end Quentin Tarantino; manden bag anmelderroste genrefilm som eksempelvis ’Pulp Fiction’ og ’Django Unchained’. Imellem disse to perler lavede instruktøren denne intense todelte saga, om en kvindes tørst efter iskold og nådesløs hævn. Den fundamentale historie består af den simple kombination af: en koldblodig kvinde; en nøje planlagt tjekliste med troløse navne; samt et kryds-krydret genremiks af japanske filmhyldester og en italiensk-inspireret atmosfære fra 60’ernes yderst populære spaghettiwesterns. Det er til tider en blodig omgang voldsballet som Tarantino præsenterer sit publikum for, men dét som gør filmene værd at se, selvom man hverken er fan af instruktøren eller voldsniveauet, er den utrolig velskrevede historie fyldt med spændende karakterer, imponerende visuelle godbidder, samt et soundtrack der både giver dig et nostalgisk cinematisk røvspark og en stemningsfuld kreativ filmoplevelse! Det er to vidt forskellige pragteksemplarer fra samme skuffe, og personligt så er jeg vild med begge dele af fortællingen for hver deres kvaliteter…

  • Vol. 1 giver dig et ultra-underholdende indblik i datidens blodige samurai-film, og tildeler hele molevitten et ekstra lag atmosfærisk musikalitet, teknisk flair, samt en flot og farverig billedsymfoni!
  • Vol. 2 læner sig mere op af de lettere undertonede italienske spaghettiwesterns, men indeholder til gengæld en dødelig dosis skarpskreven dialog fra Tarantinos utvivlsomme talent for at skrive blændende manuskripter, og lader det hele udspille sig langt mere dramatisk og følelsestungt end den forrige film gjorde det.

Crank (2006)


crank 48

Her er en film der er så kaotisk konstrueret og så åbenlys flabet, at man ikke kan andet end at overgive sig til hvor sindssyg langt ude, at filmen tillader sig selv at være. De to forrige anbefalinger har begge en dybt seriøs og følelsesladet undertone hele vejen igennem, også selvom de begge forsøger at levere topunderholdning på én og samme tid. Det lykkedes også fremragende for begge film, men ind i mellem ønsker man egentlig også bare at se en hævninspireret fortælling der udelukkende fokuserer på at skabe en ustoppelig adrenalinfyldt fremdrift. Her er der ikke plads til sødladende kærlighedsscener og dramatiske ”stand-offs”. Det hele bliver leveret lige på og hårdt, og selve filmens overvejende inkompetence og gakkede galskab, er præcis hvad der gør den til et seriøst godt stykke filmisk håndværk fra nederste skuffe! Ja, nogen gange er det altså dér de mest underholdende film befinder sig.

‘Crank’ starter direkte ud midt i det hele, hvor vores hovedperson Chev Chelios vågner op i sit hjem med en kraftig hovedpine, og ude af stand til at holde balancen. Han er blevet forgiftet med noget kinesisk ”dræbersprøjt”, og ved mindre han få fat i modgiften i tide, er det ude med ham. Midt al i sin arrigskab og søgen efter hævn, opdager han, at hvis han sørger for at holde sit adrenalinniveau oppe, så kan han, med lidt held, udstrække sin levetid i sådan en grad, at gerningsmanden bag kan nå at få sin personlige og smertefulde dødsdom.

Historien i ’Crank’ er faktisk bare en beklumret undskyldning for at lave en hårdtpumpet og hårdtslående actionfilm, men det er også noget den er 100% klar over, og tilmed stolt af. Selve filmen åbner med en hentydning til de klassiske ”point and shoot” arkadespil, og det viser blot at den faktisk ønsker at være en dum og desorienteret jagt efter den ene vilde action sekvens efter den anden. Men det er rent faktisk kontrolleret kaos, som instruktørduoen Brian Taylor og Mark Neveldine præsenterer sit publikum for. Grunden til at filmen i sin simpleste forstand virker, er, at der er sans for detaljer og små finurlige hentydninger midt i alt det adrenalinfyldte kaos. Det gør så heller ikke noget, at hovedpersonen spilles af en fantastisk skuespiller, som også godt er klar over, hvilken slags film han medvirker i – det er ingen ringere end Jason Statham iført kikset joggingtøj og en aggressiv attitude. Jeg tør godt love, at dette er en film der både er voldelig, underholdende, sjov, spændende, og fuldstændig sindssyg i sin måde at udføre alt dette galskab på… Det hjælper ikke at spænde sikkerhedsselen her; du kommer lige meget hvad til at blive kastet ud af forruden og glide hen af asfalten, kun for at rejse dig op og råbe ”en gang til!”

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on TumblrShare on RedditEmail this to someone

Tags: , , , , , ,


Om skribenten

Filmentusiast med kærlighed til filmmediet - uanset genre og stilart... En film skal have noget godt at byde på, så længe fokus er tydeligt og filmen er stensikker og ikke mindst selvsikker i dét den ønsker at fremføre. Så kan mesterværker findes i mange filmhjørner...



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tilbage til toppen ↑