Good Artists Copy, Great Artists Steal. Christopher Nolans'Interstella..." /> 'Interstellar': En Nolan odysse (Spoiler Alert!) - Filmpuls

pulsen nolan

Skrevet den 6 november, 2014 | af Kofi Lawson

0

‘Interstellar’: En Nolan odysse (Spoiler Alert!)

Good Artists Copy, Great Artists Steal.

Christopher Nolans’Interstellar’ er i biograferne, og hvis du ikke har set den endnu så kom i sving og læs her. Filmens manuskript er skrevet af Nolans bror Jonathan Nolan, men var oprindeligt skrevet til Steven Spielberg.

Denne artikel er ikke ment som en sammenligning af to film. Eller er den? Som filmelsker, men bestemt ikke filmekspert, skriver jeg denne artikel, da jeg efter at have set ‘Interstellar’ kan se, at Chris Nolan er blevet inspireret af Stanley Kubricks sci-fi film over dem alle ‘2001: A Space Odyssey’ –  et faktum jeg ønsker at anerkende.  ‘Interstellar’ er en flot film, der indeholder mange facetter. De temaer der tages op er bl.a. kærlighed, tidsrejser, menneskehedens evolution og udforskning af rummet. Der er mange ‘rum-film’, men filmen der startede det hele er uden tvivl Stanley Kubricks ‘2001: A Space Odyssey’. Film som ‘Alien’, ‘Star Wars’ (til en vis grad) osv. osv. bærer også tydelig præg af Kubricks klassiker.

‘2001: A Space Odyssey’ er på sin vis også en meget filosofisk film, da den tager stilling til menneskets evolution og hvor den er på vej hen. Filmen tvinger, efter min mening, tilskueren til at tage stilling til menneskehedens udvikling og vores plads i universet. ‘Interstellar’ tvinger ligeledes tilskueren til at tage stilling til det filosofiske aspekt af menneskehedens udvikling og overlevelse i det lange løb.

‘2001: A Space Odyssey’ klassiske musiktema (bl.a. Strauss) er med til at underbygge filmens storslåethed. Ja, det er faktisk ikke en film som lægger op til at man skal forstå den, men måske mere mærke den. Det er endnu et element som også ‘Interstellar’ har. Hans ‘Motherfuckin’ Zimmer aka. John Williams 2.0 er tilbage ved Nolans side med et bombastisk lydtema, som får hårene til at rejse sig. Så hvis man har svært ved at forstå filmens filosofiske tema, kan man i hvertfald mærke den. Dette giver Nolan også udtryk for i et interview med The Hollywood Reporter: “Does a film need to be understood”? Nolan: “I don’t think it does. And I think that 2001 is one of those rare instances where it’s a purely cinematic narrative and it really tells you that it doesn’t need to be understood — it needs to be felt”.   

Nolan har også ladet sig inspirere af visuelle elementer fra ‘2001: A Space Odyssey’. Man får lov at se rummet i al sin herlighed og kameravinklerne gør, at man føler sig som en ubetydelig brik i et større spil.

Det skal også nævnes, at de to films tag på kunstig intelligens, Interstellars T.A.R.S robot og Space Odysseys HAL 9000, til dels minder om hinanden, da de, dog på hver deres måde, er spiller en stor rolle.

Respekt til Nolan (!) for stadig at tage chancer og for ikke at være for fin til at ’stjæle’ fra en mester.

Du er velkommen til at stemme på  ‘2001: A Space Odyssey’, som er med i konkurrence om at blive månendens film i vores nyoprettede filmklub. Skynd dig at stemme så du ikke misser chancen for at se en ægte klassiker og muligheden for at diskutere den med andre filmelskere. Du kan stemme her.

kubrik

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on TumblrShare on RedditEmail this to someone

Tags: , , , , ,


Om skribenten

Sci-fi nørd med en svaghed for Denzeeeeel.. (altså som skuespiller)



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tilbage til toppen ↑