pulsen

Skrevet den 17 marts, 2018 | af Michael Boye

0

Pulsen på Cary Grant

’Every woman wanted to be with him and every man wanted to be him’. Sådan blev der sagt om Cary Grant, da han i 1940’erne var på toppen af sin karriere. Sammen med skuespillere som Clark Gable, Joan Crawford, James Stewart og Bette Davis skabte han fundamentet for ’den gyldne periode’ i amerikansk film. En periode, der for alvor gjorde USA til den store filmindustri, som vi kender den i dag. Grant var den ultimative gentleman og en hver svigermors drøm. Med sit smittende ydre, sin karakteristiske stemme og charmerende frækhed, var han den bedste skuespiller inden for talekomik.

© 1940 MGM Pictures

Mit første møde med Cary Grant var, da jeg 12 år gammel så ’The Philadelphia Story’ på mine forældres fjernsyn i mit barndomshjem i Vanløse. Vi havde lige fået parabol, og jeg husker hvordan jeg sad på gulvet og så Turner Classic Movie (TCM). Spillet mellem karaktererne var meget anderledes end den form for skuespil, jeg ellers var vant til at se i de amerikanske film fra 90’erne. Jeg så filmen et utal af gange. Grant var fra første sekund stjernen i filmen. Han var så fri, i det han gjorde, at det virkede som en leg for ham. Han besad en menneskelighed, en dybde, en følsomhed. Jeg var simpelthen solgt!

Ungdom

Archibald Alexander Leach, som Cary Grant egentlig hed, blev født i Bristol, England i 1904. Han var søn af Elias James Leach, som arbejdede på en tøjfabrik og Elsie Maria Leach, der var syerske. Grant havde en ulykkelig barndom. Hans far var alkoholiker og moren var psykisk syg. En dag Grant kom hjem fra skole havde hans mor forladt hjemmet, og hun kom aldrig tilbage. Et svigt Grant aldrig kom sig over. Han fik med tiden en interesse for teatret og en dag, da han tog med sin teatertrup til USA, besluttede han sig for at blive, da han alligevel ikke havde noget at vende hjem til. I filmverdenen startede han ud i små roller, men fik hurtigt større roller på grund af sit flotte udseende. I 1937 købte han sig fri af sin kontrakt med Paramount Pictures, da han ikke var tilfreds med måden, de behandlede ham på. Han blev en af de få ’freelance’ skuespillere i Hollywood. Samme år slog han igennem i Leo McCareys ’The Awful Truth’, hvor han fandt sin persona som den sofistikerede, vittige og hurtigtalende gavflab. Året efter lavede han screwball komedien ’Bringing up Baby’ med Katharine Hepburn, og han var nu en stor filmstjerne i USA.

Screwball Komedien

Screwball komedien siges at have sin begyndelse i 1934 med filmen ‘It Happened one Night’. Genren opstod under depressionen, kort tid efter talefilmens begyndelse. Screwball komedien har fået sit navn, fordi replikkerne flyver hurtigt frem og tilbage mellem karaktererne. Cary Grant var mester i dette, og det er specielt den type film, der kendetegner ham. Han leverer sine replikker i et højt tempo, og det kan som publikum være svært at få alle ordene i sætningen med. Grant arbejdede sammen med nogle af de bedste kvindelige skuespillere som Katharine Hepburn, Irene Dunne, Jean Arthur, Ginger Rogers, Rita Hayworth og Rosalind Russell. Med sidstnævnte lavede han min personlige favorit, ‘His Girl Friday’. Filmen foregår i nyhedsverdenen, men handler grundlæggende om en mand, der gør alt for at forhindre sin ex-kone i at gifte sig med sin nye forlovede. ’His Girl Friday’ er indbegrebet af en screwball film, hvor den simple ramme giver skuespillerne frihed til at lege med deres velkomponerede replikker. Samspillet mellem Cary Grant og Rosalind Russell er magisk, fordi de tilfører karaktererne en sarkasme og energi, der løfter skuespillet. Filmene i screwball genren omhandler tit stærke kvindekarakterer, der ikke vil finde sig i mandens egoistiske levevej og udfordrer hans maskulinitet.

© 1940 MGM Pictures

Alfred Hitchcock

Under 2. Verdenskrig brød Hollywood med screwball komedien, der på det tidspunkt var blevet for fjollet og letbenet i forhold til den alvorlige krig i Europa. Med gyserdramaet ’Suspicion’ begyndte Cary Grant at lave mere alvorlige og mørkere film, hvilket var begyndelsen på hans samarbejde med landsmanden Alfred Hitchcock. Hitchcock så en mystik og fandt en skyggeside i Grant, som Grant ikke før havde brugt i sit skuespil. I ’Suspicion’ spiller Grant ægtemanden, der måske – måske ikke – vil slå sin kone ihjel. Med denne film slog Grant sig fast som en mere dramatisk skuespiller. Opskriften i Hitchcocks film var tit en uskyldig mand på flugt. Og i ingen anden film end i ’North by Northwest’ er det tema blevet udført bedre. Cary Grant er reklamemanden Roger Thornhill, der bliver beskyldt for at være agent, og som bliver forfulgt gennem USA af en gruppe spioner. Grant er perfekt i rollen som den hårdtprøvede mand, langt væk hjemmefra, der på trods af den svære situation stadig har overskud til en kæk bemærkning fra tid til anden. Filmen byder på en af filmhistoriens mest kendte ’katten efter musen’ scener, hvor Grant bliver jaget af en flyvemaskine på en kornmark. Tre år senere udkom den første James Bond film, og inspirationen fra ’North By Northwest’ er tydelig.

Efter arbejdet med Hitchcock forsøgte Cary Grant sig med mere rå roller og prøvede at bevæge sig væk fra den elegante gentleman, som havde været hans varemærke i mange år. Men nogle gange når man er god til noget, vil omverdenen ikke respektere dig for andet. Og det var desværre tilfældet med Grant.

© 1959 MGM Pictures

Kærlighed og død

Deborah Kerr sagde engang i et interview, at selvom Cary Grant altid var glad, sjov og udadvendt, kunne hun fornemme distance og en længsel i ham. En længsel der ifølge mange andre fulgte ham i årernes løb, og som man mente stammede helt tilbage fra hans barndom og det store svigt at blive forladt af sin mor. Fem ægteskaber, og fire af dem fiaskoer, hvor Grant blev forladt, tydede på et gentagende mønster i den succesfulde filmstjernes liv. Først da Grant fik sit eneste barn, Jennifer Grant i 1966, kunne han give sin datter den barndom, han aldrig selv fik. Han stoppede karrieren samme år og døde 20 år senere i 1986, i en alder af 82 år.

Med tiden har Cary Grant kun fået en stadig større plads hos mig. Siden jeg så ham i fjernsynet for første gang, har jeg selv fået en skuespilleruddannelse, hvor teatret har fyldt en del. Det har fået mig til at forstå, hvor svært det, han gjorde, egentlig var. Rent teknisk var han et geni med sine rappe replikleveringer, gode timing og hurtige skift, som han udførte med en enestående lethed. Samtidig var han en vellidt mand og kendt for gennem hele sin karriere at være den gentleman, han var så elsket for at spille på film. For mig symboliserer Cary Grant og hans film også en uskyld. En mere simpel tid, hvor filmene og følelserne var mere ligetil.

Min Cary Grant top 10

  1. His Girl Friday
  2. Notorious
  3. North by Northwest
  4. Bringing up Baby
  5. The Awful Truth
  6. The Philadelphia Story
  7. Holiday
  8. Arsenic and Old Lace
  9. Charade
  10. An Affair to Remember
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on TumblrShare on RedditEmail this to someone

Tags: , , , ,


Om skribenten

Hvis du spørger mine venner, vil de sige, at jeg er lidt for glad for gamle europæiske film, men jeg synes dog selv, at min filmsmag går langt ud over det. Dybe karakterbeskrivelser og en god historie lægger jeg særligt vægt på. Vis mig en film om rigtige mennesker og jeg er solgt!



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Tilbage til toppen ↑