streamingserier

Skrevet den 13 november, 2018 | af Nanna Pihl

2

Serieanmeldelse: A Discovery of Witches

Er du til vampyrer, dæmoner, hekse og overnaturlige mysterier? Så er HBO’s nyeste fantasy-serie ’A Discovery of Witches’ måske lige noget for dig! Serien består af otte afsnit og er baseret på bogen af sammen navn fra 2011, skrevet af Deborah Harkness. Jeg har selv ventet længe på serien, eftersom den skulle være specielt rettet mod voksne. Derudover har jeg også læst den første bog i trilogien, og jeg håber, at serien fanger stemningen fra bogen.

Koncept

Serien handler om historikeren Diana Bishop, som arbejder på universitet i Oxford. Men hun gemmer på en hemmelighed: Hun er i virkeligheden en heks, men ønsker ikke at bruge sine medfødte evner. Diana finder et gammelt manuskript, som har været forsvundet i århundreder. Manuskriptet indeholder hemmeligheder om hekse, dæmoner og vampyrens oprindelse, og mange magiske væsner er nu ude efter Diana og det gamle manuskript. Én af de væsner som er særlig interesseret i manuskriptet, er vampyren og genetikeren Matthew de Clairmont. Matthew tager interesse i Diana i håb om at finde manuskriptet, men opdager også, at hun har fantastiske magiske evner. Diana kan ikke længere fornægte den magiske verden og sine evner.

Jeg kan godt lide konceptet om et samfund bestående af magiske væsener: hekse, vampyrer og dæmoner. De forskellige væsner skal enes og indgå i et samfund sammen, men har også mange fordomme og tillidsproblemer med hinanden. Dog er konceptet omkring Diana meget traditionelt for en fantasy-serie/film. Det er meget klassisk for fantasy-genren at hovedpersonen bliver trukket ind i en magisk verden, som hun ikke har noget kendskab til, hvor hun får en meget vigtig og afgørende rolle. Diana har dog kendskab til den magiske verden, men utrolig lidt eftersom hun har fornægtet sine kræfter hele sit liv.

Udførelse

Serien gør brug af en masse flotte lokationer, ikke mindst Oxford, et slot i Frankrig og et hyggeligt heksehus. Jeg synes virkelig, at de har prøvet at fange stemningen fra bogen ved brug af flotte lokationer. Derudover elsker jeg de magiske scener, hvor heksene benytter sig af deres magi. Disse scener var utrolig flot veludført. Dog ville jeg ønske, der var mange flere scener med magi, da jeg følte, at de var alt for få og kortvarige. Jeg håber, at der vil komme mange flere af lignende scener i den næste sæson.’A Discovery of Witches’ handler især også om de tre magiske racer (hekse, vampyrer og dæmoner) som indgår i et samfund sammen. Jeg manglede dog lidt at høre om dæmonerne og deres evner og kultur. De blev lidt glemt i historien, og når de endelige var i fokus, blev der ikke fortalt meget om dem.

De to personer, der er mest i fokus, er Diana Bishop(Teresa Palmer) og Matthew de Clairmont(Matthew Goode). Diana er en stærk og succesfuld kvinde. Hun accepterer hjælp fra andre, men er også i stand til at tage vare på sig selv. Matthew derimod er meget mørk og dyster, og gemmer på en del hemmeligheder. Han er inddraget i et større politisk spil med de andre magiske racer. Dog havde jeg nogle gange lidt et problem med Dianas og Matthews forhold. Jeg synes, at deres forhold minder mig om Bella og Edwards forhold i ’Twilight’, og deres forhold er måske til tider rimelig uoriginalt. Serien byder på mange gode biroller: Peter Knox, Marcus og Agatha, som jeg glæder mig til at lære bedre at kende.

Kontinuitet

Første afsnit af serien er fra starten fangende, og man bliver præsenteret for Diana og mange andre interessante karakterer. Afsnittene fungerer godt og har en god sammenhæng. Dog synes jeg, at det sidste afsnit i sæsonen var skuffende. Afsnittet var langtrukket, og jeg havde håbet på en mere spændende sæsonafslutning, som virkelig bare fik mig til længes efter en ny sæson. Overordnet er kontinuiteten udmærket, og man får igennem afsnittene god indsigt i Dianas og Matthews fortid og bliver langsomt introduceret til den magiske verden.

’A Dicovery of Witches’ er blevet fornyet med en anden og tredje sæson. Se trailer for første sæson her:

Billeder copyright: HBO

Serieanmeldelse: A Discovery of Witches Nanna Pihl
Koncept
Udførelse
Kontinuitet

Kort fortalt: Historikeren Diana Bishop, gemmer på en hemmelighed: Hun er i virkeligheden en heks, men ønsker ikke at bruge sine medfødte evner. Diana finder et gammelt manuskript, som har været forsvundet i århundreder. Manuskriptet indeholder hemmeligheder om hekse, dæmoner og vampyrens oprindelse, og mange magiske væsner er nu ude efter Diana og det gamle manuskript.

4.3

Jeg elsker fantasy film, og gode serier. Når jeg ser film/serier, lægger jeg særlig vægt på et interessant plot, og spændende karakterer og deres udvikling.

2 Responses to Serieanmeldelse: A Discovery of Witches