streamingserier

Skrevet den 14 september, 2018 | af Rikke Ingemann Jensen

0

Serieanmeldelse: “Atypical” sæson 2

Den humoristiske serie er tilbage med sæson 2, og jeg var klar til at bingewatche den. Jeg var helt vild med sæson 1, og cliffhangeren fra sidste episode var nok til at få mig til at gå i gang med sæson 2, så snart den kom. Men er sæson 2 lige så god som sæson 1? læs min dom her

Koncept

Sæsonen starter lige ved skolestart. Sam skal til at begynde sit sidste år på Newton High School, hvilket tvinger ham til at reflektere over, hvad han vil med sit liv. Da han pludselig beslutter sig, for at han vil gå på college, med hjælp fra sin nye støttegruppe, skal hans forældre lige vende sig til tanken om, ikke at have ham boende. Forandringer er der nok af i familien. Casey starter på en prestigefyldte skole, hvor hun kæmper med at passe ind. Derudover har Sams forældre parproblemer, da Doug opdager, at Elsa var ham utro med en bartender.

Det jeg så godt kan lide ved “Atypical” er, at den virker så hverdagsagtig. Som I kan læse er der nok af problemer i denne sæson, men de er alle meget realistiske problemer. Den handler om at føle sig anderledes og søge accept hos andre. Helt klart noget som alle kan relatere sig til. Derudover handler den selvfølgelig også om at være autist. Hvorvidt serien rent faktisk portrætterer hvordan det er at være autist, kan jeg ikke vurdere, men jeg synes, at den formidler det forståeligt. Serien har fokus på hvor mange ting som Sam kan, i stedet for de ting han ikke kan, hvilket jeg rigtig godt kan lide. Den er humoristisk uden, at den gør nar af Sams autisme.

NETFLIX

Udførelse

Udførelsen er perfekt. Det er en dejlig blanding af humor og seriøsitet. Serien har primært fokus på Sams familie og viser de forskellige problematikker, som de alle står med. På den måde kan enhver seer relatere sig til en af personerne. Derudover er der ikke så mange forskellige karakterer med, hvilket er et plus. Det gør at fokus er på de relevante personer, og man går i dybden med dem.

I forhold til sæson 1 har den her sæson mere fokus på Casey. Hun står i et typisk teenagedilemma, hvor hun skal vælge imellem kæresten og veninden. Det er et fokusskifte, som jeg godt kan lide, men nogen gange er der for meget fokus på hende.

Producenterne har fra starten af serien gjort det klart, hvor meget Sam elsker pingviner og antarksis. Det er hans måde at relatere dyrs situation til virkeligheden og lære om verden omkring ham. De har taget hans hobby og gjort det til en besættelse. Alt på Sams værelse har noget med pingviner at gøre. Det er en sjov detalje, og der formås at gøre pingvinerne til en relevant del af historien.

NETFLIX

Kontinuitet

“Atypical” starter lige på og hårdt fra sæson 2, og det er næsten som om, at der ikke har været et par måneders pause. Man kunne godt have startet lidt blødere og langsomt genopfrisket, hvordan sæson 1 sluttede. Jeg var en smule forvirret først, indtil jeg huskede det hele.

Ellers fungerer kontinuiteten fint. Der er tre hovedproblemer igennem sæsonen: Sams collegebeslutninger, Casey der prøver at passe ind på den nye skole og Doug og Elsas forhold. Jeg er stor fan af, at der er tre hovedproblemer gennem sæsonen. Det irriterer mig ofte, når der er et nyt problem i hver episode, og så bliver problemet løst i slutningen af episoden. På den her måde kommer man mere under huden på karaktererne. Sæsonen slutter igen ved en cliffhanger og giver en lyst til at se mere.

NETFLIX

Karakterer

Det er helt klart her, at serien scorer højst point. Karaktererne er så fantastiske. Ikke fordi de er perfekte, men netop fordi de ikke er. De laver alle sammen fejl og lære af dem. Personerne virker som virkelige mennesker, hvilket er mega fedt. Dette gør også, at man ikke kan lade være med at holde af dem. Doug tilgiver ikke bare lige Elsa for at have været ham utro, som han ellers vil have gjort, hvis det havde været så mange andre serier.

Derudover er det bare nogle sjove karakterer. Især Sams ven Zahid, der altid kommer med sjove mærkelige kommentarer. Endda Sams kæreste Paige, der bare vil ham det bedste, og er mindst lige så anderledes som han er. Den karakter man kommer til at holde mest af er Sam. Man ønsker bare, at han har succes med det han laver.

Skuespillerne spiller virkelig godt. Især Keir Gilchrist, der spiller Sam. Jeg fatter ikke, hvordan han gør det. Han er virkelig Sam, og spiller autist meget troværdigt. Hans præstation er virkelig undervurderet. Det samme gælder resten af castet. De er meget talentfulde, og jeg håber virkelig, at der kommer en tredje sæson.

“Atypical” sæson 2 kan ses på Netflix.

Serieanmeldelse: “Atypical” sæson 2 Rikke Ingemann Jensen
Koncept