Barn af balletten, tv2 play
Pressebillede 'Barn af Balletten' - TV 2

Serieanmeldelse: Barn af Balletten

5

I ‘Barn af Balletten’ følger vi igennem 6 afsnit livet som balletelev på Det Kongelige Teaters balletskole. Vi møder børn helt ned til 5-årsalderen, som går til audition og håber på at få en plads på skolen, og unge 3. års-aspiranter, som efter endt uddannelse håber på at komme igennem nåleøjet og få en kontrakt på Det Kongelige Teater. Vi følger deres hårde hverdag, med intens træning, høje forventninger, selvkritik og frygten for ikke at få en plads på skolen til næste år.

Balletverden er for mig enormt fascinerende: Det er både en ekstremsport og kunst. Mange af danserne starter fra de er helt små, og uddanner sig på balletskolen imens de går i skole. De dedikerer hele deres barndom og ungdom til dansen. Det er virkelig spændende at få et indblik ind i denne meget specielle og anderledes verden. Hvordan fungerer det at gå på Det Kongelige Teaters balletskole? Og hvordan påvirker det en familie at have et barn på skolen?

Mange vil nok føle at ballet er “finkultur” og måske have fordomme om, at det kun er rige og kultursnobbede familier som sender deres børn på balletskole. Men serien giver os et helt uformelt og hverdagspræget indblik ind i balletverden. De personlige historier og tætte indblik ind i balletbørnene og deres familier, portrætterer på en meget nærværende måde et ganske almindeligt liv. Jeg kan godt lide, hvordan serien ikke forsøger at frame det hele som “specielt” og “anderledes”, men derimod som enormt genkendeligt.

Børnene og de unge vi følger i ‘Barn af Balletten’ er enormt sympatiske og man kommer hurtigt til at holde af dem og heppe på dem. Det er hårdt at se det pres der ligger på dem, men også enormt inspirerende at se den store glæde og kærlighed de har for dansen. Vi får et indblik i personlige og næsten intime øjeblikke – træning, skole-hjem-samtaler, eksamen og når de får besked om, om de har fået plads på skolen igen til næste år.

Jeg vil klart anbefale serien til dem som er interesseret i dans, kunst, sport eller blot mennesker med et andet liv end dit – for serien giver et spændende og sympatisk indblik i balletverden.

'Barn af Balletten' giver et enormt nærværende og personligt indblik ind i balletverden og livet som elev på Det Kongelige Teaters Balletskole. Det er spændende at følge med i livet på skolen, og se hvordan balletbørn i alle aldres hverdag fungerer.
Læs bedømmelse0 stemmer0
5