streamingserier Serieanmeldelse af Bedrag 3 på filmpuls.dk

Skrevet den 10 marts, 2019 | af Line F. Svare

0

Serieanmeldelse: Bedrag sæson 3

Tredje sæson af ‘Bedrag’ skiller sig markant ud fra sine vellykkede forgængere – men efter man som seer lige skal udenom den undren dette faktum giver, så bliver man hurtigt forsikret om, at denne sidste sæson er stærkere, mere samfundsrelevant og på mange punkter bedre, end de to forrige sæsoner.

Koncept

Bedrag sæson 3 er en klassisk nordisk noir krimi, med en klassisk velfungerende fortælling. Vi følger politiet i deres jagt på en gerningsmand, samtidig med at man følger gerningsmanden og hans flugt fra politiet. I denne udgave har vi tre hovedpersoner. Politibetjenten Alf har PTSD og er afhængig af piller – den klassiske ødelagte antihelt. Nicky er en stor spiller indenfor hash-handlen i København, og hvidvasker penge – samtidig forsøger han at genoprette forholdet med sin søn. Vores tredje hovedrolle er Anna, som arbejder i en bank, er blevet forbigået til en højere stilling, har en mand der ikke lægger mærke til hende og begynder at hjælpe Nicky med at hvidvaske penge. Især karakteren Anna er med til at sætte et usædvanlig og unik præg på denne series koncept.

Den klassiske ramme bliver fyldt ud med høj aktuelle emner som hvidvaskning, korruption og bandekrig, næsten som om, at forfatterne kunne forudsige fremtiden.

Serieanmeldelse af Bedrag 3 på filmpuls.dk

Udførelse

‘Bedrag 3’ er dansk tv-drama når det er aller bedst. Der bygges et højaktuelt, genkendeligt og nervepirrende univers op, hvor man afsnit efter afsnit sidder ude på kanten af sofaen, med tårer i øjnene eller et hamrende hjerte.

Karaktererne har så mange lag og er på alle punkter enormt flerdimensionelle. Man holder af dem, selvom man måske ikke altid holder med dem. Man sidder og bander over de valg de tager, og føler den smerte de bliver udsat for. Skuespillet ligger på et umådeligt højt plan. Thomas Hwan, Esben Smed og Maria Rich rør mig i de tre hovedroller og viser at de er nogle af Danmarks bedste skuespillere, og, hvis de vil, har en fantastisk karriere foran sig. Sammen med det eminente manuskript, skaber skuespillerne nogle af de mest intense og velfungerende dialoger vi har set i en dansk serie. Især scenen mellem Alf og Nicky i starten af episode 6, er en af de bedste jeg har set i dansk drama!

Kontinuitet

‘Bedrag 3’ er en virkelig interessant sæson, sat i sammenhæng med de to forrige. På trods af få karakterer, bl.a. Alf og Nicky, og få elementer, som hvorfor Alf har PTSD, og at Nikcy har en søn, er der ikke rigtig noget der går igen. Selv den karakteristiske titelsekvens er forsvundet, og seriens titel-logo ser også helt anderledes ud. Det virker måske underligt, at de ikke blot har skabt en helt ny serie – men skuespillerne Esben Smed og Thomas Hwan ville være katastrofale at miste i dette univers. I sidste ende føles det også helt ligegyldigt, for som alenestående sæson er ‘Bedrag 3’ en fantastisk oplevelse, og det vigtigste er også, at kontinuiteten internt i sæson 3, er enormt velsammensat.

Spændingen og den nervepirrende stemning fortsætter hele sæsonen igennem. Overraskelserne og de nye og uforudsigelige drejninger er fornemt drysset jævnt over hele sæsonen. Kvaliteten vedligeholdes og stiger tildeles i de sidste afsnit. Værd at påpege er også en ret vild og mørk afslutning, som også sætter punktum for hele Bedrag-serien, og understreger at ægte dyster nordisk noir, sjældent ender godt.

Foto copyright: Brian Curt Petersen, Adam Wallensten
Serieanmeldelse: Bedrag sæson 3 Line F. Svare

'Bedrag' sæson 3 - kan ses på DR TV

Koncept
Udførelse
Kontinuitet

Kort fortalt: Sæson 3 har næsten ingen sammenhæng med de forrige sæsoner, men det gør den på ingen måde til en dårligere oplevelse. Udover et højaktuelt og enormt velfungerende koncept, har serien nogle af de bedste skuespilpræstationer og en enormt velskrevet manuskript, som skaber et intenst, virkeligt og rørende univers, som man ikke kan andet end at smelte sammen med. Tårer og hamrende hjerte er uundgåeligt.

5.7

User Rating: 5.8 (3 vurderinger)

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et dragende plot eller karakterer som gør mig nysgerrig. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.