Crash Landing on You
Copyright: Netflix, Lim Hyo Seon

Serieanmeldelse: Crash Landing on You

Sidst opdateret:
5

Den koreanske tv-serie ‘Crash Landing on You’ har været en kæmpe success verden over, og kan nu findes på dansk Netflix med sine 16 episoder. Læs Filmpuls’ anmeldelse af serien herunder, og se om den skal være den næste serie på din liste.

Sydkoreanske Se-ri er i en paragliding-ulykke og styrter uheldigvis ned i den nordkoreanske militærzone på grænsen mellem Syd- og Nordkorea. Her bliver hun fundet af den nordkoreanske soldat, Jeong-hyeok. I stedet for at melde hende, ender Jeong-hyeok med at hjælpe Se-ri. Den rige, stærkt selvstændige og let snobbede Se-ri og den hårde, stille og militæredannede Jeong-hyeok kommer efterhånden tæt på hinanden, imens Se-ri lever skjult i Nordkorea og Jeong-hyeok forsøger at hjælpe hende hjem til Sydkorea.

Crash Landing on You
Copyright: Netflix, Lim Hyo Seon

Historien kan muligvis virke lidt fjollet i starten – altså konceptet med at en paraglider ved uheld ender i Nordkorea er lidt skør. Men hurtigt lever man sig ind i universet og fortællingen. Jeg ender med at holde enormt meget af karaktererne. Åh hvor mit hjerter bløder for dem gang på gang. Ikke alene Se-ri og Jeon-hyeok er elskværdige, men en lang række bi-karakterer vil man enten synes er røvirriterende eller helt igennem dejlige.
Afsnittene er virkelig lange, i gennemsnit 1,5 time, og til tider undrer man sig lidt over de er SÅ lange. Det havde været ideelt at inddele dem i flere og kortere afsnit. Serien bør nemlig ikke være kortere, for jeg er yderst positivt stemt overfor, at serien ikke har travlt. Dette er noget jeg sætter pris på ved mange koreanske serier (også kaldet k-drama), nemlig at de ikke er bange for at dvæle ved små øjeblikke. Det kan fx være et blik mellem to karakterer, som vi hviler ved i noget tid og måske ser for flere vinkler. Det kan også være små fine scener, som ikke altid er nødvendige for at drive plottet frem eller for at kunne fortælle historien, men som blot er der for at skabe stemning, få os i godt humør eller lader os lære karaktererne bedre at kende. Det er virkelig noget jeg sætter pris på.
Jeg vil uden tvivl anbefale ’Crash Landing on you’. Jeg var fanget af fortællingen og sad med spænding i kroppen over, hvad der skulle ske med de karakterer jeg holdt af. Serien mangler heller ikke humor, og har en fin vifte af både thriller, action, romantik og komik. Derudover gør skuespillerne et virkelig godt arbejde, især de to hovedroller, Son Ye-jin og Hyun Bin, er blændende og har ikke mindst en hel fantastisk kemi.
Jeg har snakket med flere som synes det første afsnit er lidt tungt – og jeg tror da også man lige skal ind i universet først. Jeg håber virkelig I vil give serien en chance, og se mere end blot et enkelt afsnit!

Crash Landing on You
Copyright: Netflix
På mange punkter er 'Crash Landing on You' en dejlig omgang feel good. Det er en serie hvor man virkelig ender med at holde af karaktererne, og bare ønsker dem det bedste. Det betyder også at spændingen sidder intenst i kroppen, imens man håber på at det hele vil gå dem godt.
Din bedømmelse1 Stem5.8799988240002
5