His Dark Materials på filmpuls.dk
Copyright: HBO

Serieanmeldelse: His Dark Materials

4

Philip Pullmans roman trilogi ‘His Dark Materials’, eller på dansk ‘Hans Mørke Emner’, er tidligere blevet filmatiseret. Dengang fik den en lidt blandet modtagelse. Jeg var en af dem der godt kunne lide den anderledes verden, var derfor spændt på at finde ud af om materialet, i hænderne på HBO, fungere bedre i serieform.

I et parallelunivers går sjælene ved siden af mennesket i form af dyr, der kaldes ‘daemons’. I denne verden bor den forældreløse pige Lyra (Dafne Keen) sammen med sin daemon Pan, på et universitet. Rektoren giver hende en dag et Gyldent Kompas, der kan fortælle sandheden hvis man har evnerne til at læse det. Hun må for enhver pris holde kompasset hemmeligt, for det er kun religiøse overmagt, Øvrigheden, der må eje sådanne kompasser. Så da Lyras onkel, Lord Asriel (James McAvoy), bliver beskyldt for kætteri af selv samme Øvrighed, hendes bedste ven Roger forsvinder, og mødet med den charmerende Ms. Coulter (Ruth Wilson), sættes Lyra i en farlig situation.

‘His Dark Materials’ er baseret på trilogiens første bog, og siden der er to bøger mere, så er der grobund for flere sæsoner.

His Dark Materials på filmpuls.dk
Copyright: HBO

Historien er en smule tung i det. Don’t get me wrong, det er spændende at blive introduceret til en hel ny verden. Specielt fængende er det at holde øje med hver karakters daemon, der er med til at vise personens indre karakter. Men man kan have en tendens til at glemme hvor karekterene kommer fra, og hvad deres motivation er. Det forsvinder lidt i de mange navne, ansigter, steder og embeder som man også skal huske på. Og selvom jeg ved det er en del af fortælleformen, så har jeg efter 8 afsnit stadig en masse spørgsmål, som må vente til næste sæson.
Dafne Keen og James McAvoy er de store trækplastre for serien og de to fungere godt sammen. Også Keen har en god kemi med Lewin Lloyd, der spiller vennen Roger. Min eneste anke er Joe Tanberg, der lægger stemme til isbjørnen Iorek Byrnison, er påtaget og overspillet. Men det er også svært at gøre Ian McKellan, der lagde stemme til ham i filmen, kunsten efter.

His Dark Materials på filmpuls.dk
Copyright: HBO

Det visuelle spiller i denne serie en kæmpe rolle, og her har HBO bestemt ikke sparet. Alle de forskellige dyr er overbevisende lavet. Den specielle stil i fartøj, indretning, kostumer er lige lidt anderledes fra vores verden. Det giver et godt indtryk af en verden der ligner vores, men ikke helt er det. Særligt serien intro er virkelig smukt udført, og musikken er endnu bedre. Men desværre er der sparet på kampscenerne, der er alt for hurtigt overstået.

Det er en fin serie, der har sine fejl. Den vinder dog point ved det smukke og gennemførte visuelle arbejde, og det faktum at baggrundsmaterialet er rigtig godt.
Læs bedømmelse0 stemmer0
4