'Jurassic World Camp Cretaceous'. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk
Copyright: Netflix

Serieanmeldelse: Jurassic World Camp Cretaceous

Sidst opdateret:
3.5

… Eller på dansk ‘Camp Kridttid’.
Netflix har i samarbejde med Dreamworks lavet denne animationsserie der foregår i Jurassic World. Serien har premiere i morgen, den 18. September.

Da Darian vinder et computerspil, vinder han muligheden for at rejse til Isla Nublar og være testperson for Jurassic World’s nye lejrskole ‘Camp Cretaceous’, sammen med 5 andre teenagere. Men alting går galt da dinosaurerne slipper løs. Med dinosaurerne i hælene må Darian og de andre samarbejde for finde vej gennem junglen og komme om til den anden side af øen inden det er for sent.

Seriens handling foregår parallelt med handlingen i den første Jurassic World film, og vi møder altså ungerne lige inden de livsfarlige handlinger fra filmen begynder.

Copyright: Netflix

Hvis jeg havde børn ville jeg helt klart anbefale den. Netflix har helt sikkert sigtet efter at lave noget der kan nydes både af børn og voksne. Noget som de før har haft succes med i serier som ‘The Hollow’ og ‘Drageprinsen’. Men denne gang er det er altså mest børnene de rammer. Det er bl.a. temaer som sammenhold og ansvarlighed, der er fylder. Det kan man som voksen godt synes er nogle ret gennem trampede emner. Selvom det er en serie fuld af farlige dinosaurer og hæsblæsende handling, så tager det ikke overhånd. Seriens tematikker og moraler fylder ligeså meget som dinosaurerne. I situationerne føles lidt stift og tvungen at få samtalen drejet ind på teenagernes personligheder, men når de så er nået derind fungerer det rigtig godt.

Copyright: Netflix

Teenagerne er, i typisk Netflix stil, en meget multikulturel flok. Darian er sort, Ben og Brooklyn er hvide, Kenji er asiat og Yasmina er mellemøstlig og Sammy er latinamerikaner. Karakterne er spændende skrevet. Alle har hver deres grund for at være der, og det viser sig at Darian er den eneste der har vundet en plads igennem computerspillet. F.eks. er influenceren Brooklyn der for at lave reklame for sine mange følgere, og Sammys farm levere kød til dinosaurerne. Kenjis far er samarbejdspartner og løberen Yasmina er sponsoreret af parken. I de 6 teenagere synes jeg der er forsøgt at gøre op med visse stereotyper og det er et mega frisk pust. Der er også gjort plads til at sætte fokus på at være introvert. Yasmina fungerer nemlig ikke så godt i grupper. Hun har brug for at blive trukket ind i fællesskabet af den super udadvendte Sammy. Jeg synes på den måde at serien er rigtig fin til at vise børn forskellighed og nuancer i en gruppedynamik.

Hvor seriens historie fokuserer meget på teenagernes sammenhold, har animationen en helt anden dagsorden. Her er der fokuseret på at lave nogle flotte billeder af dinosaurerne naturen og omgivelserne. Disse er flot lavet og meget detaljerede. Menneskene i serien er også detaljerede, men når de bevæger sig virker de stive i det, og de bevæger sig ikke så naturligt som dinosaurerne.

Copyright: Netflix

Selvom man ikke har set filmen kan man sagtens følge med i serien. Det er mest små referencer til nogle af filmens personer der kæder filmen og serien sammen. Men jeg savner faktisk lidt mere af de små guldkorn, og jeg synes det er en skam ikke at bruge muligheden til at gøre serien lidt mere interessant. Det er nok de færreste der ville gide at se serien til ende, uden et barn ved siden af.

Serien, der handler mest om venskab og sammenhold, men også om dinosaurer, fungerer bare bedst til børn. Selvom teenagerne i serien udsættes for mange farer, findes der tid til at dykke ned i hver enkelts personlighed og bevæggrunde og stereotyper nedbrydes fint i den multikulturelle gruppe. Animationen er flot men til tider lidt stiv i bevægelserne.
Din bedømmelse1 Stem4.8599990280002
3.5