Læs anmeldelsen på Filmpuls!
© Xee

Serieanmeldelse: Limboland

LÆSERNES BEDØMMELSE0 stemmer
4

Tre unge piger skal prøve at finde deres plads i livet blandt ex-kærester, fester og ambitionen om at blive til noget. Ungdomsserien kan opleves på ‘Xee’.

En fejlende 12-talspige, et gældsbetonet rodehoved og et uni-dropout skråstreg blogger. Tre veninder i 20’erne prøver at få styr på tilværelsen midt i storbyens kaos. Kæresteproblemer, pres om uddannelse, venindefnidder og ikke mindst dem selv spærrer imidlertid vejen for deres drømme. Fælles for de tre er, at de står ved en skillevej uden at ane, hvilken vej de skal gå.

Læs anmeldelsen på Filmpuls!
© Xee

På det seneste har der været et væld af webserier, sit-coms, kortfilm og tv-shows som skildrer ungdomslivet (sjit happens, 29, Enten/eller etc.). Limboland hører klart til de mere vellykkede af slagsen.

Det som måske lykkes allerbedst for serien er skildringen af karakterernes forbistrede kamp om selvrealisering. Nadja kan ikke klare presset fra studiet, Freja er arbejdsløs og tynget af gæld, og Katrine prøver sig som blogger efter at have droppet universitetet og må nu stå på mål for en svada af negativitet på de sociale medier. Man føler virkelig presset på pigerne, når de skal kæmpe for karakterer, en attraktiv stilling eller at få deres mening igennem i den offentlige debat.

Hver af karakterernes problemstilling kan spores tilbage til problemer, som fylder meget i diskussionen af nutidens ungdomsliv. Stressede studerende, som har svært ved at leve op til andres krav, følelsen af at tosse retningsløst rundt uden at ane, hvor man skal hen, og den oprørske vilje om at skubbe til samfundets normer. Alt sammen noget der gør serien meget let at relatere til.

Skuespillerne bærer tilmed showet på selvsikker vis. Specielt Frederikke Dahl Hansen og Emma Sehested Høeg brænder igennem som den barnlige tosse og den selvophøjede sexblogger.

Alligevel føler man, at der mangler lidt. Man kan godt sidde tilbage med fornemmelsen af, at man for sjældent kommer ind bag den kække og polerede facade hos karaktererne. Nogle gange ender nøglescener, som serien har bygget op til gennem flere afsnit, med at løbe lidt ud i sandet. Andre gange er det som om, der ikke bliver fulgt ordentlig op på sideplots. Og der mange sideplots. Virkelig mange. Det betyder desværre også, at karaktererne nogle gange forsvinder lidt i løbet af afsnittene.

Alt i alt er det en interessant første sæson. Alting sidder ikke lige i skabet, men skidt pyt. Mange serier finder alligevel først rigtig sig selv i anden sæson. Og der er god grund til at tro, at det her er en af dem.

Ungdomsserie om tre piger i 20'erne, som finder deres vej i livet midt i Københavns kaos. Serien kan opleves på Xee.
LÆSERNES BEDØMMELSE0 stemmer
4