Copyright: DR UNG

Serieanmeldelse: ‘Miss Perfect’ på DR TV

LÆSERNES BEDØMMELSE0 stemmer
3.3

Her på Filmpuls ønsker vi i fremtiden i højere grad at sætte fokus på serier. I den forbindelse har vi skabt et helt nyt format til at anmelde serier i. Serieoplevelsen er meget anderledes fra biograffilm-oplevelsen, og derfor har vi fundet frem til helt nye parametre, som vi mener er vigtige når man ser serier. Denne anmeldelse er den første som bruger dette format. God fornøjelse.

DR3 har haft fokus på perfekthed, med temaet som hedder:  ‘Helt perfekt: Når god nok ikke er godt nok’. Som del af dette tema finder vi dokumentarserien ‘Miss Perfect’, som sætter fokus på skønhedskonkurrencer.

Koncept

Når jeg tænker Miss Danmark, tænker jeg alt for store kunstige øjenvipper, vilde glitterkjoler og påklistrede smil, som udstråler unaturligt meget glæde (er det virkelig fedt, at stå foran dommerne i en badedragt og ualmindelige høje hæle?). Men hvordan er det at være del af verdens ældste skønhedskonkurrence, Miss Danmark, og hvilket pres og forventninger oplever de deltagende? Det ønsker DR at sætte fokus på, ved at følge seks unge piger som deltager i Miss Danmark 2017.

Jeg synes det er interessant og relevant at tage fat i Miss Danmark konceptet. Det er altid spændende at komme om bag kulisserne, og komme helt tæt på folk, som er andre steder end en selv. Derudover så synes ideen om, at fortælle om Miss Danmark, rummer en del mulighed for at afkræfte forskellige fordomme, som jeg tror vi alle nok har, om disse unaturlige smukke kvinder.

Udførelse

Ideen med ‘Miss Perfect’ er, at lære de unge deltagere at kende og forstå det pres og de udfordringer de står med. Men på trods af jeg netop har set de sidste afsnit af ‘Miss Perfect’, så har jeg allerede glemt dem. Hvad var det nu lige de hed? Min hukommelse er godt nok ikke fotografisk, men så dårlig er den altså heller ikke. Problemet er, at jeg aldrig føler jeg går i de høje hæle med pigerne, eller er nervøs over om deres kjoler er flotte nok (selvom jeg da egentlig nok let kunne sætte mig ind i det sidste nævne) – jeg kommer aldrig tæt nok ind på personerne.

Udover at vi følger de unge deltagere, får vi også interviews fra tre repræsentanter fra ‘Miss Danmark’. De tre kvinder sidder i et beige neutralt rum og forklarer om konkurrencen og forventningerne til pigerne. Disse interviews fylder meget i serien, og tager fokus væk fra det personlige blik på og bag konkurrencen, som vi ellers får igennem de unge deltagere. Jeg bliver lidt livstræt hver gang de dukker op, da det nærmest føles som en officiel reklame for Miss Danmark – en reklame for et produkt jeg virkelig virkelig ikke har brug for i mit liv. Repræsentanternes meget bestemte holdninger til pigerne bliver meget ensidigt og firkantet. De tre kvinder taler også ofte i munden på hinanden og de er lidt for overgearet (jeg elsker begejstring, men det virker overfladisk). Jeg kommer altså lidt til at tænker på Askepots stedmor og to stedsøskende. Jeg skal ikke sige de er usympatiske – men jeg vil sige at de fremstår usympatiske.

Jeg sidder tilbage med et dårligt indtryk af Miss Danmark, og jeg føler samtidig ikke rigtig jeg har forstået hvorfor de her unge deltagere synes det er så fantastisk og er stolte over at være med – som de jo ellers siger, imens de ellers klager over ondt i fødderne.

Kontinuitet

I ‘Miss Perfect’ følger vi de unge deltagere fra de mødes første gang, ved første bootcamp, til selve konkurrencen hvor Miss Danmark 2017 kåres. Her følger vi de 6 deltagere og deres udvikling igennem programmet. Eller hvad? For er der virkelig en udvikling? Det føler jeg nemlig ikke rigtig jeg oplever. Det gør også, at de forskellige afsnit bliver ret ensformige. Jeg ser ikke noget problem i, at springe de fire midterste episoder over, hvis du føler for det. Du misser ikke rigtig det store.
Jeg kan dog sige, at seriens spænding og kvalitet holder præcis det samme niveau hele vejen igennem – altså i form af et “jeg keder mig sgu lidt og er samtidig lykkelig over ikke at være del af Miss Danmark”-niveau.

'Miss Perfect' lægger ud med et interessant emne, og jeg bliver nysgerrig på at vide hvordan det er at deltage i Miss Danmark 2017. Desværre kommer jeg aldrig tæt nok på, for tre Miss Danmark repræsentanter tager over og leger Askepots stedmor og stedsøskende, hvor intet er godt nok, og alle pigerne bare er utaknemmelige og ikke gode nok til at spille med på deres regler. Jeg får et dårligt indtryk af Miss Danmark, og jeg savner mere fokus på de unge deltagere - eller måske mest, nogle unge deltagere som er lidt mere spændende og har mere udstråling på skærmen. For det hele er sgu lidt kedeligt.
Koncept
Udførelse
Kontinuitet