© Klaus Vedfelt, Wingman

Serieanmeldelse: Muldvarpen

6

‘Muldvarpen’ er Mads Brüggers hidtil skøreste og mest imponerende dokumentar til dato. Som taget ud af en spionroman går filmen i kødet på det Nordkoreanske regime og afslører et plot, som selv de mest garvede konspirationsteoretikere kun ville have drømt om. Hvem skulle have troet at 2020 ville bringe os en dokumentar, som kan hamle op med ‘Tiger King’ om de mest bizarre afsløringer, historier og personligheder? Serien kan streames på DR.

Ulrich Larsen, en førtidspensioneret kok og familiefar infiltrerer Venskabsforeningen Danmark, en gruppe danske Nordkorea sympatisører.  En dag beder Alejandro Cao de Benós, lederen af den internationale sammenslutning af Venskabsforeninger, Ulrich om at finde investorer til Nordkorea. Til hvad dog? Hvad i alverden har Nordkorea, som kunne være interessant for investorer? Hvad der starter som en uskyldig joke udvikler sig nu til en af de mest imponerende private undercover operationer i moderne tid.

© Jonas Berlin, Wingman

Helt klart! Jeg er endda på nippet til at sige, at alle bør se den. Historien er bare så vild at selv uden den fjerneste interesse i politik, er serien solid underholdning.

Der er så mange facetter af serien, man knap nok tør tro på – heriblandt optagelserne som kører på skærmen. Ulrich har fået tilladelse til at filme tophemmelige møder i Nordkorea under påskuddet om at lave propagandavideoer for regimet. Optagelserne tager os med ind bag lukkede døre, hvor der aldrig er filmet før. Nordkoreanerne skuffer heller ikke med bizarre indslag. Blandt andet holdes et forretningsmøde i et hemmeligt, underjordisk lokale, som er skjult under et forladt lejlighedskompleks.

Alle foretagender uden for Nordkorea er filmet med skjult kamera, som tager os helt tæt på Ulrichs fritidsspionage. Man holdes fanget af, at Ulrich kan blive afsløret og straffet af Nordkorea hvert øjeblik det skal være. Paralleller kan tegnes til den amerikanske universitetsstuderende, som døde efter at have stjålet noget så banalt som en plakat. Gad vide hvad de så vil gøre ved Ulrich?

Det eneste minus ved serien er, at man ikke lærer nok om Ulrich. Som Mads Brügger også pointerer i filmen – hvorfor risikerer en førtidspensioneret familiefar sit liv i et helt årti? Og for hvad?

Filmen får helt sikkert internationale konsekvenser, og der er allerede nu snak om, at FN skal se nærmere på sagen. Det bliver interessant at følge afsløringernes efterspil.

Din bedømmelse0 stemmer0