Copyright: SAEED ADYANI/NETFLIX

Serieanmeldelse: Ratched

Sidst opdateret:
5

Det er blot få måneder siden, at instruktøren Ryan Murphys glamourøse serie ‘Hollywood’ havde premiere på Netflix, og nu er deres samarbejde allerede udvidet. Hans nye serie ‘Ratched’ er nemlig tilgængelig nu, og så er spørgsmålet, om den kan leve op til den sædvanlige Murphy-standard?

'Ratched' læs anmeldelsen på Flimpuls.dk
SAEED ADYANI/NETFLIX

Serien fortæller historien om asylsygeplejersken Mildred Ratched, der i 1947 ankommer til det nordlige Californien for at søge om arbejde på det førende psykiatriske statshospital Lucia. Hendes ankomst skaber problemer blandt de ansatte, men de har andet at tænke på. Kort tiden inden Mildreds ankomst er præstemorderen Edmund Tolleson nemlig blevet indlagt og skal behandles inden hans retssag. Med en farlig fange, rebelske patienter og en masse nye eksperimenter bliver stilfulde Mildred kastet ud i livet på hospitalet. Men hun er ikke så uskyldig, som hun ser ud, og langsomt får hun infiltreret stedet. Hun er på en mission, der kan bringe alle omkring hende i livsfare.

‘Ratched’ er baseret på den ikoniske karakter ved samme navn fra ‘One Flew Over The Cuckoo’s Nest’ (Gøgereden), og man følger hendes historien langt før, hun møder R.P McMurphy i den originale film.

Ratched' læs anmeldelsen på Flimpuls.dk
SAEED ADYANI/NETFLIX

Jeg har set ‘Gøgereden’ et par gange og er fan af filmen, så det var oprindeligt det, der vækkede min interesse for denne serie. Dog er ens kendskab til karakteren Ratched blot et bonus, da serien sagtens kan ses uden, at man kender til ‘Gøgereden’. Der er lidt referencer til filmen bl.a. omkring det hvide snit, der er en lille treat for fans, men ellers har serien næsten intet med filmen at gøre. Dog har Ryan Murphy og medskaberen Ian Brennan planer om (forhåbentlig) at lave serien til en antologi-serie, så vi kan få mere at vide om den mystiske sygeplejerske.

Fra første billede er man fanget i universet, og som altid med Ryan Murphy, kan han smide næsten hvad som helst i hovedet på en, og man godtager det. Der er ingen tvivl om, at der er mange elementer i plottet, der virker urealistiske, men hvis man godtager det, så er det noget af en rutsjebanetur.

De har gjort klogt i at kalde serien ‘Ratched’, for det er virkelig Mildred Ratched, der er omdrejningspunktet. Hun er en mystisk karakter, som man aldrig helt kan regne ud. Man ved, at hun er ond, men samtidig bliver man klar over, at der gemmer sig en tragisk barndom bag den selvkontrollerede facade, der styrer alt hun foretager sig i nutiden. Langsomt gennem serien bliver man fodret med information, der får puslespillet til at blive mere og mere komplet, og så eksploderer det hele i sidste episode.

'Ratched' læs anmeldelsen på Filmpuls.dk
SAEED ADYANI/NETFLIX

Det kræver sin kvinde at portrættere alle Mildreds nuancer, og selvfølgelig faldt valget på Sarah Paulson. Murphy og Paulson har et længere samarbejde kørende, og det går op i en højere enhed i denne serie. Paulson gør det absolut fantastisk! Hun er virkelig en stjerne. Det er en Emmy-præstation værdig.

Generelt er det fantastiske præstationer, der leveres af det relativt store cast. Især skal Finn Wittock, som den pæne men voldelige morder Edmund, fremhæves, han formår virkelig at skræmme publikum. Fra de store roller til de små er der bare god kemi og overbevisende skuespil.

Seriens spændende plot har en smuk indpakning. Som altid med Ryan Murphy er der styr på detaljen, og serien er visuel smuk som et maleri. Farvekoordineringen er helt i top, og kostumerne er fantastiske. Sygeplejerskernes blå uniformer, der ligner mere et stewardesseoutfit end en sygeplejerskeuniform, lyser op i det sterile symmetriske hospital. Fra de smukke huse til det creepy landevejsmotel er alt med til at fortælle en historie og gøre handlingen ekstra uhyggelig og hjernetwistende.

SAEED ADYANI/NETFLIX

Hvor serien halter, er slutningen af sæsonen. Det er som om, at de pludselig vil lidt for meget på samme tid. Nye karakterer introduceres uden, at man egentlig har brug for det. Handlingen forhastes, og der bliver benyttet nemme løsninger, der plotmæssigt ikke giver mening. Det, der bliver bygget op til hele sæsonen igennem, bliver forløst dårligt og efterlader en med en skuffende fornemmelse.

Ligesom ‘Hollywood’ har Murphy meget at sige,  når det kommer til emner som racisme, kønsdiskriminering, seksualitet, vold med mere. Det er ikke altid, at hans moderne 2020 ideer og holdninger passer helt ind i 1940’ernes hospitalssetting, men hvis man ikke har noget imod, at rette lidt op på fortiden, så den bliver portrætteret mere som vi ønsker, at den var, så fungerer det.

Alt i alt er ‘Ratched’ en underholdende, nervepirrende thriller, der får seeren på detektivarbejde, så man hele tiden prøver at regne Mildred ud. Den har mange plottwists og fantastiske karakterer, men til sidst vil den lidt for meget.

'Ratched' er en forrygende underholdende og nervepirrende thriller om den ikoniske sygeplejerske Mildred Ratched. Den er visuel smuk, og hele castet leverer nogle fantastiske præstationer. Det halter dog lidt i slutningen, hvor serien vil for meget. Absolut værd at se og jeg håber, at vi får flere sæsoner.
Læs bedømmelse0 stemmer0
5