HBO Nordic

Serieanmeldelse: Sløborn

3

‘Sløborn’: En ø, et samfund og en pandemi

På en lille tysk ø (Sløborn) i Nordsøen mellem Tyskland og Danmark, møder vi en række personligheder. Heriblandt Evelin og Hermann. De er begge 15 år og går i klasse sammen på øens skole. Begge kæmper de med forskellige problematikker. Ud over de almindelige udfordringer med forældre, klassekammerater og søskende, så har Evelin et hemmeligt og forbudt forhold, som medføre en del løgne. Vi bliver også introduceret til Evelins forældre, og de kampe de står overfor. Heriblandt deres respektive drømme, karriere og særligt deres forhold. Hermann har også sine kampe. Han kæmper blandt andet med mobning og med at finde sin plads i livet. Her indrages blandt andet hans strenge far, øens politimand.

I ‘Sløborn’ introduceres der en række nye/gamle beboer på øen. Blandt andet kommer en af øens gammel beboer, med en kriminel baggrund (spillet af danske Roland Møller), tilbage til øen. Med sig bringer han et nyt projekt, hvor en håndfuld kriminelle unge får ny chance og undgår fængsel straf, for i stedet for at bo og arbejde med at restaurere en af øens gamle gårde.

Samtidig kommer en kendt forfatter til øen, for at holde en oplæsning af hans længe ventede anden roman. Udover skriveblokade, kæmper forfatteren med et stof misbrug og han bliver hurtigt viklet ind i flere af øens beboer og deres udfordringer.

Mens vi følger øens “almindelig” hverdagsproblemer og almindelige liv, så hærger en alvorlig virus verden udenfor. Den såkaldte “Due-Influenza” er fundet og dødstallene stiger drastisk rundt omkring i verden. En kommende pandemi er altså under optrækning. Due-influenzaen kommer hurtigt tætter og tættere på, mens livet forsætter uforstyrret på den lille ø. Som seer begynder karakterenes – ellers store problemer – at syntes små, fordi vi oplever, at virussen er tættere på end beboerne aner. Alvorligheden af pandemien, begynder at sætte beboernes hverdagsproblemer i perspektiv.

Først da en båd går på grund, og fire af øens unge finder ligene af et amerikansk ægtepar ombord, anses virussen som en aktuel trussel for øen. Spændingen begynder at stige mens man følger Hermanns mistanke omkring virussens ankomst og spredning på øen. Hermann øjner nemlig en mulighed for at gøre oprør med de plager han har i sit liv – og han skal derfor beslutte om han skal advare om virussen?

HBO Nordic

Overordnet er ‘Sløborn’ visuelt meget flot. Optagelser af øen og de generelt matte farver er rolige og smukke at kigge på. Dette er en direkte modsætning til historien, som bliver mere og mere dyster, som serien skrider frem.

Historien er godt fortalt, og man bliver hurtigt investeret i personerne. Historien om Hermann, hvor det bliver tydeligt, hvor langt vi mennesker er villige til at gå for at passe ind i flokken, er både spændende og skræmmende at følge med i. Ligeledes bliver man investeret i Evelins problemer, og særligt hendes hemmelige romantiske forhold, er svært ikke at have en mening om.

Dermed syntes jeg, at ‘Sløborn’ formår at skabe bi-historien, som man, på trods af hovedfortællingen om en dødelig pandemi, ikke kan lade være med at blive rigtig optaget af og investeret i. Dette syntes jeg er et klart plus, og en stor ros til serien. De små hints omkring pandemiens trussel, som man ser ved hjælpe af nyhedsudseendelser i baggrunden af scenerne, virker gennemtænkt og ikke fordummende for seeren.

Ligesom seriens brug af lyde og kamera effekter til at tydeliggøre, hvordan virus (kan) spredes mellem mennesker virker rigtig godt. Det er som seer uvist om virus reelt spredes eller vi blot bliver gjort opmærksomme på smittemulighederne. Det er igen op til den enkelte seer at tolke disse tegn. Virkningen af disse effekter er, at du som seer bliver skræmmende opmærksom på alle smitte-resicier, der er – og hvor nemt virus kan spredes mellem mennesker. Dette kan være hårdt at kigge på, når man i virkeligheden står midt i en ligende situation og pandemi.

Så i en tid, hvor alle nyheder og langt de fleste samtaleemner handler om smittetryk, antal smittede, mundbind, restriktioner og retningslinjer, rammer serien næsten for tæt på hjem. Det giver et lag til serien, at vide, at den er filmet tilbage i august 2019 – og dermed før Covid-19 var en bekymring eller realitet. Men personligt syntes jeg ,at historien bliver lidt for dyster og hård at komme igennem, da det simpelthen føles som en værre udgave af den pandemi vi kæmper med i øjeblikket.

Alt i alt har ‘Sløborn’ meget at byde på, og gør det rigtig godt både i forhold til historien, karakteropbygning, skuespil og effekter. Måden den er klippet og filmet på skal her særligt fremhæves!

Men handlingen om en dødelig pandemi, og hvordan mennesker reagerer under frygt, trækker for mit vedkomne så meget ned grundet den nuværende pandemi. Serien er underholdende og medtagende – men man skal overveje tematikken før man sætter den på.

HBO Nordic
Alt i alt har 'Sløborn' meget at byde på, og gør det rigtig godt både i forhold til historien, karakteropbygning, skuespil og effekter.
Din bedømmelse0 stemmer0