Spinning Out - læs anmeldelsen på Filmpuls.dk
Copyright: Netflix/Christos Kalohoridis

Serieanmeldelse: Spinning Out

4

Det kræver blod, sved og tårer at nå til tops i sportsverdenen. Dette er Netflix’s nye serie “Spinning out” et godt eksempel på. Det er en ungdomsserie for det mere voksne ungdomspublikum. Hvis du leder efter en ny “Riverdale”, er denne serie ikke dette, men hvis du er fascineret af sportsverdenen og kan lide komplekse karakterer, er denne serie for dig.

“Spinning Out” følger den 21-årige skøjteløber Kat Baker, der desperat prøver at bevise sit værd på skøjtebanen. For to år siden faldt hun under en optræden og slog hul i hovedet på isen. Siden da har hun været bange for at lave de svære tricks på isen, især dem der kræver, at hun hopper. Lige da hun skal til at give op, får hun chancen for at dyste i parløb sammen med den rige unge Justin Davis. Parløb er dog noget helt andet end at skøjte alene, så hun roder sig ud i en masse problemer, da hun hverken tør stole på sig selv eller Justin. Udenfor isen har Kat endnu flere problemer: både hende og hendes mor har en bipolar lidelse, og det volder især moren problemer. Derudover har Kat en lillesøster, der også er skøjteløber, og da hun får en ny træner, bliver Kat bekymret. Gennem sæsonen følger publikum Kats op- og nedture i jagten på at blive den bedste skøjteløber.

Spinning Out
Copyright: Netflix photo by: Christos Kalohoridis

Jeg var ret spændt på at se “Spinning Out”, inden den udkom. Jeg elsker at se skøjteløb, når det en sjældent gang bliver vist på TV. Dog er serien interessant lige meget, om man interesserer sig for skøjteløb eller ej. Selvom de bruger største del af tiden på isen, handler serien mest af alt om det pres, som unge atleter føler, og hvor hårdt de træner for at nå til tops. De glamouriserer ikke det hårde arbejde, som det kræver for at blive den bedste. Man ser karaktererne stå op klokken 5. om morgenen for at træne, og hvordan de kæmper med at holde selvtilliden oppe, når de fejler gang efter gang. Det virker alt sammen meget realistisk helt fra deres træning til deres lægebesøg og konkurrencer.

Skuespillerne skøjter overraskende godt. De har selvfølgelig en stunt double, så alle de svære tricks udfører de ikke selv. De lettere skøjterutiner bliver udført at skuespillerne selv, og det er tydeligt at se, at de har arbejdet hårdt. Det er nogle flotte skøjterutiner, og man bliver ikke træt af at se dem skøjte, selvom det vises ofte.

Der, hvor serien halter en smule, er udenfor skøjtebanen. Jeg er stor fan af, at Kat har en bipolar lidelse. Det bliver vist udmærket, og man lærer meget om en sygdom som ikke vises ofte på TV. Det er meget interessant og lærerigt at se, hvilken forskel som hendes medicin gør for hendes opførsel. January Jones, der spiller Kats mor, gør det fantastisk som en kvinde, der kæmper med sin bipolar lidelse og blot ønsker at være en god mor, selvom hun har svært ved det.

Nu til alle problemerne, og Kat har mange af dem. Hun skændes hele tiden med mindst én person, hvilket i længden er lidt belastende at høre på. Når det er sagt, kan jeg godt lide, at hun er en kompleks karakter, det er de alle. Der er ikke en karakter, der er udelukkende god og en anden, der er udelukkende ond. De virker som rigtige mennesker. De har alle hver deres problemer. Man kommer til at holde af alle karaktererne, selvom de tit er ret irriterende, og man forstår deres valg.

Der er en masse sidehistorier, som Serenas higen efter opmærksomhed, Dashas konfrontering med fortiden og Kats veninde Jenns hofteproblemer, som alle er interessante, men i de sidste to episoder går det lidt amok. Man kan tydeligt mærke, at de bygger op til en sæson 2 og starter så mange cliffhangers som muligt, for at få folk til at ønske, at der kommer en ny sæson. Det er forståeligt, men der sker lidt for meget. Derfor er de sidste to episoder ikke nær så gode som resten af sæsonen.

Selvom serien har sine småproblemer, er den yderst interessant og spændende, og jeg vil se frem til sæson 2!

“Spinning Out” kan ses på Netflix.

"Spinning out" er en realistisk ungdomsserie, der handler om det hårde liv som skøjteløber. Man følger karaktererne i deres op- og nedture. Det er en spændende serie, som man aldrig bliver træt af, selvom karakterenes mange problemer er en smule belastende. Jeg krydser fingre for, at der kommer en sæson 2!
Læs bedømmelse0 stemmer0
4