Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk!
© Stanislav Honzik, Viaplay

Serieanmeldelse: The Defeated

Sidst opdateret:
3

Et krimi-drama sat i Berlin lige efter 2. verdenskrig. En amerikansk agent skal hjælpe det tyske specialpoliti med at finde en mystisk doktor, som driver kriminalitet i byens undergrund. Serien kan ses på Viaplay.

2. verdenskrig er lige overstået, og nu er Max McLaughlin sendt til hovedstadens ruiner af den amerikanske lejr. Han skal hjælpe med at genopbygge byen og sikre lov og orden. Her teamer han op med Elsie og hendes agenter, som leder efter den berygtede gangster, ‘Der Engelmacher’. Samtidig slår Engelmacher kløerne ind i Claire, en naiv servitrice som ønsker hævn for et overgreb. Snart skal de alle tage valg, der truer med at sende dem mod afgrunden.

Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk!
© Stanislav Honzik, Viaplay

Serien er som sådan fin nok, men ender med at blive intetsigende. På trods af at den er sat i en virkelig interessant periode – Berlin lige efter 2. verdenskrig – formår den ikke at udnytte potentialet. Der er et væld af muligheder for konflikter på kryds og tværs af russere, tyskere, amerikanere og hævntørstige jødiske undergrundsbander. Men efter de fire første afsnit er der ikke etableret en storyline, som for alvor fanger opmærksomheden.

Seriens plot virker derimod en smule rodet. Specialenhedens overhængende mål er at finde “Der Engelmacher”, men det etableres aldrig rigtig, hvorfor lige netop han er så vigtig. Efterforskningen fra Max og Elsie kan ligeledes føles en smule trægt. Der er ikke mange gåder, man kan sidde og gætte med på, eller action sekvenser hvor man holdes fast i suspense. Deres efterforskning virker snarere tilfældigt end kalkuleret fra afsnit til afsnit.

Efter 4. afsnit savner man også et bedre kendskab til personerne på skærmen. Vi får ikke mere end en snert af, hvad der foregår på indersiden. Karaktererne bliver præsenteret for en række alvorlige problemstillinger, men de grubler sjældent over løsningen. De gør bare noget. Præcist hvorfor, kan vi kun gætte os til.

Serien er flot filmet og formår at skabe et overbevisende rum. Kulisserne og resten af billedsiden matcher, hvad man kunne forvente af en blockbuster. Der er også en række dygtige skuespillere med på produktionen – blandt andet Taylor Kitsch (True Detective), Nina Hoss (A Most Wanted Man) og Michael C. Hall (Dexter). Alt sammen et plus for seeroplevelsen.

I sidste ende står den dog tilbage som mere intetsigende end fængende. Serien behandler spørgsmålet om, hvordan kriminalitet bør opfattes under ekstreme forhold. Er en udmarvet kvinde fordærvet, fordi hun sælger sig selv for at kunne spise? Er en holocaust-survivor som skyder en tidligere kz-fangevogter en morder? Interessante spørgsmål, men vi får desværre ikke et svar, som strækker sig udover de velkendte klicheer. Det ville have klædt serien at skrue ned for plottet for i stedet at fokusere mere på karakterne og tematikken.

Når det så er sagt, så er den her anmeldelse kun baseret på de første 4 afsnit. Der kan selvfølgelig stadig nå at ske en masse endnu. Men om serien løser alle sine problemer i de resterende episoder er nok mere tvivlsomt.

Din bedømmelse1 Stem4.6799990640002
3
En middelmådig, men flot krimiserie sat i Berlin lige efter 2. verdenskrig. Max skal hjælpe det tyske politi med at stoppe en mystisk doktor, som lokker byens borgere i fordærv. Serien kan ses på Viaplay nu.