The Last Czars. Netflix. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk
Copyright: Netflix

Serieanmeldelse: The Last Czars

Sidst opdateret:
4

Hvad handler det om?

The Last Czars er en dokumentarisk serie på Netflix, som fortæller om Ruslands sidste zar og hans familie. Serien er præsenteret med en tung rekonstruktions-del – hvilket betyder, at en stor del af begivenhederne bliver spillet af skuespillere og fortalt som i en fiktionsfilm. Derudover er der historikere som kommenterer og fortæller historien, i rigtig klassisk dokumentarstil.

Hvis du bare er en smule historieinteresseret, så er dette en enorm spændende fortælling. Zar Nikolaj den 2. af Ruslands regeringstid fra 1894 til 1917 samt hans og hans families brutale henrettelse, er en af de mest spændende og interessante historiske fortællinger, hvis du spørger mig. Der er masser af stof til en god historiefortælling.
Tonen er dog lidt speciel i dokumentarseriens rekonstruktioner. Alle taler engelsk – et kunstnerisk valg som jo ofte bliver taget – men jeg vil mene netop hér, burde man have ladet dem tale på modersproget. Det er i hvert fald ikke helt vellykket udført og giver en utroværdighed til fortællingen. Derudover studser jeg lidt over når de bruger ord som ”fuck”, ”fucking” og ”shit”. Det virker bare virkelig malplaceret for begivenheder som foregår i 1900-tallet og i Rusland. Heller ikke alle skuespillerne er helt troværdige som russere.
Når det er sagt, så er rekonstruktionerne skabt som i en rigtig fiktionsfilm, og er bedre end i de fleste dokumentarer. Så ren visuelt er niveauet ret højt. Vigtigst af alt, er det en enorm spændende historie, som gør at det er svært ikke at fortsætte når et afsnit når til ende. Det tæller i høj grad op, og gør at jeg i sidste ende vil sige ”ja, jeg anbefaler at man ser den”.

Læs bedømmelse0 stemmer0
4
'The Last Czars' fortæller en enormt interessant og spændende historie, om virkelige historiske begivenheder. Niveauet er højt visuelt og fortællingsmæssigt. Desværre er der et par detaljer, som virker lidt off. Bl.a. at russerne taler engelsk.