Ulven kommer, Bjarne Henriksen, Flora Ofelia Lindahl Hoffmann
Copyright: DR, Fotograf: Martin Juul

Serieanmeldelse: Ulven Kommer

LÆSERNES BEDØMMELSE14 stemmer
6

Sidste episode af DRs seneste dramaserie ‘Ulven Kommer’ løb over skærmen i søndags. Serien består af 8 afsnit, og danskerne har kunne følge med på DR hver søndag aften kl. 20, men også på DR TV, hvor hele serien nu kan streames.

14-årige Holly (Flora Ofelia Lindahl Hoffmann) har skrevet en stil i skolen. I stilen beskriver hun hvordan hendes stedfar (Peter Plaugborg) slår hende og hendes lillebror. Hollys lærer tager fat i kommunen, og socialrådgiveren Lars (Bjarne Henriksen) får sagen. Det hele går hurtigt, og pludselig er Holly og hendes lillebror fjernet fra forældrene og flyttet ind hos en plejefamilie. Hollys mor (Christine Albeck Børge) og stedfar holder stærkt fast i, at Holly lyver og hun derudover  altid har været utilregnelig. Lillebroren nægter også at Holly taler sandt, men Holly bakker ikke ud af sin forklaring, og socialrådgiver Lars tror på hende.

Copyright: DR, Fotograf: Michella Bredah

‘Ulven Kommer’ er dansk drama når det er bedst. Serien er skrevet så man altid er i tvivl om hvem der taler sandt og hvem der lyver. Alligevel mister man aldrig sympatien for Holly og Lars – der må jo være et eller andet galt? Man ser hvordan familien bryder sammen, og hvordan især Hollys lillebror får det dårligere og dårligere. Man sætter spørgsmåltegn ved, om det virkelig var det rigtige at fjerne børnene, hvorfor er Hollys mor så sikker på at hendes datter lyver og hvorfor støtter hun hende ikke? Det bliver aldrig kedeligt, fordi der hele tiden opstår nye tvivl og spørgsmål man gerne vil have svar på.

Skuespillet er imponerende. Jeg er især begejstret for den kun 15-årige Flora Ofelia Lindahl Hoffmann som spiller Holly. Hun spiller fantastisk og udtrykker svære følelser både naturligt og troværdigt. Det samme gælder lillebroren, spillet af Noah Storm Otto, hvilket i høj grad bevidner om dygtige instruktører, som forstår at arbejde med børn (ofte er der flere instruktører på en serie, og dette er også tilfældet her). De resterende skuespillere, Bjarne Henriksen, Christine Albeck Børge og Peter Plaugborg gør det også fantastisk, og skaber en serie hvor man virkelig lever sig ind i fortællingen, og får sympati med alle karaktererne.

Ulven kommer, Christine Albeck Børge og Peter Plaugborg
'Ulven Kommer' kan streames på DR TV
Velskrevet, velspillet og velinstrueret. Alting spiller i 'Ulven Kommer', som giver seeren en fantastisk oplevelse med spænding, tvivl og nervepirrende øjeblikke.