Serieanmeldelse: Young Wallander

3
Samlet vurdering

Som titlen afslører, så handler ‘Young Wallander’ om den unge nyuddannede kriminalbetjent Kurt Wallander. Den er baseret på Henning Mankells romaner og udspiller sig i Malmø.
Den unge Wallander bor i ghetto-området ’Rosengården’, og en nat vågner han af en brandalarm og høje menneskeråb. Da han går ud for at finde, og slukke branden, bliver han vidne til en
forbrydelse. Et makabert mord, hvor en ung svensk dreng mister livet. Wallander bliver herefter en del af efterforskningen, der skal vise sig at inddrage både hans professionelle og personlige liv.
De ældre og mere erfarne efterforskere ’Hemberger’ og ’Rask’ tager ham under vingerne, og gør ham til en essentiel del af efterforskningen idet han bor og kender dét område forbrydelsen er blevet begået i samt de mennesker, der bor og bevæger sig i området. Det gør dog også, at han på et personligt plan står overfor nogle svære valg. Valg, der både påvirker hans venskaber, kærlighedsrelationer og ikke mindst hans samvittighed.

Netflix

Som fan af den originale Wallander-serie forventer man en ’god gammeldags svensk krimi’. Men det er ‘Young Wallander’ langt fra. Først og fremmest fordi denne udgave er endnu en engelsk tilpasning. Der er brugt nogle svenske skuespillere, herunder blandt andet hovedpersonen Kurt Wallander (Adam Pålsson), hvilket ret tydeligt kan høres på accenten. Derudover virker det generelt som om, at ‘Young Wallander’ har hentet langt mere inspiration fra amerikanske serier så som ’Mindhunter’. Dette oplever vi både i scenografien, lydeffekterne, de kæmpe biler og de utroligt dramatiske og voldsfyldte sammenstød Wallander render ind i som politibetjent. Faktisk er de eneste svenske elementer, der er spotte i denne serie; et par svenske skilte, svenske politinavne, lidt baggrundsmusik og en kannelbulla i ny og næ.

Med dét sagt, så er ’Young Wallander’ faktisk en ret spændende krimi. Hvert afsnit ender meget dramatisk, ved enten en cliffhanger eller et plot twist, hvilket giver én lyst til at se videre. I de første afsnit er der stor fokus på Wallander som person, og på de følelsesmæssige kvaler, han går igennem. Hvis man generelt godt kan lide krimier, og man ønsker at løse mordgåden, så fylder Wallander som person dog alt alt for meget. Der bruges meget tid på at vise Wallanders kvaler, og på at opbygge ham som enormt sårbar og empatiske. På den ene side gør det, at man begynder at
heppe lidt på den unge Wallander. På den anden side bliver man dybt irriteret over, at han ikke formår at leve op til det helte-potentiale han har og rent faktisk komme i gang med
efterforskningen. Hvis man formår at stå igennem dette, så vokser ‘Young Wallander’ med tiden, og som serien skrider frem, så får man glimt af den efterforsker, man som trofast Wallander-fan ved, at han bliver.
Halvvejs igennem ‘Young Wallander’ skifter man fokus til selve efterforskningen af mordet, og så bliver serien først rigtigt interessant. Her begynder man som seer at få på fornemmelsen, at mordet på den unge svenske dreng kun er en brik i et langt større puslespil. Så jeg vil anbefale ’Young Wallander’ til krimi-fans med tålmodighed. Hæng i. Den skal nok blive
interessant.

’Young Wallander’ kan streames på Netflix fra d. 03.09.

Netflix