streamingserier

Skrevet den 11 februar, 2019 | af Nanna Pihl

0

Serieanmeldelse: You

’You’ er Netflix’ helt nye seriehit, som starter ud med at ligne en kærlighedshistorie, men hurtigt tager en helt anden drejning og viser sig at være en stalker-serie med et twist. Serien er produceret af Greg Berlanti (instruktør for ’Love, Simon’) og Sera Gamble (kendt som producer på ’The Magicians’ og ’Supernatural’) og er baseret på bogen af samme navn fra 2014 af Caroline Kepnes. ’You’ består af 10 afsnit og er allerede blevet fornyet med en anden sæson.

Koncept

’You’ handler om Joe (Penn Badgley), der arbejder i en boghandel i New York og har en stor kærlighed for bøger. I boghandlen møder Joe tilfældigt Guinevere Beck (Elizabeth Lail), som drømmer om at blive forfatter. Allerede efter deres første møde bliver Joe helt betaget af Guinevere. Joe virker ved første øjekast som en helt almindelige fyr, og man tænker, at dette er starten på en sød kærlighedshistorie. Her tager man dog helt fejl! Joe begynder at stalke Guinevere på de sociale medier og samler informationer om hendes liv og venner. Det stopper dog ikke ved stalking på de sociale medier. Joe tager stalking til helt nye højder, og det får konsekvenser for både Guinevere og ham selv.

Jeg er selv helt vild med konceptet! Jeg følte mig underholdt hele vejen igennem første sæson og blev også overrasket et par gange. Især når jeg tænkte, at nu kan det ikke blive vildere, topper serien igen med en ny overraskelse. Jeg er især vild med, at man som seer hører Joes tanker, og hvordan man virkelig kommer ind under huden på hans karakter. Han analyserer alles skridt og ord og kan ofte også nærmest forudsige folks reaktioner.

Udførelse

Serien er flot udført og sætter en spændende stemning, som kun bliver mere dyster, jo længere hen vi kommer i serien. Eftersom det er første sæson, bliver vi præsenteret for en masse karakterer. Joe er vores hovedperson, og som nævnt tidligere kan jeg godt lide, at vi følger hans tanker og overvejelser. Ud af til er han venlig, sød og forstående for andre mennesker, bare der ikke er nogen, der kommer mellem ham og hans udkårne/offer. Jeg mangler dog at få mere at vide om Joes liv og barndom. Vi får nogle få flashback til hans barndom, men det er ganske kort. Vi kommer ikke helt ind på livet af ham, på samme måde som vi gør på Beck. I virkeligheden er det ganske lidt, vi får at vide om Joe. Det synes jeg er virkelige ærgerligt, eftersom jeg virkelige er nysgerrig på hans fortid. Men det er sikkert også for at bevare hans mystik.

Herefter har vi Beck, som er Joes udkårne. På den ene side synes jeg, at hun klynker lidt meget over sit liv, og hvor hårdt hun har det uden at gøre noget ved det. I længden bliver jeg en smule træt af hende. Dog har hun også nogen hemmeligheder, som bliver afsløret i løbet af serien, der gør, at jeg alligevel bliver nysgerrig og ikke helt kan slippe hende. Igennem serien sad jeg og håbede på, at Joe og Beck fandt sammen, men alligevel tænkte jeg også: ”løb, løb, så hurtig du kan Beck”. Det overrasker mig, at serien kan give mig begge fornemmelser.

Herudover bliver vi også præsenteret for en masse bipersoner. Her vil jeg særligt nævne Peach Salinger(Shay Mitchelle), som er Becks veninde. Peach er virkelig en dårlig veninde overfor Beck og vil gerne styre hendes liv og have hende tæt på. Selvom Peach er en dårlig veninde, prøver hun at beskytte Beck overfor Joe. Hun gør det dog på en lusket og forfærdelig måde. Der kommer meget hurtigt til at opstå et trekantsdrama mellem Peach, Beck og Joe.

Kontinuitet

Jeg er fanget lige fra seriens start og bliver hurtig nysgerrig efter mere. Overordnet fungerer kontinuiteten godt, og der er en god sammenhæng i afsnittene. Konflikter kommer løbende gennem serien, men serien trapper også op mod en større konflikt til sidst. ’You’ består af få flashback, som omhandler Joes barndom og hans forhold til ekskæresten Candace, som er hans helt store kærlighed før Guinevere Beck. Sæsonafslutningen gjorde mig kun nysgerrig på mere, og jeg ser virkelig frem til sæson 2 af ’You’.

Serieanmeldelse: You Nanna Pihl

'You' kan streames på Netflix

Koncept
Udførelse
Kontinuitet

Kort fortalt: ’You’ handler om Joe, der arbejder i en boghandel i New York. I boghandlen møder Joe tilfældigt Guinevere Beck, som drømmer om at blive forfatter. Allerede efter deres første møde bliver Joe helt betaget af Guinevere. Joe virker ved første øjekast som en helt almindelige fyr, Her tager man dog helt fejl!

5.3

Jeg elsker fantasy film, og gode serier. Når jeg ser film/serier, lægger jeg særlig vægt på et interessant plot, og spændende karakterer og deres udvikling.