comic book The amazing spiderman 2

Skrevet den 17 april, 2014 | af Kofi Lawson

0

Filmanmeldelse: The Amazing Spider-Man 2

‘The Amazing Spider-Man 2’ er årets hidtil bedste superheltefilm!

Sony valgte i 2010 at begynde forfra med deres Spider-Man franchise, hvilket er helt forståeligt, da man efter de første tre Toby Maguire film havde en franchise i top 10 over de mest indtjenende af slagsen nogensinde.  Finanskrisen og  faldende omsætning af Playstations og vandtætte mobiltelefoner var nok årsagen til, at Marc Webb fik lov at genintroducere Spidey. ’The Amazing Spider-Man’ var en kæmpe succes og på baggrund af en samlet indtjening på $752,216,557 på verdensplan så…..Hello ’The Amazing Spider-Man 2’. (Stadig i tvivl om, hvordan man tager beslutninger i Hollywood?)

I ’The Amazing Spider-Man 2’ står Peter over for en endnu større konflikt. Det er fedt at være Spider-Man, for Peter Parker findes der ikke noget, der slår at svinge sig rundt mellem skyskraberne, være en helt og stadig have tid til Gwen. Men intet gratis varer ved! For det er kun Spider-Man, der kan beskytte sine medborgere i New York fra de forbrydere, der fra tid til anden truer byen.  Det dramatiske møde med Electro sætter Peter op mod en frygtindgydende fjende, der er langt stærkere end ham selv. Og da hans gamle ven og fjende Harry Osborn, vender tilbage, går det op for Peter, hvad begge hans fjender har tilfælles: Oscorp.

The amazing spiderman 2

Jeg var så glad for den første film, at jeg har sunget ’Lille Peter Edderkop’ uafbrudt siden 2012 (dog skal det siges, at det har været for min datter). Men hold da op hvor er ’The Amazing Spider-Man 2’ bare en vellykket efterfølger. Stilen fra den første film, hvor historien og det overordnede koncept var mere tro mod tegneserien, fortsætter i den nye film. Dette betyder, at den legesyge humor igen er til stede, men denne gang helt i top. Manuskriptforfatterne har desuden taget det modige valg, at introducere to nye skurke fra Spidey-universet, nemlig Electro og Rhino, og opbygget et univers, som efterfølgende film kan arbejde videre med.

Det er fedt at se, hvordan manuskriptforfatterne udforsker, hvordan alter egoet Spider-Man påvirker de forskellige skæbner, lige fra venner til fjender. Filmen spiller på hele følelsesregisteret, og takket være et dream-team af involverede, lige fra manuskriptforfattere, instruktør, skuespillere og musikere, så er ’The Amazing Spider-Man 2’ årets hidtil bedste superheltefilm (Desværre Tobey Maguire, du er blevet væltet af pinden).

Andrew Garfield er tilbage som Spidey, men denne gang får vi lov til at se en mere varieret præstation. Der er uden tvivl en lille komiker gemt i Garfield, og selv de dramatiske øjeblikke klarer han også super godt (Han var da også meeeget seriøs i Facebook-filmen).

Dane Dehaan spiller superb som Harry Osborn/Green Goblin (aka. Daddy issues). Hans præstation er hårrejsende god og man mærker virkelig hans smerte og mørke sind. Faktisk minder hans præstation meget om Joaquin Phoenix i ’Gladiator’ (Fun Fact: Joaquin blev oscar-nomineret!).
At bruge skuespillere af så høj kaliber som Jamie Foxx og Paul Giamatti til at introducere to nye skurke fra Spidey-universet er genialt! Deres præstationer er mindeværdige, så forhåbentligt ser vi mere til Spideys faverige katalog af skurke i fremtidige film.

Emma Stone og Sally Field er også i topform som henholdsvis Gwen Stacy og Tante May.

The amazing spiderman 2

Sony må have linet deres super-duper-HD-3D-kameraer op til denne film, for den er fantastisk filmet! Vi fik lov at svinge rundt i New Yorks gader med Peter i høj opløsning og med kameraet helt op i Spideys fjæs. Det var en fryd at se på Imperials flotte skærm.
Folkene bag de visuelle effekter må have været på overarbejde, for de har været så gode til at skjule grænsefladen mellem den computergenerede Spidey og stuntmand-Spidey. New York har aldrig set bedre ud end den gør i ’The Amazing Spider-Man 2’!

Musik i ’The Amazing Spider-Man 2’ er fantastisk. Alle action scenerne er bygget op omkring musik. For eksempel bruger Electro sin elektriske evner til at spille ’Lille Peter Edderkop’, og det er disse små musikalske detaljer, som filmen mestrer til perfektion.
Alle skurkene i filmen har deres eget musiske tema. De tre mest interessante er dog de kompositioner med Electro  ’My Enemy’,  Green Goblin ’I’m Goblin’  og Harry Osborns ’Harry’s Suite’. Disse temaer formår at indfange karakterenes skæbner og den mørke side de indeholder. Min personlige favorit er ’Harry’s Suite’, da den både er dyster og da den passer fabelagtigt med Dane Dehaan’s præstation.

Manden bag det hele er selvfølgelig Hans ’Motherfucking’ Zimmer!!! Arvtageren efter filmmusikkens svar på Mozart, John Williams. Zimmer kan bare det der med at skrive temaer til film og til de karakterer, der optræder i filmene. Denne gang har han dog haft brug for lidt hjælp fra nogle yngre kræfter. Han har nemlig samlet sit eget lille super-helte-team ’The Magnificent Six’ bestående af (Hold fast!) Pharell Williams, Johnny Marr (The Smiths), Michael Einziger (Incubus), Junkie XL, Andrew Kawczynski og Steve Mazzaroritten. Hvis du ikke kender alle disse navne så…..GOOOOOOGLE DEM!!!! Dette hold af supermusikere indfanger Spidermans univers, lige fra Peter Parker/Spider-Mans  legesyge sind og Max Dillon/Electro’s triste skæbne til Harry Osborne/Green Goblins mørke verden. Dog er det bedste af det hele, at Spider-Man endelig har fået et ikonisk lydtema!! Tjek den ud her…

The amazing spiderman 2

Filmanmeldelse: The Amazing Spider-Man 2 Kofi Lawson

The Amazing Spider-Man 2 - premiere den 17. april 2014