Skrevet den 5 april, 2018 | af Michael Boye

0

Filmanmeldelse: The Post

På trods af, at en Spielbergfilm ikke har samme ’hype’ ved premieren som før, er Steven Spielberg stadig en højt respekteret herre, der vel ligger inde med det bedste CV i Hollywood. De sidste år har været hårde for den 3-dobbelte oscarvinder, der ikke virker som om, at han i samme grad som tidligere har fingeren på pulsen, når det handler om at vide, hvad folk virkelig vil have. Men er dette stjernespækkede politiske drama måske vendepunktet, der gør, at vi snart står og venter på vores næste Spielberg-fix, når hans nyeste film rammer biograferne?

Handling

Året er 1971, da Katharine Graham (Meryl Streep) og Ben Bradlee (Tom Hanks) fra The Washington Post konkurrerer med The New York Times om at afsløre en massiv tildækning af regeringshemmeligheder, der har strakt sig over tre årtier og fire præsidenter. Graham og Bradlee er nødt til at overvinde forskelle og uenigheder, mens de risikerer både deres karriere og deres personlige frihed under forsøget på at få sandheden frem i lyset.

© 2017 TWENTIETH CENTURY FOX

Det der overrasker mig mest ved ’The Post’ er, hvor ’lille’ en film den egentlig er. Det er en film med få lokalisationer, en simpel historie og uden brug af store og hæsblæsende effekter. Spielberg er en dygtig og stringent historiefortæller, som forstår at holde fokus på det vigtige i filmen. ’The Post’ er en spændende og tempofyldt affære, med interessante karakterer og en stærk og relevant historie, som gør, at du virkelig sidder ude på kanten af biografsædet. Problemerne for mig opstår først i den sidste tredjedel af filmen, da instruktørens pointer kommer for meget til udtryk, hvilket gør filmen sentimental og overforklarende. En tendens Spielberg desværre har haft med sine film de senere år. Det er en skam, når den hele vejen igennem har haft så stort et potentiale, at man i perioder faktisk sad og drømte sig tilbage, til sidste gensyn, med det mere rå og kontante politiske mesterværk  ’All the President’s Men’.

Der er så mange fremragende skuespillerpræstationer i ’The Post’, at det er svært at vælge én ud fra mængden. De formår hver i sær at sætte et solidt aftryk på trods af en ofte kortvarig medvirken i filmen.  De er deres karakterer! Og det er selvom, at Spielberg ikke øver med sine skuespillere op til optagelserne. De er altså tvunget til at lave en stor del af deres forberedelse selv. Jeg får dog lidt svært ved flere af karaktererne (specielt Meryl Streeps) hen mod slutningen, da de ligesom filmen bevæger sig over i det mere sentimentale. Men alt i alt en meget velspillet og dygtig ensemblepræstation.

© 2017 TWENTIETH CENTURY FOX

Janusz Kaminski er en alsidig fotograf, som har haft et tæt samarbejde med Spielberg siden filmen ’Schindlers Liste’. Han arbejder med en undersøgende stil i sin kameraføring. En stil der passer godt til filmen, da karaktererne hele tiden selv leder efter en sandhed. Kaminskis lange kameraindstillinger er også med til at intensivere filmens spænding. Specielt når karaktererne i høj fart bevæger sig frem og tilbage på arbejdsgangene i kontorlandskabet.

Den store komponist John Williams er i den uretfærdige situation, at man altid forventer det ekstraordinære fra hans hånd. Hans score til ’The Post’ er ikke et stykke musik, jeg husker særlig godt, og lydbilledet er i høj grad medvirkende til den irriterende og sukkersøde stemning hen imod slutningen af filmen.

© 2017 TWENTIETH CENTURY FOX

Filmanmeldelse: The Post Michael Boye

'The Post' - premiere d. 5. april 2018

Kort fortalt: Se ’The Post’, hvis du er i humør til en veloplagt og velspillet politisk film om journalister på jagt efter sandheden og retfærdigheden.

4

Hvis du spørger mine venner, vil de sige, at jeg er lidt for glad for gamle europæiske film, men jeg synes dog selv, at min filmsmag går langt ud over det. Dybe karakterbeskrivelser og en god historie lægger jeg særligt vægt på. Vis mig en film om rigtige mennesker og jeg er solgt!