filmnyheder

Skrevet den 8 februar, 2015 | af admin

0

Wavelenght – en ny trussel på streamingsmarkedet?

Lyt efter Netflix og HBO og Amazon!
Selvom I lige nu er de store spillere på streamingmarkedet, skal I ikke sætte jer alt for godt til rette og døse hen. Jeres monopol er ikke evigtvarende. Nye sultne spillere står nemlig på spring for at indtage eller udfordre jeres position med alternative streamingsmuligheder.

En af dem er Wavelenght.
Som nytænker streaming fuldkommen. Og jeg mener fuldkommen.

Her den korte version, fra Wavelenghts website:

“Wavelength is the world’s first social movie service that enables people to legally share their digital film collection – including new release Hollywood blockbusters in the home entertainment window. In other words, you can watch your friends’ movies and they can watch yours! Users can also socialize around films through ratings and comments and our goal is to create a vibrant community for movie fans”

Wavelenght tager udgangspunkt i Hollywoods såkaldte UltraViolet-standard for digitale film, som inkluderer næsten alle tænkelige film produceret, og muliggør streaming 3 måneder efter de har haft premiere i biografen. Og ja, det er legalt. De tjenester der allerede gør brug af UltraViolet, tillader nemlig flere brugere på samme account samtidigt og deling herimellem.

Det er gratis (på nuværende tidspunkt) at oprette en account hos Wavelenght og dele løs af film ved at få din omgangskreds til at ‘joine’, men regn ikke med det helt store udvalg af film på nuværende tidspunkt – Wavelenght findes kun i Beta-version lige nu og udvikles kun gradvist. Så vi må vente lidt endnu førend et perfekt og færdigt koncept står klar.

Skærmbillede 2015-02-06 kl. 17.22.46

Der er nemlig tale om et ægte ‘basement-development-concept’, hvor en lille passioneret gruppe udviklere og filmelskere har sluttet sig sammen og arbejder på Wavelenght i deres fritid.  Hovedpersonen – Spencer Wang – bag konceptet har en baggrund i den finansielle sektor som medie og internet analytiker i over 15 år, bl.a. to år på Wall Street.

Med en sådan baggrund kan jeg dog ikke lade være med at lige at påminde læseren om, at Wavelenght ikke skal ses som et naivt solidaritets- og lighedsskabende koncept, men naturligvis ikke giver adgang til film gratis, uden en skjult økonomisk bagtanke, sansynligvis til fordel for producenterne. Den samme bagtanke, som vi finder hos alle andre sociale medier og derfor ikke er ny eller særegen. Vi er (næsten) alle en del af og deltager aktivt på de sociale medier, som vi frivilligt leverer vores private præferencer til via vores ‘likes’ og ageren i det virtuelle rum. Likes og ageren, som er guld værd for producenterne når de skal målrette deres kampagner til specifikke forbrugermålgrupper.

Wavelenght er (formodentligt) blot at se som en forlængelse heraf – gratis adgang, kun login og signup via facebook og social deling som grundlag for platformens vækst og udbredelse, implicerer sansynligvis at filmproducenterne til gengæld får lov til at kigge med over skulderen når vi vælger og deler film. Hvis du acceptere det, så er Wavelenght en interessant platform. Ja, faktisk er Wavelenght generelt en interessant platform, fordi den varsler nye måder at tænke streaming på – og giver os måske et hint om, hvordan fremtidens film-seen måske kommer til at udvikle sig …

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on TumblrShare on RedditEmail this to someone

Tags: ,


Om skribenten



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tilbage til toppen ↑