Charlotte Wells’ debutfilm emmer af sol, sommer og nostalgisk melankoli.
Historie
Sophie er på ferie i Tyrkiet med sin far Calum. Meget mere kompliceret er ‘Aftersun’ som sådan ikke- vi følger med i parrets ferieminder på godt og på ondt. Alligevel kan nogle scener føles som et slag i ansigtet. Calum er en ung far, der tydeligt ville gå gennem ild og vand for Sophie, men må dog flere gange i løbet af ferien indse, at han ikke har midlerne til at give Sophie alt det han gerne ville.
Vi ser ferien gennem et klip fra videokamera købt til lejligheden, fordelt mellem scenerne, der udspiller sig i den tyrkiske varme. Den super simple præmis giver rig mulighed for at udforske vores to hovedpersoner og deres tanker, hvor der er så meget melankoli og kærlighed at finde hos begge.
Vi ser enkelte klip af voksne Sophie, der ser tilbage på denne ferie og giver alle scenerne en duft af nostalgi.
‘Aftersun’ er et melankolsk og nostalgisk portræt af et kompliceret forhold til en forælder, som bokser med meget for sig selv. Har man bare et smule kompliceret forhold til sine forældre, kan flere af scenerne føles som en følelsesmæssig mavepuster- på den gode måde.
Skuespil
Paul Mescal er blevet nomineret til en Oscar for sin præstation, og det er der da så sandelig en grund til. Calum er på en og samme tid mesterligt præsenteret som en dybt trist person og nærværende far. Det er en krævende rolle med mange facetter, og han skinner virkelig som Calum. Hans samspil med Frankie Corie som Sophie er også super empatisk og troværdigt.
Frankie Corie som Sophie er også en kæmpe fornøjelse, der formår at give unge Sophie en dybde, man sjældent ser i barneskuespillere.
Visuelt
Rent visuelt emmer scenerne af varme og 00’er nostalgi. Vi kommer helt tæt på vores hovedpersoner, og får lov til at følge dem på deres oplevelser og i dybt personlige rum. Videokameraoptagelserne giver et interessant visuelt afbræk, og scenernes enkelthed bliver underbygget af smukt komponerede indstillinger
Musik og lydbillede
Der er flere virkelig fine musikalske indslag i ‘Aftersun’, men særligt står en dansescene til Queens ‘Under pressure’ frem. Calum får endelig lov til at give slip og bare danse sammen med Sophie, der ellers prøver at lade være.