‘Fantastiske skabninger’ er sluppet løs i 4K !!!

“Magi i 4K” – dette er første del af vores anmeldelse af ‘Harry Potter’ universet i Ultra HD formatet. Læs med igen om et par dage, når vi kigger på de fire sidste film i ‘Harry Potter’ serien…


4K_Ultra_HD_logo-1

Filmen – historie & anmeldelse

Man behøver ikke være troldmand for at regne ud, at en multimillion-filmserie som ’Harry Potter’, ikke bare ville få lov til at forblive fortid. Selvfølgelig vil Hollywood gerne være med til at trylle en lille ”opslagsbog” om til en fuldblodig franchise, dog med J.K. Rowling som en vigtig del af denne globale distribuering af et brand som hun selv har skabt og som smeltes sammen til dejlig mange dollars i forbifarten også…

’Fantastic Beasts and Where to Find Them’ handler om Newt Scamander, en ung troldmand og aktivist fra England, som besøger New York på sin rejse mod Arizona. Her bringer tilfældighederne ham sammen med ikke-magikeren, Kowalski, samt den retningsbestemte rookie-magiker, Tina. Sammen tager de ud for at fange skabningerne fra Newts kuffert, som slap ud ved et uheld. Alt imens alt dette tager form, er den magiske verden i fare, henholdsvis for at blive afsløret foran alle ikke-magikerne, som er begyndt at lede demonstrationer mod ”det ukendte”, men også grundet den onde Grindelwald og hans hærgen og ødelæggelse, som er begyndt at tage fart. Pludselig er Newt og hans følgere havnet midt i noget, som er langt større end de først havde regnet med.

fantastic_beasts_ending_jacob
copyright: Warner Bros. Pictures

’Fantastic Beasts’ vil rigtig gerne genskabe magien fra de mange muggle-frie år, som var fulde af folk, der ser dem selv som selv-certificerede ’Harry Potter’-fans, men filmen falder desværre af kosten og til jorden med et brag, hvor den førhen højtflyvende franchise pludselig forsvinder dybt ind i mængden af mislykket middelmådighed. Filmen er et frustreret forsøg på at brygge en ny franchise sammen, hvor ingredienserne ultimativt er for mange og derfor giver publikum et utal af smagsindtryk undervejs, i stedet for bare at smage igennem af en håndfuld mere veludvalgte komponenter. J.K. Rowling mister desuden sine magiske evner i sin debut som manuskriptforfatter, hvor hendes talent for at skabe et detaljeret univers og gennemarbejdede karakterer, modarbejder filmmediets mere kortfattede og kompakte fortællerform. ’Fantastic Beasts’ er baseret på en guide-inspireret fiktionsbog i mikro-format, men udspiller sig som en adaption i mega-format, som hvis nogen forsøgte at filmatisere alle syv bind af ’Harry Potter’ med kun én film.

Handlingen er rodet, tonen er skiftende, karaktererne er kortfattede og plottet ender med at virke usammenhængende, netop fordi filmen vil så meget andet og aldrig helt kan bestemme sig – det samme gælder for publikum, som også kæmper med at fastholde fokus. Hvis man, som publikum, blot ønsker at følge med i plottet, så bliver dette ofte overskygget af scener der udelukkende er til for at opbygge, udvide og prætentiøst fremvise universet og dets mange magiske fordele og ulemper. Der er faktisk en scene i filmen, der vel varer omkring femten minutter eller mere, som udelukkende bruges på at fremvise computergenerede væsener og fremhæve Newt Scamanders rolle som aktivist. Det sætter (endnu engang) en stopper for den igangværende handling og når den holdes op mod filmens længde, så fremstår scenen forholdsvis ligegyldig, specielt med så mange minutters unødvendig plads i filmen. Det skulle da lige være for den konstante prædiken om udryddelsen af truede dyrearter – eller ”skabninger” – som skulle give scenen ”vægt”. Dette leder mig til et andet problem, nemlig at filmen føles mere som en socialkommentar og et produkt af vores tid end en rejse ind i et magisk univers – og det er et problem, når man bare gerne vil tryllebindes af god gammeldags og eventyrlig underholdning.

Fantastic-Beasts-and-Where-to-Find-Them-Colin-Farrell-Graves
copyright: Warner Bros. Pictures

En forfatters holdninger og meninger har altid haft sin plads i den litteratur som udgives under forfatterens navn, det er da klart, men kombinationen af J.K. Rowlings konstante samfundskritiske opråb og studiets ønske om at malke en multimillion-filmserie tom for penge, er simpelthen for tydelig og trættende. For det første så flyttes universet fra det engelske til det amerikanske, hvilket præsenteres som en plotmæssig nødvendighed og udspilles som et kultursammenstød med komiske udfald, men desværre så føles det mest af alt som en mulighed for at få flere store og anderkendte amerikanske skuespillere med og samtidig skabe en franchise der er så kommerciel og kedelig, som alle andre store amerikanske action blockbusters som den kopierer sit fundament fra. Det er ikke kun DC Comics der vil lege med – alle ønsker at få selvsamme succes som Marvel Studios – og nu er det altså ’Harry Potter’-universets tur. Fem film er der indtil videre planlagt i ’Fantastic Beasts’-serien og da vi fik dette at vide, så var den første film dårlig nok udkommet. Skræmmende.

Som nævnt i starten af forrige afsnit, så fylder J.K. Rowling også sin historie med sine egne personlige holdninger samt samfundsrelevante paralleller. Endnu engang så føles det så kunstigt opsat og overdimensioneret, at ’Fantastic Beasts’ som et enkeltstående værk af god gammeldags underholdning er umulig at få øje på… Hele jargonen om sjældne skabninger køres så tyndt, at den tydelige sammenkobling med udryddelsen af truede dyrearter i dag, virker næsten alt for oplagt. Derudover er der selve ”hovedplottet” omkring magikere født i en fremmedhadsk verden, hvor vores fortid var endnu mere fjendske overfor personer der er ”anderledes end os andre”. Her prøver J.K. Rowling at ramme alle dem der føler sig udenfor – og i denne sammenhæng er den moderne LGBT-bevægelse ret tydelig at spotte, efter min mening. Alt dette er kun overfladen af de samfundskritiske samtaleemner som J.K. Rowling ønsker at præsentere og diskutere alt for meget i sit nye ”vidunderbarn” af en filmfranchise. Der er også parallellerne til et teknologisk moderne arbejdssamfund, hvor det bliver pointeret, at maskiner kan gøre tingene billigere, nemmere og hurtigere end gammeldags arbejdskraft og så er der selvfølgelig det åbenlyse fokus på overordnet politik med diverse partier, hierarkier og samfundsklasser. Dele af alt dette var også til stede i ’Harry Potter’-filmene, men aldrig har det virket så anmassende, upassende og underholdningsdegraderende som det gør i ’Fantastic Beasts and Where to Find Them’.


Hvad er 4K Ultra HD?

Kort sagt, 4K er den officielle industrielle betegnelse for videoopløsning der er fire gange højere end standard HD (High-Definition). En standard Blu-ray er Full HD, altså 1080p, men det skal dog siges at vi snakker allerede HD kvalitet ved 720p – altså 720 individuelle små pixels i højden og 1,280 pixels i bredden, som alle viser deres egne farver, som til sidst skaber et komplet billede. Jo flere pixels, jo højere opløsning, og med højere opløsning får man et skarpere billede med endnu flere detaljer i. Så med 4K ULTRA HD opløsning, så får vi altså et billede med en maksimal opløsning på 4,096 gange 2,160 pixels! 

tv_guide_relative_comparison_0
copyright: Sony Pictures, Columbia Pictures, Marvel Entertainment, www.expertreviews.co.uk

Hvad er HDR?

HDR står for ’High Dynamic Range’ og er betegnelsen for dybere og mere naturtro farver, som altså er tættere på de mange forskellige farver, som det menneskelige øje er i stand til at se. Alle 4K ULTRA HD Blu-ray film udgives lige nu med Ultra HD Premium standard – som indeholder visse krav som disken skal kunne leve op til – denne standard sættes også for tv og for afspillere. 4K opløsning uden HDR giver større detaljerigdom og umiddelbare bedre kontrastforhold, men hvis man også tilføjer HDR, så får man en endnu dybere kontrast, hvor billede både kan blive endnu mørkere og tilmed også endnu lysere. Farverne er ikke nødvendigvis blot lysere og mere røde, grønne eller blå; hvis dette var tilfældet ville du bare kunne gå ind i indstillinger på dit tv og skrue op for farverne… i stedet gør HDR det muligt for seeren at opleve farver som ikke kan findes på skærme, maskiner og materiale som ikke understøtter formatet. Dette betyder dybere og kort sagt mere naturtro og livagtige farver, som ultimativt gør oplevelsen mere overbevisende og komplet.

screen shot 2016-08-16 at 12.39.17 pm
copyright: Dolby Laboratories (Dolby Vision)

Billedekvaliteten – 1080p & 4K

’Fantastic Beasts’ præsenterer os for en helt ny side af siderne i J.K. Rowlings magiske univers, hvor vi i denne omgang møder magikere og mugglere i datidens New York. Filmen er filmet med digtale kameraer fra Codex ARRIERAW i hele 3.4K kvalitet – altså 3.4 gange højere end standard HD. Filmen er klippet og færdiggjort i 4K og sammen med HDR, som forbedre farverne, så indeholder denne ULTRA HD disk derfor den bedst mulige kvalitet man kan få fingrene i. Til orientering, så er dagens anmeldelse udført med et 65” LG E6 OLED tv og med Microsofts Xbox One S til 4K ULRA HD afspilning.

I denne udgave af filmen medfølger både en standard Blu-ray samt en 4K ULTRA HD Blu-ray, og det skal lige siges at førstnævnte bestemt er noget af det bedste du kan finde på formatet. Selvom vi ikke får fuldt udbytte af den 3.4K høje opløsning som ’Fantastic Beast’ er filmet i, når vi blot ser standard Blu-ray filmen, så gør en nedskalering til standard HD fra sådan en høj opløsning en mærkbar forskel. Klare farver, skarpe detaljer og generelt set en meget levende præsentation af filmen. Men hvis man så skubber 4K-disken ind i maskinen lige efter, så ser man pludselig hvad det er man egentlig går glip af.

’Fantastic Beasts’ i 4K er nærmest en magisk make-over, der løfter sig fra skærmen. Som nævnt tidligere, så er 4K ikke bare noget med skarpere billeder, ej heller handler HDR blot om farver der eksploderer på skærmen. I høj grad handler det meget om en naturtro og realistisk præsentation af filmen, hvor den højere opløsning selvfølgelig gør billede mærkbart skarpere flere steder, men i ligeså høj grad skaber mere dybde i billedet, da 4K for eksempel gør det muligt at se længere ned af de gamle gader i New York eller spotte små, fine detaljer i det flotte kostumedesign. Det eneste der gør 4K-oplevelsen lettere frustrerende, er dét faktum, at alle computereffekterne er renderet i standard HD kvalitet og derfor skiller sig endnu mere ud end tidligere – i forvejen var de overvejende uimponerende, efter min mening. Dette gælder også når filmen ”overbehandles” med farveændringer eller kunstig lys, som derfor ”gemmer” nogle af detaljerne fra billedet væk. Det er en skam, men nutidens høje standarder sætter virkelig nogle næsten umulige krav til folkene bag – både mht. computereffekter, make-up samt kostume- og set design. Kort sagt så kan publikum bare se langt mere nu og ”sjusk” spottes meget nemmere og hurtigere.

static.srcdn_.comslirw1500-h750-q90-c1500750wp-contentuploads201608fantastic-beasts-where-find-them-eddie-redmayne-newt-0517527315fd7f993f26fd8ac73fb0612a7a09b0-2
copyright: Warner Bros. Pictures

Det første der fanger publikum, når de popper Potters aftager ind i den magiske mekaniske brevsprække i afspilleren, er formentlig den dybsorte kontrast, som man oplever allerede fra åbningensscenen af, hvor både titel og tonesættende terror skaber både plotmæssig og billedmæssig atmosfære. Men det er især når vi ankommer til New York, at tingene bliver rigtig interessante, samt når følger Newt Scamander og hans lille kære kleptoman af en skabning, som er stukket af fra hans kuffert fuld af fantastiske skabninger. Her er selve farvegradueringen anderledes fra den normale Blu-ray, som havde et stærkere gulligt skær, formentlig for at fremprovokere stærkere farver. Men dette behøves ikke med ULTRA HD film, da man har HDR til at gør jobbet, så derfor er 4K-versionen langt mere naturlig at se på, med en afdæmpet grøn-grålig tone, som giver filmen en mere realistisk visuel stil.

Karakterenes ansigtsfarve er også langt mere overbevisende i 4K/HDR, alt i mens scener med nedtonet, naturlig lys eller direkte sollys er absolut fænomenale! Når filmen er allermest naturlig i sin lyssætning, så er detaljerne stort set endeløse og kontrasten perfekt. Scenerne i New Yorks gader eller det korte visit i Kowalskis lille lejlighed er især værd at nævne. Derudover er der en scene hen med slutningen af filmen, som foregår i Newts overraskende rumlige kuffert, hvor der er en masse sollys som skinner på karakterene. Modsat den normale Blu-ray, hvor sollyset virker nærmest ”malet” på karakterenes ansigter eller som et gulligt tæppe henover billede, så leverer ULTRA HD en langt mere overbevisende ”rumlighed”, hvor sollyset virkelig lader til at skinne og oplyse rummet naturligt og hvor billederne af den direkte sol nærmest virker blændende, som var det en rigtig sol. Overordnet set, så er ’Fantastic Beasts and Where to Find Them’ en fryd for øjet i 4K ULTRA HD kvalitet og uden tvivl den bedste måde at opleve filmen på.

Lydkvaliteten – DTS-HD Master Audio & Dolby Atmos

Filmen har fået sig et Dolby Atmos lydmix, som betyder, at hvis du har et lydsystem derhjemme som kan håndtere det, så kan du få lyd hele vejen rundt om dig – også i loftet. Hvis du nogensinde har besøgt Imperials biografsal for nyligt, for at se en stor blockbuster film, så har du også oplevet selvsamme lydsystem. Ligesom med billedkvaliteten, så er der stort set ikke en finger at sætte på lyden. Den er krystalklar, fyldig og man føler sig virkelig som en del af både New Yorks gader samt J.K. Rowlings magiske verden. DTS-HD Master Audio lydmixet er mere end tilstrækkelig, hvis ikke du har muligheden for Dolby Atmos…

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM
copyright: Warner Bros. Pictures

Ekstramaterialet – bag om magien

Alt ekstramateriale er at finde på Blu-ray skiven og det er en fin lille omgang tryllestavsmagi, som man kan falde i staver over foran fjerneren. Desværre er det ikke ligesom med Newts kuffert, som er lille og simpel udenpå og fyldt med de mest fantastiske ting indeni. Der er en kort lille video omkring hvordan det er at vende tilbage til dette dejlige univers, som godt kunne have været længere… Derudover er der lidt om karakterene, skabningerne, slettede scener m.m. Ikke pragende, men i det mindste er der noget at dykke ned i.