Gareth Edwards har efter kæmpe franchise film som ‘Godzilla’ og ‘Rogue One: A Star Wars Story’ fået muligheden for at vise sin egen originale sci-fi historie ‘The Creator’
Historie
Filmens fortælling er en velkendt blanding af sci-fi godter: Joshua (John David Washington), en forbitret amerikansk krigsveteran i en verden, hvor robotter og AI lever iblandt mennesker, bliver tvunget til at se sin egen menneskelighed i øjnene da han bliver sendt på sin hidtil hårdeste mission. USA har erklæret krig mod AI og han bliver sendt til “New Asia” for at udrydde den hidtil største trussel. Han opdager dog, at denne trussel er et AI-barn, det første af sin slags, som har særlige kræfter. Han kalder barnet (Madeleine Yuna Voyles) for Alphie og bryder rang for at hjælpe hende med at finde Nirmata (eller “skaberen”), der ikke blot kan hjælpe Alphie i sikkerhed, men måske kan hjælpe Joshua med at finde tilbage til sin ellers hidtil fortabte kone Maya (Gemma Chan).
Fortællingen er langt fra banebrydende og manuskriptet halter noget, når man tager filmens andre apsekter i betragtning. Det er synd, at en film, der ellers har virkelig meget godt med sig må læne sig op ad så svagt et manuskript.
Skuespil
John David Washington skinner i næsten alt han er med i, og dette er ingen undtagelse. Det er ikke meget nuance, som hans replikker giver hans karakter, men alligevel formår han at løfte karakteren Joshua op på et imponerende niveau. Desuden spiller barneskuespilleren Madeleine Yuna Voyles fuldstændig fænomenalt i sin første rolle, og de to har et rigtig fint samspil.
Desværre er det ikke alle karakterer, som formår at blive løftet væk fra de noget tørre replikker, og selv ikke legende Allison Janney kan gøre sin karakter særlig levende.
Visuelt
Nu kommer vi til gengæld til det, som ‘The Creator’ kommer til at blive husket for: det er en absurd smuk film lavet for absurd få penge. Universet føles virkeligt og fantastisk på samme tid, effekterne er sublime og robotternes design er vanvittigt gennemført. Det kan virkelig ikke understreges for meget, at det er filmens billed- og lydside, der kommer til at skabe røre i filmverdenen, for efter en film som denne, vil mange af nutidens CGI-mareridt blegne i sammenligning.
Det er ikke set siden ‘Blade Runner 2049′ at et sci-fi univers føles så fuldendt og stort, og det er særligt her, at man kan genkende Gareth Edwards’ fingeraftryk: manden er bare dygtig til at få ting til at virke kæmpestore trods få midler.
Musik og lydbillede
Musikken i ‘The Creator’ er komponeret af ingen ringere en Hans Zimmer, som virkelig også formår at komplimentere filmens visuelle storhed med et soundtrack, der er imponerende uden at blive distraherende.