The Academy of Motion Picture Arts and Sciences uddeler hvert år en lang række oscarstatuetter til årets Oscaruddeling. Første gang der blev delt en Oscar ud, var 16. maj 1929. Her drejede det sig om 15 stk af den gyldne mand, og der var 270 gæster til stede. Siden er Oscaruddelingen blevet en del større på alle kanter. Hvem der vinder Oscars, står til medlemmerne af the academy. Der er omkring 6000 medlemmer, alle fra filmbranchen på den ene eller den anden led.
Oscaruddelingen bliver set som den største filmpris af mange, og den er uden tvivl en af de mest omtalte af medierne.
Til Oscaruddelingen bliver der delt film ud til store amerikanske film. Så kan man være for eller imod amerikanske film eller Hollywood generelt – og i forbindelse med det, vil man naturligvis have en holdning til Oscarshowet alt efter hvad ens holdning er til Hollywood. Men ligegyldig hvad, kan filmuddelingen ikke løbe fra, at grundessensen er: Hollywood deler priser ud til sig selv.
På Filmpuls har vi forskellige oplevelser af Oscaruddelingen, men vi har dog alle en tildels kritisk forståelse. Der er mange ting at være kritisk overfor, og ikke kun pga manglen på ligestilling blandt køn og etnicitet.
Kvalitet eller røvslikkeri?
Oscaruddelingen ses af mange som noget eksklusivt, højkulturelt og helt specielt, og det er vi især kritiske overfor her på Filmpuls.
Anders mener, at: ”the Oscars er et show for publikum og røvslikkeri for de kendte… desuden er det en politisk og kulturelt battle i indercirklen af undersiden af Hollywood. Det skal jo bare ses som et reality-program, og X-Factor og Paradise ser vi jo glædeligt, trods idiotien, det aftalte-spil og “røvslikkeri” (kan forstås på mange måder)”
Line siger: “jeg er gået fra at synes det var super spændende at se hvem der vandt, og tog det som et kvalitetstempel – til nu bare at synes det er ren reklame og selv-hyldest fra Hollywoods side, og ofte direkte usmageligt. Og på mange punkter også bare alt for meget et billede på mange af de ting ved USA, som er lidt anstrengende, overfladisk og kunstigt.”
Laura: “Det er gamle, hvide mænd i Hollywood, der hylder sig selv. Det er kommercielt som bare fanden, og at La La Land har 14 nomineringer er et godt eksempel på det.”
Magt og et godt omdømme
Man oplever dog alligevel en tydelig generel forståelse og omtale af Oscars, som et kvalitetstempel, som var det en af de største spillere indenfor filmbranchen. Får du en Oscar så kan du ALT. Eller hvad? Bliver oscarstatuetterne sat op på en piedestal de slet slet ikke fortjener? Det oplever vi i hvert fald her på Filmpuls.
Michella: “Man giver Oscar’en lidt mere magt end den reelt har – mange klassiske film der i dag anses som mesterværker, har aldrig vundet Oscar’s. Det er “bare” en pris. En Oscar er ikke en garanti for kvalitet – det er bare en flot pyntegenstand ved siden af titlen.”
Kofi er enig, og siger: “Det hele er blevet mere politisk og mere en pyntegenstand og noget man kan sætte på cv’et. (Leonardo di Caprio havde løbet et marathon i helvede for den).”
Jeppe mener heller ikke, at oscars faktisk er noget specielt: ”Jeg synes nu altid, at de fleste Oscar film er dårlige… dog med undtagelser som eksempelvis ‘Birdman’. Men ja de er oftes overrated, og det er specielt filmanmeldere som puster det op til det helt store, selvom filmene tit er meget niche.”
Line er enig og mener ikke man er kritisk nok overfor Oscar-uddelingen. “Jeg synes man generelt i mediebilledet osv giver den magten, at definere hvilke film der er noget værd og hvilke ikke er. Når man taler om en film, referer man ofte lige til hvor mange af de og de priser/nomineringer de har fået. Og af en eller anden grund, så er en Oscar det højeste niveau og stempel man kan nå.”
Spørgsmålet er, om Oscars store status hører fortiden til. Nicolaj siger, at ”mange film gennem tiden har fået priser som de fortjener, og når der har været gennembrud i industrien på det ene eller andet område synes jeg også det er blevet anerkendt. Men det lader det bare ikke til der bliver gjort længere.”
Michella mener ligeledes, at: ”Oscar showet de sidste mange år har været dybt forudsigeligt og det er utrolig træls, at den samme film ofte får tonsvis af nomineringer som den egentlig ikke fortjener, bare fordi at akademiet er for dovne til at kigge rundt.”
Dovenskab
Der er meget snak om, at academiet ikke ser alle film igennem, og det derfor er de film med flest penge til promovering der vinder oscarræset. “Det handler jo om hvor godt man kan tale og reklamere for sin film. Danmark bruger jo en hel måned, hvor de skal lefle for hele akademiet” siger Line.
På samme måde, er der klart bestemte film som academiet bedst kan lide – fx er et historisk drama en klar opskrift på succes.
Laura: “Det er ærgerligt at en “meget god” film (Fx. La La Land) skal tage alt opmærksomheden fra de andre nominerede, og i øvrigt alle de fantastiske film, der ikke var Hollywood nok til en nominering. Vi ser kedeligt nok ofte den samme type film løbe med statuetterne, så det er ikke underligt, at man taler om “Oscar bait”, det er jo ikke skide svært at regne ud, hvad de vil ha!”
Nicolaj: ”Generelt med de nomineringer der er kommet i år har Oscar’en fuldstændig mistet min respekt. Hele ideen med “oscar-sæson” og den specielle genre der næsten udelukkende bliver vist i nomineringerne er fuldstændig latterlig.”
#Oscarsowhite
En anden og meget kendt kritik, er at the Academy er nærmest racistiske – eller ihvertfald mangler diversitet. Er Oscaruddelingen for hvid, mandlig og heteroseksuel?
Michella synes at snakken er blevet for meget: ”Jeg er komplet kold over hvem der sidder og bestemmer (og er endnu mindre ligeglad med deres køn, alder eller race – det er en debat jeg er kørt så træt i at jeg bare holder mine meninger for mig selv;).”
Kofi kommer med pointen, at: ”man har målt folk gennem tiden på deres race og køn frem for deres talent. Det er ikke i orden og nu hvor der er så meget opmærksomhed på at alle skal repræsenteres ved oscars, så synes jeg bare det hele er blevet for meget. Det skulle altid have været en pris som målte folk på talent og ikke køn, race osv. Og hvad sker der for at man stadig ikke har slået de mandlige og kvindelige kategorier sammen? Er det sport?”
Line er enig med Kofi, men synes dog stadig: “at fordi oscaruddelingen er så offentlig som den er, så er det et vigtigt og et godt sted at sætte fokus på den enorme ulighed der er i Hollywood. Jeg er klart enig i, at der skal være fokus på talent og ikke køn og race. Jeg mener ikke der er noget galt i nomineringerne som sådan, men jeg synes at nomineringerne reflekterer en dårlig tendens i amerikanske film generelt, som der SKAL gøres noget ved – og det dér debatten og kritikken bør fokuseres.”
Lidt positivitet
Konklusionen er vel, at Oscaruddelingen og The Academy har mange mangler, og vi her på Filmpuls mener man skal passe på med, at give dem for stor magt – både i medierne, men også som publikum – alt The Academy siger er ikke sandt!
Men når det er sagt, så er det vigtigt også at rose Oscaruddelingen for de kvaliteter den har, og især huske på det som de fleste oplever; nemlig en vis underholdningværdi.
Anders fortæller: “Jeg hepper da undervejs og bliver skuffet hvis mine favoritter taber, men selvfølgelig betyder det hele ingenting mig når det kommer til stykket. Men det sjovt, det spas og så må vi bare lade os underholde, i stedet for at sidde og pege fingrer af DE film og DE folk der enten har haft mange penge eller magtfulde personer nok til at skubbe dem i retningen af en Oscar.”
Laura: “Det er sjovt at gætte med og det er sjovt at se showet, også selvom jeg sjældent er enig med akademiet.”
Line: “Jeg synes der er værdi i kategorier som bl.a. udenlandsk film og dokumentar – for her bliver der sat lidt fokus på film, man måske ikke har fået hylet ørene fulde af allerede” Og Anders synes også: “det jo meget fedt at få øje på nye film, man måske ikke havde hørt om eller tænkt sig at se.”