Filmanmeldelse: Kirsebæreventyret (CPH: DOX)

Så er CPH:DOX 19 gået i gang, og du har nu muligheden for at se en fantastisk palet af dokumentarfilm. Filmpuls har kigget nærmere på denne nye film af Eva Mulvad, der fokuserer på 3 venner og deres spring ud i et kirsebærvins-eventyr. Og siden skribenten intet ved om vin, ikke mindste dansk produceret kirsebærvin, ja så var sindet åbent.

Historie

Det starter med et loft der skal skiftes. Loftet tilhører godsejeren Harald, der driver landbrug på Lolland. Men at skifte sådan et loft koster mange penge, og siden livet som godsejer ikke kører kanon for Harald, så er udsigten til en vandtæt herregård lang. Men en dag så spørger hans to venner (vinkenderen Morten og chefkokken Jan), om man ikke skulle starte et lille projekt med at bruge hans lund med kirsebærtræer til at produceret noget vin. Det bliver hurtig mere end en hobby og passion, og med bølgen af den nordiske trend, som synes at strømme over verden, så ser Harald store planer for at drive en kirsebær-vingård. Men de tre iværksættere er vidt forskellige mennesker, som har hver deres vision for projektet, og siden der hurtig bliver store penge-beløber involveret, ja så glider de tre parter hurtigt fra hinanden. Haralds optimisme og ambitionsniveau er måske for stort, og med kinesiske importører der skjule ting for ham og det faktum at bundtallene ser meget røde ud, så lader det til at Harald måske ikke kun mister drømmen som vinbonde. Nej, han vil måske ikke have et gods tilbage, og et tag at skifte.

’Kirsebæreventyret’ viser hvordan ildsjæle og iværksættere sætte noget større i gang, som er i fare for at sluge dem alle i sidste ende, ikke mindst godsejeren som har mest på spil. Det handler om at tage chancer i livet, og det bliver der i den grad gjort her. Men nogle gange skal fornuften også træde ind, hvilket er det som bl.a. splitter de 3 venners involvering i projektet. Dog kan fornuft være en dårlig ting, når man sætter nogle store mål, hvor det måske hjælper at være fandens naiv. Lige meget hvad, så er dette et interessant eksempel på et sandt iværksætter-eventyr, der tyder på at gå den gale vej. Man beundrer som tilskuer hovedpersonernes ambitioner, og man bliver også for en stund betaget af den store rejse imod en måske stor dansk succes.

Eva Mulvad er en dygtig dokumentarist, det fornemmer man tydelig. Hun har solidt sammensat en historie, som en mindre rutsjebanetur for tilskueren, hvor man bliver lidt nervøs på hovedpersonernes vegne, når det hele ikke går som det skal. Det er også interessant at se f.eks. hvordan journalisten og vin-entusiasten Morten Iwersen starter filmen med at være helt oppe og kører og undervejs når på et stadie hvor de nervøse og stressede træk bliver mere og mere tydelige som filmen går. I sidste ende så sværger skribenten, at han nærmest kunne se Iwersen bliver ældre og mere rynket (i hvert fald i panden) over dette 3-årige forløb, som dokumentaren varer. Men selvom ’Kirsebæreventyret’ er en god film, så lykkedes det desværre ikke for Mulvad at dykke ordentlig ned. Ja, vi er tit som tilskuer en flue på væggen og observerer meget personligt, hvor galt en forretning kan gå. Men det er som om vi ikke alligevel kommer helt tæt.

Visuelt

Den visuelle del er virkelig professionelt opsat. Mulvad ved udmærket hvordan man skærer og opsætter en dokumentar, og formår altid at have et fantastisk fokus på personerne der optræder. Der findes ingen objektive dokumentarister, men alligevel så synes Mulvad for skribenten ikke at have en forudfattet holdning, men blot har valgt at følge 3 gutter på et kirsebærvinseventyr, som tildels ender ud som et mareridt. På dette felt strækker skribenten sine to tommelfingre ud og siger godt gået.

Musik og lydbillede

Denne kategori er ganske fin. Dokumentarer er ikke altid ligesom spillefilm, der har et lækkert lydmix og sådan noget gejl. Men nu skal filmen også afspejle virkeligheden, og lydmæssigt så er der ingen fejl eller andet, der tager en ud af historien.

Copyright: Danish Documentary Production / CPH:DOX / TV Øst