Den Lille Havfrue- Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk

Filmanmeldelse – Den Lille Havfrue

Som barn af 1990’erne er jeg opvokset med Disney-film som soundtrack til min barndom. Jeg har drømt mig væk på eventyr på savannen og under havets overflade, og det har fyldt mit liv med drømme og magi. Men prins/prinsesse-dikotomien har også haft en negativ indflydelse på mit selvbillede, og set i bakspejlet var prinsesserne for tynde, smukke og hvide til at jeg rigtig kunne spejle mig i dem. Derfor var jeg total spændt på Disneys live-action udgivelse af Den Lille Havfrue, der har været genstand for heftig debat, siden Disney annoncerede at Ariel skulle spilles af en sort skuespiller. Jeg jublede over diversiteten, og glædede mig til at se hvilke andre greb Disney havde i ærmet for at opdatere fortællingen til en moderne verden anno 2023. Desværre blev jeg utroligt skuffet.

Ariel er den yngste havfrue i søskendeflokken under Kong Tritons Rige. Hun længes mod menneskenes verden, som er total forbudt for hende. Under et skibbrud redder hun Prins Erik, og bliver forelsket i ham. Derfor indgår hun en pagt med den onde havheks Ursula, hvori hun bytter sin stemme for at blive til et menneske, så hun kan forfølge kærligheden. Men pagten er fuld af faldgruber, og Ariels aftale med havheksen ender med at bringe hende selv, og hendes elskede i fare.

Historien i denne nye udgivelse, er meget som vi kender den. Den er ikke særligt nyfortolkende, og har bestemt ikke fulgt med tiden. Der hvor man for alvor mærker tidsånden, er diversiteten i castet, som spænder bredt. Det er i sig selv fedt at se, og Disney skal have kæmpe ros for at sætte fokus på dette, men det rokker ikke ved det faktum at selve historien nærmest er en-til-en med tegnefilmen fra 1989. Kærlighedshistorien som bærer fortællingen, er faktisk præcis så normativ og kønsstereotyp som jeg husker den. Den virker utidssvarende og faktisk også en smule kedelig i dag. Der er flere tråde der kunne have været interessante at dykke ned i, f.eks. temaet om det svære i at forene to verdner, men det bliver ikke rigtig udfoldet, og det er en skam, da det kunne give vores hovedpersonerne en mission der rakte lidt udover deres egen navler.

Men, sagde min mor, da jeg diskuterede denne problematik med hende, historien er vel som den er, og den kan man vel ikke lave om på? Men den påstand holder ikke vand. H.C Andersens originale eventyr fra 1837 er en barsk historie, og da tegnefilmen for 34 år siden blev lavet, tog Disney sig masser af friheder for at gøre den nutidig og børnevenlig. Derfor kunne man nu, sagtens give historien endnu en opdatering, og udstyre Ariel med mere karakter, viljestyrke og personlighed- og måske en anden mission end udelukkende at vinde prinsen? Valget om at holde sig så stringent til en fortælling om en ung kvinde der opgiver sin stemme for en mand, virker i hvert fald bedaget og utidssvarende.

Ariel spilles Af Halle Bailey, og på trods af at hun ikke har meget at arbejde med klarer hun det godt. Der er ikke tvivl om at hun er en dygtig skuespiller, men hun får ikke rigtig lov til at foldes sig ud. Hendes personlighed føles flad, og hun fremstår nærmest som en statist. En sort prinsesse var seriøst på tide, så tak for det Disney, men når hun ikke får lov til at opbygge en selvstændig karakter, sidder jeg med en følelse af at hun mest bare er virkelig disneyprinsessepæn. Og tanken om at mine børn er målgruppen for endnu en film der reproducerer urealistiske kropsidealer, denne gang i form af smukke, langhårede perfekte havfrueprinsesser i bikinier, gør mig træt. Erik spilles af Jonah Hauer-King, og han rammer rigtigt på alle loverboy-tangenterne. Han har flot mørkt hår, et drenget glimt i øjet, og et tappert hjerte der banker inde under hans veltrænede brystkasse. Men også han bliver for flad og kedelig. Når han synger storladent ud over havet, mens bølgerne knuser ind mod klipperne, og bølgeskummet sprøjter op på en nærmest fallisk måde, er det svært ikke at grine over den lidt malplacerede overseksualisering af Prins Erik- fik jeg nævnt hans hvide skjorte der konstant bliver våd og gennemsigtig og klistrer til hans veltrænede overkrop?

Birollerne er mere vellykkede og hjertelige, især Ursula, spillet af Melissa McCarthy bør nævnes, hun fremstår autentisk, kantet og ægte på en helt anden måde end vores hovedpersoner. Ariels venner, Skralde, Sebastian og Tumle, er desværre ikke særlig gode, man er simpelthen ikke lykkes med at lave dem menneskelige og sjove nok til at de kan måle sig med deres modstykker i tegnefilmen.

Filmen visuelle udtryk er storslået og stemningsfyldt. Forventeligt når det kommer fra mastodonten Disney, men stadig overraskende hvor gennemført smukke billederne er. Havets rige er fyldt med farvestrålende fisk og koraller, og den tropiske ø hvor kongeriget ligger er overdådig, med de flotteste, eventyrlige kulisser. Æstetisk var jeg total underholdt og tilfreds, og der er ingen tvivl om at filmen er skabt til det store lærred.

Musik- og lydbillede

Disney har alle dage været garant for fantastisk komponerede sange og melodier, og denne gang er ingen undtagelse. Lydbilledet er skarpt skåret, og der er ikke det bølgeskvulp der ikke er stramt komponeret til enten at aktivere eller berolige nervesystemet, og krabbekløer der kribler hen over klippesten, er en fryd for øret. Der er ikke sparet på strygere og blæsere, og sange som Under The Sea fik mig til at danse i biografsædet. Lydmæssigt bliver der virkelig spillet med musklerne, og det er fantastisk.

Den Lille Havfrue - Premiere d. 25. maj 2023
Disneys univers har fortryllet generationer af børn, og det ser ikke ud til at stoppe lige foreløbig. Der er fuldt smadder på magi, musik og billeder, og det er virkelig smukt og underholdende at kigge på. Men selvom det trækker op at der er fokus på diversitet, føles filmen som gammel konservativ vin på nye flasker, og den stereotype og normative fortælling om Ariel og Erik er for kedelig og uddateret. Det trækker gevaldig ned at vi i 2023 stadig skal trækkes med Disneys passive kvindelige karakterer og vanilla kærlighedshistorier.
3