Den Oscarvindende instruktør Peter Jackson er endelig tilbage med de..." /> Filmanmeldelse: Hobbitten 2: Dragen Smaugs Ødemark - Filmpuls

fantasy Hobbit 2

Skrevet den 11 december, 2013 | af Tia-Maria Frank

0

Filmanmeldelse: Hobbitten 2: Dragen Smaugs Ødemark

Den Oscarvindende instruktør Peter Jackson er endelig tilbage med den anden del af filmtriologien, der er baseret på det populære mesterværk ‘Hobbitten’ af J.R.R. Tolkien. Opfølgeren hedder ‘Hobbitten – Dragen Smaugs Ødemark’ og er fortsættelsen af eventyret om hobbitten Bilbo Sækkers uventede rejse.

Bilbo Sækker og hans følgesvende, bestående af troldmanden Gandalf den Grå og 13 dværge, ledet af den legendariske kriger Thorin Egeskjold, er fortsat på en farefuld færd mod det fortabte dværgekongerige Erebor, som dragen Smaug har overtaget. Dette kongerige skal nu tilbageerobres. Selskabet er draget videre østpå, og her må de kæmpe sig igennem Dunkelskoven, hvor de møder hamskifteren Beorn, kæmpeedderkopper og skovens elverfolk.Ved Det Ensomme Bjerg venter der også gruppen den største udfordring af alle. En kamp mod et væsen så frygtindgydende, at det ikke kun sætter deres vovemod, men også deres venskab, på prøve, nemlig – dragen Smaug.

hobitten2

Historien i ‘Hobbitten 2’ virker langt mere sammenfattende og forståelig end historien i ‘Hobbitten’. Selvom ‘Hobbitten 2’ varer  godt og vel to en halv time, følte jeg ikke på noget tidspunkt, at det var for lang en film (hvilket ‘Hobbitten’ uden tvivl var). Jeg var konstant underholdt med stilrent eventyrgys og storslået fantasy. Mange opfølgere til bøger/filmtriologier ender oftest ud med “bare” at blive et langt mellemstykke op til en stor episk afslutning. Her formår ‘Hobbitten 2’ dog, at holde mig fænget og endnu mere forventningsfuld til den sidste del, så – bring on December 2014!

Fælles for denne film er de mange gode skuespils præstationer. Martin Freeman i rollen som Bilbo Sækker formår at gøre hans karakter endnu mere mindeværdig og uundværlig sammenlignet med den første film. Freeman er i denne film betydeligt mere fremtrædende, mere underholdende og modigere end før og det er herligt at se en lille charmerende hobbit fylde så meget i så stor en film.

hobitten 2 karakterer

Sir Ian Mckellen som Gandalf den Grå er stadig lige så bad-ass og elskværdig som troldmand i denne film som hans tidligere troldmandspræstationer. Sir McKellen ER Gandalf den Grå, mere er der bare ikke at sige.

Richard Armitage i rollen som den krigeriske leder af dværgene, Thorin Egeskjold gør det da også godt som dværg, men nogle gange virker hans karakter og replikker, som fyldstof, som jeg personligt godt kunne have været foruden. Elveren Tauriel, spillet af Evangeline Lilly (Lost) er en ny, original karakter til triologien, som Jackson ønskede at tilføre grundet de få kvindelige karakterer i filmen. Lilly gør et sublimt arbejde i portrættering af en kvindelig elversoldat, med masser af råstyrke, men som også besidder varme og forståelse.

Som et særligt bonus i denne film får vi også et glædeligt gensyn med Legolas spillet af Orlando Bloom. Bloom virker mere rå og usympatisk i hans portrættering af Legolas denne gang, men det gør bestemt ikke noget for hans karakter – tværtimod. Med denne rå attitude formår Bloom at fremstå endnu mere mandig og sexet end for 10 år siden, da vi første gang stødte på Legolas. Så, kan fortællingen om hobbittens eventyrlige rejse ikke trække det kvindelige publikum i biografen, så kan Bloom/Legolas med garanti.

hobitten 2 visuelt

Peter Jackson har valgt at optage ‘Hobbitten 2’ i 3D og med 48 frames per sekund. Dette format kaldes HFR 3D (High Frame Rate 3D),  og forventes at blive afløseren til det traditionelle format med 24 frames per sekund. Den bedste måde at beskrive oplevelsen af at se en film i dette format på, er at det til tider føltes som at se et computerspil komme til live – noget der simpelthen bare må opleves. Det er tydeligt at det hele skal gå meget hurtigt, særligt kampscenerne, og det gør det også, hvilket er betagende og imponerende som seer at overvære. Og for en som normalt ikke plejer at være til denne genre film, og som var ved at falde i søvn til den første, må man sige, at dette element havde stor betydning for mit positive indtryk af det visuelle i filmen. Selvfølgelig hjælper det også altid på intensitetsniveauet at se en film i 3D og der er da heller ingen tvivl om, at hele Hobbitten universet bliver en tand flottere at se på med et par 3D-briller.

Howard Shore, som også har skrevet musikken til ‘Ringenes Herre’, står også for musikken i denne triologi, og det er tydeligt at høre, at det er den samme stil der går igen fra disse film. Musikken i filmen er storladent med strygere, hvor den skal være, og samtidigt er den også blød med englekor andre steder, hvilket alt sammen er med til give filmen den dramatik, sådan en film skal have.

Filmanmeldelse: Hobbitten 2: Dragen Smaugs Ødemark Tia-Maria Frank

Hobbitten 2: Dragen Smaugs Ødemark - premiere den 11. december 2013

Kort fortalt: ”Hobbitten 2: Dragen Smaugs Ødemark” er en fortsættelse af Peter Jacksons triologi ”Hobbitten”. For en som normalt ikke er til denne slags film, er denne en særdeles positiv overraskelse. Filmen er flottere end flot og med en tilbagevendende Orlando Bloom som Legolas, kan det ikke gå for langsomt at komme ind og se anden del af en fantastisk triologi.

4.9

er en sucker for romantiske film og komedier