Filmanmeldelse: Thor: The Dark World

Thor: The Jedi Strikes Back.

Marvels tegneseriehelt Thor, der er baseret på den nordiske mytologis tordengud, vender tilbage i sin tredje film på blot tre år. I 2011 fik han sit første soloeventyr, og sidste år slog han sig sammen med andre superhelte som Iron Man, Captain America og Hulk i ’The Avengers’, en film der økonomisk var en stor succes.

Tordenguden Thor er vendt tilbage til Asgard efter at have kæmpet sammen med de andre Avengers-superhelte i New York. Men han får hurtigt nye udfordringer at se til, da en mægtig fjende lurer i kulissen.

Thor må nu kæmpe for at redde Jorden og alle De Ni Riger fra en oldgammel race ledet af den hævngerrige Malekith, der har planer om at indhylle universet i mørke. Hverken Odin eller Asgards krigere kan modstå fjenden, så Thor må tage på sin hidtil mest personlige rejse, som bl.a. genforener ham med Jane Foster, broren Loki og endeligt tvinger ham til at ofre alt for at redde både mennesker og guder.

thor 2

Den første Thor film var en god film stilistisk og underholdningsmæssigt. Instruktøren Kenneth Branagh som også har et bi-job som skuespiller, gjorde brug af sin Shakespeare erfaring og byggede ’Thor’ op som en historie stærkt inspireret af Shakespeare-universet.

’Thor’ var bygget op som en historie om to sønner, der prøver at vinde deres fars gunst (Thor og Loki). Den ene er tronarving og superkriger, den anden er adoptivsøn, misundelig og har storhedsvandvid (gæt en gud)…

Det var forfriskende at se, at en simpel superhelte-film kunne  hente inspiration fra historiens vel nok største litterærer personlighed.

’Thor: The Dark World’ er en film som bærer præg af at folkene fra Marvel er begyndt at lide af storhedsvanvid. Det er lykkedes for tegneserie-giganten at lancere et filmiskunivers for deres bedste karakterer, det er blevet en økonomisk succes og man har skabt et koncept/verden som er sammenhængende og som giver mulighed for løbende at introducere nye karaktere/superhelte. Derfor skal man åbenbart kører på autopilot indtil The Avengers 2 ,fordi der er nok endnu flere penge i sigte.

’Thor: The Dark World’ er én stor genreforvirret sag hvor man ser alt fra Star Wars lignende rumskibs-kampe, fald-på-halen komik til oldschool Shakespeare vikingefilm. Luk øjnene og forestil dig at dine vikingeforfædre nåede så langt som at bygge byer i rummet..meget mærkeligt. Den første film var virkelig god på det komiske plan, fordi det supplerede action-delen ret godt. I denne film er der så meget fokus på at tilskueren skal grine, at det bliver plat i længden. Actionsekvenserne er ok , men fordi det er en 2’er så skal der være super meget af det og desværre bliver det hele meget forudsigeligt. ’Thor: The Dark World’ er derfor ikke en værdig efterfølger i mine øjne.

Chris Hemsworth er tilbage som Thor endnu engang og det hele kører som sagt på autopilot. Det er svært at give karakteren noget udover det sædvanlig, da man nu har en stor fanskare at tilfredsstille. Da penge ikke er et problem længere for Marvel har man været villige til at smide nogle penge efter Chris så derfor svinger han med hammeren i yderligere tre film.(jubii)

Tom Hiddleston er for Marvel, hvad Heath Ledger var for DC. En skurk som stjæler billedet og som rummer lidt mere som karakter. Så vi skal alle være på udkig efter en film som måske kan kom til at hedde ’Loki Begins’.  Der er ellers ikke andet  nævneværdigt på skuespils fronten da hele oplevelsen var middelmådigt. Selv filmens skurk Malekith, spillet af Christopher Eccleston er der bare for at se uhyggelig ud og  for at tage opmærksomheden væk fra Loki en gang imellem.

thor 2

Asgård eller Asgard på Marvel-sprog (gudernes hjem, hvis du ikke fulgte med i folkeskolen) virkede så flot og utopisk i den første film, men nu hvor man ser mere til den virker den bare som en glaseret vikinglandsby.

En stor del af filmen finder sted i Asgård og man får et Star Wars lignende indblik i Asernes(Asgardians) hverdag. De står op om morgenen spiser og drikker helt vildt meget, går konstant rundt i rustning og træner med deres lyssværd og de har endda svævende vikingeskibe.  Originalt arbejde af folkene bag scenografi og visuelle effekter!

thor 2

I Marvel-film er man sådan set ligeglad med om Thor, Hulken og alle de andre har et genkendeligt musisktema når de er på skærmen. (Med undtagelse af pengemaskinen ’The Avengers’) Så man vil helst ikke bruge for mange penge på overdådige kompositioner og lign. Bare folk griner en masse og får tilpas hovedpine af den ligegyldige 3D.

Alt hvad der er tilbage er et lydbillede som hurtigt er glemt.