Hvis man kender ba..." /> Serieanmeldelse: Twin Peaks - The Entire Mystery - Filmpuls

dvd / blu-ray Twin Peaks: The Entire Mystery

Skrevet den 11 august, 2014 | af Michella Malin Petersen

0

Serieanmeldelse: Twin Peaks – The Entire Mystery

Sofa-Faktor:

Hvis man kender bare lidt til instruktøren David Lynch’s værker, så ved man hvad man kan forvente. Hans film føles altid som et mareridt, som man ikke indser at man står i midten af. Alting virker udadtil normalt, indtil tråden langsomt går op i limningerne, og man indser at ingen ting er som de burde være. Der er ting der ikke kan forklares, og der er hændelser der aldrig bliver løst, indtil det hele er slut og man vågner, uden nogensinde at få mere forståelse for hvad pokker man lige oplevede.

‘Twin Peaks’ er ikke en serie du skal gå igang med, hvis du bare ønsker lidt let underholdning til weekenden. Det gælder om at være fuldt forberedt på ikke at få alle forklaringer fodret på en sølvske. Der er ikke altid en rød tråd der forbinder de mystiske hændelser, og hvis det er det som du vil have, så vil ‘Twin Peaks’ skuffe dig.

Er du derimod klar på at tage på en bizar rejse hvor turen, og ikke destinationen er målet, så kan du roligt sætte en kande kaffe over, og bevæge dig ind i den mystiske by, Twin Peaks.

For dem der ikke skulle vide det, handler serien om FBI-agenten Dale Cooper (Kyle Maclachlan), der tager til den mystiske lille by Twin Peaks, for at efterforske mordet på den smukke, unge skolebals-dronning Laura Palmer (Sheryl Lee). Og det er alt du har brug for at vide.

Byen virker udadtil som en almindelig, omend lidt små-mærkelig, lille amerikansk forstad, men man lærer hurtigt at alle byens beboere har deres skabe fyldt med skeletter. Man rives med fra første episode, og jo længere man kommer ind, jo mere obskur og bizar bliver oplevelsen. Mord, stofmisbrug, besættelse, utroskab, voldtægt, prostitution og incest… Intet er for ekstremt for Twin Peaks’ beboere. Man føler nærmest at man ser en meget unik sæbeopera som bliver mere og mere bizar. De mange mindeværdige karakterer inkluderer en dansene dværg, en agorafobisk gartner, en servitrice der er offer for vold i hjemmet, en enøjet husmor med en besættelse af gardiner, en mystisk kæmpe, en DEA-agent der elsker at gå i kvindetøj, og en ondsindet ånd med navnet BOB.

Seer-tallene faldt drastisk efter at Laura’s morder blev afsløret, og serien blev droppet efter Sæson 2, og en masse nye mysterier forblev uopklarede. Der gik ikke længe inden Lynch besluttede sig for at lave en prequel-film om Laura Palmer’s sidste dage, mens det meste af seriens cast og crew stadigvæk var ledige. Det blev til ‘Twin Peaks: Fire Walk With Me’, en stemningsfuld og meget mørk film, som ikke alle af seriens fans tog lige godt imod. Der er skruet ned for humoren, og op for besynderlighederne, men jeg synes utrolig godt om ‘Fire Walk With Me’. Den er på ingen måde perfekt, men stemningen er så tung og ubehagelig at den er umulig at ryste af sig. Uden tvivl en af Lynch’s bedste, og mest undervurderede film. Er man ‘Twin Peaks’-newbie, så er det dog ikke anbefalet at starte ud med ‘Fire Walk With Me’. Absolut ingenting vil give mening, og seriens største mysterium vil blive afsløret. Selvom filmen er en prequel, så start endelig med serien.

Kvaliteten på Blu Ray-sættet er fantastisk – Alle afsnittene, samt filmen ‘Fire Walk With Me’, er blevet opgraderet til HD-kvalitet, med meget få scener som undtagelser, blandt andet i nogle af de første episoder, hvor det virker til at special-effekterne har været en hindring for en HD-opdatering. Det er dog ikke noget man voldsomt lægger mærke til, især når man ser hvor smuk resten af serien ser ud. Farver og detaljer er mere markante end nogensinde før og Angelo Badalamenti’s stemningsfulde musik har aldrig lydt bedre. Selv hvis man har besøgt Twin Peaks utallige gange før, så er det som at se denne kult-serie med helt nye øjne.

‘Twin Peaks’ er et ikonisk stykke TV, samt en af de største kultserier nogensinde, og et must for alle genre-fans, også selvom destinationen måske ender med at skuffe dig. For uanset hvad, så vil du altid huske turen dertil.

Ekstra Materiale:

Bonus-materialet fra den tidligere udgivede Gold Box-edition er alt med her, og det meste af det er opdateret til HD: originale tv-promo’er, intro’er til hvert afsnit af The Log Lady, slettede scener, samt et alternativt, internationalt pilot-afsnit. Dette afsnit blev indspillet i det tilfælde at serien ikke blev købt ind efter det originale pilot-afsnit fik premiere, og derfor bliver morderens identitet afsløret. Lad endelig være med at se det, hvis du ikke allerede har set serien først.

Derefter kan du gå i gang med ‘Secrets From Another Place’; en omfattende dokumentarfilm om produktionen og seriens arv, ‘Return To Twin Peaks’; en skøn film-dokumentar om North Bend’s Twin Peaks festival, ‘Reflections On The Phenomenon Of Twin Peaks’; et ret ujævnt og ufokuseret tilbageblik på serien, som tidligere var udgivet på ‘Fire Walk With Me’-dvd’en, og ‘A Slice of Lynch’: en meget unik, lille featurette med David Lynch, der snakker med visioner af Kyle Maclachlan, Mädchen Amick, og seriens co-producer John Wentworth over kaffe og et stykke kirsebærtæte. Og ja, det er ligeså skørt som det lyder, og ligeså hyggeligt som man forventer.

Derudover får vi en bunke helt nyt materiale, hvilket inkluderer en fremragende, og overraskende oprigtig dokumentar omkring den meget problemfyldte ‘Fire Walk With Me’-produktion, hvor filmens hårde modtagelse også bliver diskuteret. Endnu bedre er den skønne featurette hvor Lynch tager en snak med Palmer-familien, både i og ude af deres karakterer.

Vi får også en alternativ forlængelse af afslutningen på ‘Twin Peaks’ Sæson 2, seriens sidste sæson, men forventer du at den vil byde på forklaringer, så bliver du slemt skuffet.

Udgivelsens opus magnum er dog uden tvivl ‘The Missing Pieces’ – hele 30 slettede scener, over 90 minutters spilletid, fra ‘Fire Wak With Me’ som aldrig har været udgivet før. Som det næsten altid er sagen med slettede scener, så er det en blandet landhandel. Der er ofte en grund til at scener ryger på gulvet i redigerings-rummet, og de fleste af scenerne tilføjer måske ikke det store til ‘Fire Walk With Me’, men flertallet af dem er stadigvæk interessante, og det er et par scener som man virkelig gerne ville have set i den endelige film, blandt andet en middags-scene med Palmer-familien inden tragedien rammer, hvilket er en af de eneste momenter hvor man ser dem som en lykkelig familie. Sangeren David Bowie’s cameo bliver udvidet til en fuld rolle, og der kommer langt mere fokus på den humor vi kender fra serien, samt de mange side-karakterer.

De fleste ‘Twin Peaks’-fans ville sikkert være helt tilfredse med bare at få serien i en sprød HD-kvalitet, men med de mange timers ekstra-materiale, spændende dokumentarer, og den imponerende samling slettede scener fra både serien og ‘Fire Walk With Me’, er denne boks en ren guldgrubbe. Boksen’s design er lækkert, enkelt og let, og indholdet er en ren perlerække af lækre godbidder, samt den flotteste udgave af denne ikoniske serie vi nogensinde har fået.

‘Twin Peaks: The Entire Mystery’ er et must for enhver fan, samt et fantastisk farvel til en af de mest omtalte og elskede serien nogensinde. Og når du har bladret igennem de 10 discs, så husk at tage et kig i bunden af boksen….

Og nu er det vist tid til en fandens god kop kaffe.

Twin-Peaks-The-Entire-Mystery

Serieanmeldelse: Twin Peaks – The Entire Mystery Michella Malin Petersen

‘Twin Peaks: The Entire Mystery′ er i butikkerne nu.

Ekstra materiale

Kort fortalt: Hvis man er newbie, kan denne boks være lidt af en mundfuld, men for fans, er ‘Twin Peaks: The Entire Mystery′ hver en krone værd. Det er en fantastisk udgivelse, samt den ultimative hyldest til dette makabre, smukke og mindeværdige fænomen.

5.5

har et ekstra hjertebank for superhelte, gyser-genren, 80'er film, tragiske dramaer og alt af Christopher Nolan. Taler flydende i film-citater, og ville se en film om tørrende maling hvis Tom Hardy var på rollelisten.