Anmeldelse: iZombie sæson 2

Anden sæson af zombie-serien iZombie udkommer i dag på DVD og Blu-Ray. Skal der binges serie over weekenden?

Jeg vil starte ud med at sige at iZombie ikke er på samme højde som mange andre serier. Det kan siges at der er serier der har bedre skuespillere, flottere og større sets og helt sikkert også et større budget. Men jeg har egentlig altid foretrukket mindre serier. Generelt ser jeg egentlig ikke de store. Jeg følger serier såsom Arrow, Flash, Gotham osv. Og der kan kritiseres meget om dem, men jeg foretrækker det egentlig. Kan egentlig ikke forklare hvorfor. Det fungere bare for mig. Med det i tankerne, synes jeg vi skal dykke ned i hjernen på serien (bad pun alert).

iZombie er løst baseret på tegneserien af samme navn, der udgives af DC Comics. Serien begyndte sin første sæson i 2014 med 13 episoder. Anden sæson har udvidet og består af 19 episoder.

En af de ting jeg godt kan lide ved iZombie er at det ikke er den typiske omgang zombie-apokalypse. Den eksisterer i den normale verden, og gør i stedet mere grin med den “klassiske” zombie end at udføre den. Det meste af tiden i hvert fald.

Hvis du læser denne anmeldelse vil jeg gå ud fra at du har set første sæson, men hvis du ikke har advare jeg nu om spoilers fra den.

Sæsonen ligger ud kort tid efter slutningen af første sæson. Liv er mere udstødt af sin familie end nogensinde efter hun ikke ville donere blod til sin lillebror, men hun får snart andet at tænke på da hun får nye mord der skal opklares.
Og det er i disse man ser den største forvandling fra første sæson. Hvor i første sæson at det blot var små karaktertræk som Liv fik overført ved at spise folks hjerner, forvandles hun denne gang meget mere. Hun spiser bl.a. en fra en sur gammel mand og begynder snart at råbe af “de unge” på vejen. Og der fungere egentlig for det meste. En gang imellem kan man godt mærke at Rose McIver har svært ved at få spillet de mange forskellige roller ordentligt, men baseret på de store forandringer det er, synes jeg man kan kalde det en flot nok præsentation.
Vi følger selvfølgelig mange andre karakterer fra første sæson, og flere af dem har deres egen historie, som vikler sig sammen med de andres, og det hele ender selvfølgelig i det store opgør i sidste episode.
Selv så jeg hele sæsonen på 2 dage, uden at kede mig med nogen af episoderne. Jeg vil ikke sige at jeg var ved at besvime af spænding, da det ikke er de største cliffhangers der afslutter episoderne, men havde dog alligevel lyst til at fortsætte.

izombie_02

Ekstra-materiale

Det er ikke pga. dette at DVD’en skal købes, for der er ærlig talt ikke meget. Et par af episoderne har nogle slettede scener, som kan ses under hver af dem, og ellers er der blot en smule forkortet version af deres 2015 Comic-Con panel. Og selvom jeg godt kan lide at se det, så er det også muligt at finde denne på YouTube – endda i fuld længde. Så som sagt synes jeg ikke at DVD’en skal købes pga. af dette materiale, men kan samtidig heller ikke se hvad de ellers kunne have lagt på disc’en. Måske lige udover en gag reel.

iZombie sæson 3 får premiere d. 4. april på det amerikanske CW-network.