Virtual reality cinema i palads. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk
Anmeldelse af Virtual reality cinema i palads på filmpuls.dk

Anmeldelse: Virtual Reality Cinema i Palads

Introduktion

En lang række stole er sat op på 1. sal i Palads. På hver plads ligger et par høretelefoner, og et mærkelivirtual realitygt par briller. De ligner store skibriller, med en Samsung smartphone spændt på foran. Det er virtual Reality briller, som giver en 360 graders omsluttende oplevelse – og dem skal jeg prøve for første gang.

Der har været en del snak om dem i nogle år – især indenfor spil-verden har det været populært. Men VR-film er også ved at tage fat, og flere siger at det bliver det helt store i 2016. Ved årets Cannes festival, blev der vist en lang række VR-kortfilm, bl.a. den danske ’Ewa’. Og mange snakker om, at VR-film godt kan blive en ny fast del af film-verden og biograferne.
I Amsterdam og Berlin er der allerede oprettet permanente VR-biografer, men i Danmark nøjes vi foreløbig med et pop-up event i Palads i København fra den 17-26 juni.
Virtual Reality er en meget anderledes måde at gå i biografen på. Rummet behøver ikke være mørkt, for virtual realityalle sidder lukket inde i skibrillerne. Man har heller ikke på samme måde en fællesoplevelse, for filmene spilles ikke synkront og du kan heller ikke kigge på kæresten og se hans/hendes reaktion. Lyden i høretelefonerne er dog ikke særlig høj, så du kan høre folk snakke eller reagere på filmene omkring dig.

Anmeldelse

Jeg sætter mig i de bløde stole, som kan snurre hele vejen rundt, så man kan se alle 360 grader af billedet bag brillerne. Virtual reality biografen i palads tilbyder tre “genre”. Jeg vil ikke sige film, for genren-pakken du vælger indeholder omkring 10 forskellige små film, og i alt varer pakken 30-35 minutter.
Så, tre genre-pakker: Fun, dokumentar og horror.

Fun
Jeg vælger først at se fun-pakken, som består af en blanding af mange små film. Jeg har lidt svært ved at få genre-pakkens navn til at stemme overens med min oplevelse. Der er et par små animationsfilm, som er fine nok lavet, men rimelig kedelige. Så er der et samba nummer, hvor en række spaniere (?) står på et hustag og spiller musik, i hvad føltes som 5 minutter. Der er jeg sgu ved at falde i søvn. Der er også en musikvideo, hvor en mand står i et rum og synger lidt (gab), så er der nogle CGI delfiner og nogle gorillaer (ikke CGI). Det hele er uden nogen form for dialog.

virtual reality
Copyright: samhoudmedia.com

Dokumentar
Jeg når kun at se en af de ”små film” i dokumentar-pakken. Her kommer man ind i et Dalí maleri og svæver rundt og udforsker universet. Jeg ved ikke hvor meget dokumentar der er over det, men den er klart mere spændende end ”fun”-pakken, og egentlig også meget flot.

virtual reality
Copyright: samhoudmedia.com

Horror
Jeg vælger horror-pakken fra, da jeg er virkelig dårlig til gysere. Men her virker det som om, at VR får sin egentlig bedste effekt. Imens jeg sidder og keder mig med ”fun”-pakken, kan jeg høre folk rundt omkring mig råbe op, og få store chok. Flere må stoppe halvvejs, fordi det blev for meget. Så hvis du er til chok-effekter, og synes ren horror uden spændende plot er det fedeste, så tror jeg godt du kan få en fed oplevelse her.

Oplevelsen
Hvis jeg skal sammenligne med, at man sidder med sin computerskærm og ser en 360 grader video, som man kan navigere rundt i, så synes jeg oplevelsen ved at have skærmen på hoved, og skulle navigere ved at rykke sig selv rundt (modsat at klikke med musen) ikke giver nogen speciel større effekt. Det synsfelt du har med brillerne, er heller ikke naturligt, da man normalt kan se omkring 180 grader når man går rundt i den virkelige verden, man skal altså rykke hovedet meget mere og meget oftere end man gør i virkeligheden. Overordnet føler jeg mig aldrig som en ”del” af billedets univers og føler ikke jeg er inde i det. Det vil jeg ellers mene, burde være netop dét, som VR kunne tilbyde.

Jeg vil mene, at VR har tre store hovedproblemer, som gør at jeg mangler denne indlevelse:

virtual reality
De hollandske eksperter fra Samhoud media skal starte filmen for en, hvorefter man får brillerne på.

1.     Billedkvaliteten er dårlig. Den er på højde med en Samsung smartphone-skærm, og det gør ikke meget for, at man føler det er virkeligt. Man kunne skrue på et hjul øverst for at rette kvaliteten til (ligsom med i kikkert), og jeg skruer og skurer løs i godt et halvt minut, indtil jeg giver op og må acceptere, at det simpelthen ikke kan blive bedre.

2.     Filmene er intetsigende og kedelige. Bare fordi du giver folk omsluttende briller på, og de kan se 360 grader rundt, så holder det ikke at glemme alle andre regler der gælder, når man skal skabe en spændende og levende film. Så imponerende er det tekniske altså heller ikke.

3.       Lyden er virkelig lav. Jeg skruede så højt op jeg kunne, men kunne sagtens høre folk og skrig fra horrorfilmen omkring mig. Det hjælper jo ikke ligefrem på, at man ikke føler sig en ”del” af film-oplevelsen. Man sidder med høretelefoner, så det er jo heller ikke sundt at skrue særlig højt op for dem, men tingene mister lidt deres effekt når lyden ikke er så høj.

Hovedsageligt vil jeg mene, at det for mig er en lidt skuffende første oplevelse med virtual reality, hvor jeg klart mangler følelsen af at være opslugt. Det er en sjov nok gimmick i et minuts tid, hvor man kan have det sjovt med at snurre rundt på stolen, kigge op i loftet og ned i gulvet, for at opdage de 360 graders billeder – men det er så også dét.
Når de formår at skabe et billede i højere opløsning og kan tilbyde nogle spændende og interessante film, så er jeg åben for at prøve virtual reality igen (den sidste kan man håbe på i en nær fremtid, da der jo var kortfilm på Cannes festival). Ellers så siger jeg nej tak, og spild af penge fra nu af.