Filmanmeldelse: Anchorman 2 – Fortsat Flimmer på skærmen (The Legend Continues)

Will Ferrell og Christina Applegate i Anchorman 2.

Nyhedsværten Ron Burgundys (Will Ferrell) verden bryder sammen, da ikke han men hans kone får chefposten på TV-stationen i San Diego. Han forlader hende og forsumper hurtigt som vært i Sea World. Men vi taler starten af firserne, og verdens første nyhedskanal ser dagens lys: GNN. Ron samler drengene fra sit gamle team og drager mod New York for at erobre The Big Apple. Men der er andre og større fisk i dammen end bare Ron. Jack Lime er GNNs helt store satsning, og han vil gøre alt for at ydmyge Burgundy. Med en blanding af held og timing formår Ron Burgundy at ramme plet på nyhedsfladen, så seerne får nyheder krydret med smagløshed og mangel på relevans.

Ron Burgendy og hans følgesvende tager til New York for at gøre karriere. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Will Ferrell, David Koechner, Paul Rudd, Steve Carell og Christina Applegate vender tilbage til Anchorman 2 – The Legend Continues med det dejligt klingende danske oversættelse – Fortsat Flimmer På Skærmen.

Alt i fortsættelsen er skruet op i gear, og hvis man kan lide komedier, der ud over en grund historie ikke er andet end situations komedier, så går man ikke på nogen måde galt i byen ved at se Anchorman 2. Umiddelbart er filmen en blanding af flere forskellige genre af komik – lige fra falde på halen, til den ubehagelige pinlige slags man kender fra Klovn The movie over vrøvle komik og jokes uden pointer blandet med en vanlig skare af underlige personligheder. Selve historien er ikke overraskende, men det gør heller ikke noget, så længe komikken lader et par grin falde af sig. Jeg selv er mest til den pointløse jokes og var i særdeleshed underholdt.

anchorman 2 filmanmeldelse, læs den først på filmpuls.dk

Will Farrell, der også har været medforfatter på efterfølgeren, gør det rigtig godt som Ron Burgundy, som med sin smagløshed og manglende situationsfornemmelse, hele tiden formår at svine folk til. Hans team består af Paul Rudd, Steve Carell og David Koechner der alle spiller fint som hans medløbere, og internt kæmper de om, hvem der kan være mest smagløst. Jeg må nævne Steve Carell, der spiller den sære Brick Tamland. Hans karakter ender i med at invitere en kvinde på en date og optrinnet hertil og deres efterfølgende date, er på ingen måde sjov! Det var underligt at overvære.

Anchorman 2 med bl.a. Will Ferrell, Christina Applegate og Megan Good. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk.

De kvindelige skuespillere i form af Veronica (Christina Applegate) og hendes bejler til Rons hjerte Linda Jackson (Meagan Good) spiller fint og troværdigt uden at gå over kanten. Der optræder også en perlerække af kendte superstjerner der både optræder som cameos eller har en decideret rolle.

Filmen spiller ikke særligt med de visuelle effekter, udover til sidst, hvor den afsluttende scene udspiller sig. Her bruges der effekter for alle pengene, og det er en fryd at se en komedie, der oser af overskud og opfindsomhed også vælger at bruge en masse tid på fjollede indskud såsom et utroligt flot trafikuheld, der er optaget i superslow. Filmen lader i særdeleshed skuespillerne få frit spil, og kameravinklerne og det visuelle udtryk er med bare for give dem en ”scene”, hvorfra de kan give os latterkramper.

Andrew Feltenstein har stået for musikken, og soundtracket er en blanding af halvfjerser hit og tung firserbeats pudset op med lidt tungere bas. Det passer og giver en snert af fortid; og blandet med skuespillernes tøjstil, føler man sig hensat til slutningen af halvfjerserne.