Filmanmeldelse: Transformers: Age of Extinction 3D

Bay is Back: Autobots, Roll out!.

Michael Bay er tilbage med et reboot af Tranformers franchisen. Robotterne har fået et ansigtsløft, eksplosionerne er der flere af, det kinesiske marked er blevet inddraget (ka-ching) og Mark Wahlberg, tja.. han har fået nogle nye fans i Kina.

De gode Autobots, der forsvarede Chicago under det store angreb fra Decepticons for fire år siden, er erklæret for farlige og fjender af USA. De resterende Autobots jages nådesløst af CIA, der får hjælp af mystiske kræfter. I mellemtiden eksperimenterer KSI (Kinetic Science Institute) under ledelse af Joshua Joyce, med teknologi fra de faldne Decepticons til at skabe nye, lydige robotter. Opfinderen Cade Yeager bliver fanget i dette spil, da den truck, han har købt som skrot, viser sig at være den sårede Optimus Prime. Cade og datteren er snart på flugt fra CIA. Udryddelsen af både menneskeheden og Autobots er imminent, kan Cade og Optimus sætte en stopper for dette…

Transformers franchisen starter forfra, sådan da. Universet er det samme, men denne gang følger vi andre skæbner i form af Wahlberg og co. Det er fedt, at man i denne film kører videre fra de første 3 film, og at man oven i købet hentyder til dem i handlingen. Dette giver en rød tråd i universet, som vi er blevet præsenteret for på det store lærred og giver grobund for at man kan blive ved med at fortælle historien om de kære Autobots, Dicepticons og nu Dinobots. Det er genialt af manuskriptforfatteren Ehren Kruger, at Jorden ikke nødvendigvis er omdrejningspunktet for den nye franchise, men at der er mulighed for at udvide til resten af galaksen.  Historien i ’Age of Extinction’ er underholdende men mangler kvalitet. Intensiteten mangler også og på en måde savner jeg lidt mere robot-action. Shia Labeouf filmene leverede bedre action, humor og plot og gav plads til at filmene virkede som ensemble film, pga. de mange forskellige skuespillere, fremfor denne film, der virker som en stor Mark Wahlberg film. Man skal dog stadig give ’Transformers: Age of Extinction’ en chance, da man trods alt bliver underholdt på god gammeldags Michael Bay vis.

Transformers: Age of Extinction

165 minutter i selskab med Mark Wahlberg (Cade Yeager) som alenefar til en meget LÆKKER datter, som han sagtens kunne være kæreste med i det virkelige liv, ergo.. dårlig kemi mellem far og datter, forcerede humoristiske scener, standard actionsekvenser (den heltemodige og overbeskyttende far) osv. osv. i bedste blockbuster stil. LET TJENTE PENGE FOR MARKY MARK! Stanley Tucci i rollen som milliardæren Joshua Joyce er et bevis på, hvor galt det kan gå, når man overspiller en rolle. Trist når man ved, at Stanley kan meget mere end at spille milliardær på crack. Vi bliver introduceret til tre nye Autobots: Hound,  Drift og Crosshairs spillet af John Goodman, Ken Watanabe og John DiMaggio og en ny transformer: Lockdown, som bliver spillet af  Mark Ryan. Alle disse karakterer er velspillede og er gode tilføjelser til den nye franchise.

Transformers: Age of Extinction

Michael Bays ikoniske visuelle stil er atter tilbage. Bay er en maestro i action-genren og har endnu en gang styr på det overdrevne brug af slow-motion i action sekvenserne, den flotte farvesammensætning osv. (Bayhem). Der er ikke meget, der har ændret sig siden de første tre film. Det eneste nævneværdige rent visuelt er det nye look, som Optimus Prime og de andre gutter har fået, samt de flotte Dinobots som man også har fået med i filmen. 3D aspektet af filmen er ikke noget at råbe hurra for, og derfor er der heller ikke mere at skrive om det!

Lydbilledet er domineret af lyden af smadrede glasfacader og transformerende biler og nårh ja (!) et par Linkin Park sange hist og her.

Transformers: Age of Extinction