kastanjemanden
Copyright: Netflix, SAM Productions

Serieanmeldelse: Kastanjemanden

LÆSERNES BEDØMMELSE11 stemmer
5

Nu ligger der dyster efterårsunderholdning klar til dig! Den nye krimiserie Kastanjemanden, baseret på Søren Sveistrups roman af samme navn, kan nu streames på Netflix.

Naia Thulin (Danica Curcic) er udkørt kriminelefterforsker som netop har besluttet sig for at skifte stilling, for endelig at få mere tid med sin datter. Men da en kvinde bliver fundet mishandlet og myrdet på en legeplads, bliver hun og den lettere distræte detektiv Mark Hess (Mikkel Boe Følsgaard) sat på sagen. Ved gerningsstedet finder Thulin en lille kastanjemand, som viser sig måske at være linket til en sag, de troede var lukket.

Kastanjemanden
Copyright: Netflix,
SAM Productions

Ja, det vil jeg. Vi er efterhånden et godt stykke inde i efteråret, og for mange betyder det mer’ inde tid, mer TV. Leder du efter en binge worthy serie, som samtidig også er smuk og stemningsfuld, så er Kastanjemanden et godt bud.

Selvom serien er spændende, og Netflix’ ‘afspil næste afsnit’ knap nemt bringer en i uføre, spiller Kastanjemanden også på en del klichéer. Endnu en politikvinde må finde sig i at få en nytilkommen og halvunderlig makker, og gang på gang nedprioritere familie- og privatlivet, i efterforskningens tjeneste. De dvæler dog kun lige nok ved Naias baggrundshistorie, til at vi gruer lidt for hendes egen sikkerhed. Og da der både er en meget effektiv og hurtig morder på løs fod, samtidig med at nye beviser fra en ellers afsluttet sag dukker op, bruges meget af tiden naturligvis på en masse efterforskningsguf.

Kastanjemanden er en virkelig vellykket krimiserie, som formår at være spændende hele vejen igennem, og uden at være for forudsigelig. Når det så er sagt, må jeg indrømme at kastanjetemaet bliver malket lidt for hårdt til min smag. ‘kastanjemand’ i stedet for ‘æblemand’, børn der sælger, bager og holder oplæg om kastanjer. Men nå ja, det er jo hele DKs yndlingsnød, right?

Ikke desto mindre, vil Kastanjemanden med sine smukke røde og brune efterårsfarver og spændende mordopklaring få dig i den helt rigtige uhygge-hyggestemning. Og med stor hjælp fra dygtige cast, får vi danske serier højere op på kvalitetslisten hos Netflix.

Kastanjemanden
Copyright: Netflix,
SAM Productions