Filmanmeldelse: Fantastic Four - Filmpuls

comic book Fantastic four. Læs anmeldelsen her på Filmpuls.dk

Skrevet den 6 august, 2015 | af Line F. Svare

0

Filmanmeldelse: Fantastic Four

Fantastic Four – not so fantastic

En eller anden valgte, at det var på tide at få lavet en ny Fantastic Four film, måske i håb om at kunne skabe noget positivt for superhelteholdet, efter de dårlige film fra 2005 og 2007 (De ligner seriøst film fra 90’erne)? De har ihvertfald denne gang valgt, som jo er på mode for tiden, at dykke ned i superheltenes oprindelseshistorie.

Fantastic four. Læs anmeldelsen her på Filmpuls.dk

Reed (Miles Teller) har siden han var hel ung, med hjælp fra sin ven Ben (Jamie Bell), arbejdet på at lave en maskine som kan teleportere ting. Ved en typisk amerikansk videnskabs-skolekonkurrence bliver han opdaget af Dr. Franklin Storm (Reg. E. Cathey) samt hans datter Sue (Kate Mara). Reed inviteres til deres forskningscenter hvor Reed, Sue, Johnny (Michael B. Jordan) – Dr. Franklins søn – samt endnu en opfinder-dude Victor (Toby Kebbell) får færdigskabt en ægte teleporterings-maskine. Det er altså hvad den første halvdel af filmen handler om.
Når maskinen så virker, beslutter forskerdrengene samt Ben sig for at tage en tur i maskinen, som sender dem til en planet i en anden dimension. Her møder de voldsomme kræfter, og under en stor eksplosion bliver de sendt tilbage til vores dimension. Påvirket af stoffet fra den anden dimension har deres kroppe nu fuldstændig forandret sig  – og de er som vi kender dem, the Fantastic Four med hver deres superhelte kræfter. Victor måtte de efterlade i den anden dimension.

Puha, det overrasker mig at der alligevel skulle så mange ord til at skrive et referat, for det er ikke ligefrem en særlig avanceret film – men det kendetegner jo også en dårlig film, at den ikke kan forklares simpelt. Lad mig sige det helt lige ud – Det er en ualmindelig dårlig film. Den er hel væk.

Har du nogen sinde set en superhelte film? Eller måske bare en klassisk amerikansk sci-fi, eller simpelthen bare en klassisk aktion film? Tillykke, du behøver ikke bruge penge på at gå ind og se ’Fantastic Four’, du har set den allerede.
Filmen tager hver eneste mulig kliché op. Hver eneste scene, hver eneste billede er en gengivelse af standardmodellen på en heltefilm. Om det handler om karakterer, forhold, dialog, visuelt, manuskript, plot, musik – det hele er en stor kliché, det hele er set en mio. gange før, på en virkelig dårlig måde. Filmen er simpelthen gået ind i hver eneste superhelte film nogen sinde lavet, valgt alle fællesfaktorerne, alle klichéerne og sagt lad os lave en film KUN bestående af de her ting, er det ikke en god ide? Lad os vælge alle de elementer, som får folk til at himle lidt med øjnene, de replikker som folk føler er lidt for meget, de store dramatiske kiksede taler der altid skal holdes og de handlingsdetaljer folk har set alt for mange gange før.
Det er elementer som normalt i andre superhelte og aktion-film, ellers er blandt så meget andet godt, nyt og anderledes, så man ofte bærer over med det. Det gode, nye og anderledes kender ’Fanastic Four’ så bare ikke lige til.

Det værste er næsten, at filmen i starten giver håb – Dr. Franklin skal til at holde en af de der dramatiske “taler” og Sue siger ”Skal han til at holde tale nu?”, Johnny er enig og de laver grin med det. Ha ha, tænker man, godt filmen selv er lidt opmærksom på sin genre. Men så får manuskriptet vist hukommelsestab, for den indeholde intet andet end dramatiske taler og har med ét glemt det lille øjeblik af selvforståelse. Dialogerne er forfærdelige, det er næsten til at blive dårlig af. Jeg sad under hele filmen med himlende øjne, ofte bogstavligt talt. Der var også en del rynkede bryn og megen gaben. Min hjerne gad ikke en gang rigtig følge med i dialogen, fordi jeg vidste præcis, hvad der ville ske og hvad de ville sige. Man behøver nærmest kun at have et halvt øje med, for at følge med – jeg orkede næsten ikke at give min fulde opmærksomhed. Der er INGEN overraskelser, du vil kunne forudse plottet lige nu, uden at have set et eneste sekund at filmen.

Karakterne er alt for kedelige, bundløse og forudsigelige, slet ikke til at leve sig ind i eller interessere sig for. Der er en gang imellem en smule interessant ved karakterne, men det bliver aldrig udforsket ordentligt og bliver hurtigt lagt væk. Det eneste jeg kunne engagere mig en smule i, var Reed og Bens forhold – der lå sgu en mulighed for noget, måske en smule bromance. Men det er godt nok begrænset det vi får.

Handlingen er i sig selv også bare enorm dødsyg. Altså man kan i forvejen kan regne alting ud, og når man så heller ikke på nogen måde synes det er spændende at se på, det der skal ske, så er det jo dødsdømt.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, om manus mon er et gammelt et fra 90’erne, som de har fundet nede i kælderen, som oprindeligt var tiltænkt en lavbudget tegneserie til børn, men som de simpelthen følte var for uopfindsomt og kedelig, selv for børnene, og derfor smed det derned.
Hvem har dog skrevet det her manus? Det uhyggelige er, at svaret er hele tre mennesker, Josh Trank, Jeremy Slater og Hutch Parker. Hvordan helvede kan der ikke være én eneste af dem, som lige har rakt hånden stille og roligt op og sagt: hey guys – den her film er altså simpelthen enormt dårlig, måske vi skulle se lidt anderledes på den, måske komme med noget nyskabende eller måske bare smide manus ud og starte HELT forfra?

Fantastic four, Miles Teller. Læs anmeldelsen her på Filmpuls.dk

Nå men, nej filmen er ikke din tid og dine penge værd. Og der er ikke en gang en endcredit eller midcredit scene, så der er virkelig ingen grund til at se den.

Skuespillet er altså også virkelig klichéfyldt og dårligt. Men det er nok på grund af manus, og ikke de stakkels skuespilleres skyld. Dialogen er virkelig sørgelig og virkelig kunstig. Tænk en gang, at komme til at sige ja til så dårligt et projekt. Miles Teller er ellers en ret dygtig skuespiller, han blæste mig helt væk i ’Whiplash’, sikke en præstation. Han har desværre ingen chance her. Det samme gælder Jamie Bell, som jeg ret godt kan lide, som får lov til at være lidt udenfor det der forskningshalløj i historien, og der får han faktisk lov til at give sin karakter en lille bitte smule sjæl. Han har så kun meget få klip som sig selv, resten af tiden er han ren CGI, og dækket af sten, så mere får vi ikke rigtig fra hans talenter. De andre skuespillere giver mig ingen ting. For Kate Mara går det endnu dårligere end for de andre. Måske det bare forbandelsen ved at være en dårlig karakter og kvinde i det her manus.

Visuelt er jeg heller ikke på nogen måde underholdt. Det eneste som er lidt anderledes er den her anden dimention-planet, men der er seriøst intet nyt at opleve. Det er som om de bare er gået ind under standard-versioner af animationer og valgt den som hedder ”ubeboet stenplanet i rummet”, og wupti, der var den, lad os ikke bruge tid eller arbejde på at gøre noget ved den, andet end nogle grønne lysrevner i jorden.
Der var dog ikke noget galt med filmens CGI, det så som sådan fint ud. ”The Thing” ser denne gang mere realistisk og ordentlig ud, i forhold til det kiksede look i de seneste ’Fantastic Four’. Reeds lange arme er også ret realistisk lavet. Men okay, det er hvad man forventer nu til dags, hvis man har penge nok til at lavet ordentlig visuelle effekter.

Musikken passer perfekt til resten af filmen. Den er forfærdelig, melodramatisk og som taget ud af et bagkatalog over dramatisk filmmusik. Nøj jeg bliver så træt. Musikken får mig også til at himle med øjnene. Især sammensætningen af dramatiske taler fra en alvorlig karakter og så det overdramatiske musik i baggrunden, får en til at ønske man kunne forlade salen.

100%, havde jeg set den her film hjemme i stuen, havde jeg zappet væk 10 minutter inde.
Hvis man tror det ikke kan blive værre, så kan jeg desværre infomere om, at der kommet en efterfølger i 2017. Sadly it’s true.

Filmanmeldelse: Fantastic Four Line F. Svare

Fantastic Four - premiere d. 6 august

Kort fortalt: Det er en virkelig dårlig film. Det er dårlig manuskriptskrivning, det er dårlig udfoldelse af karakterer. Det er 100% klichéer og forfærdelige ting vi har set før. Det er overdramatiske taler, det er replikker der får en til at himle med øjnene, det er en dødsyg og uinteressant handling og det er melodramatisk soundtrack. Hold dig væk!

1.3

User Rating: 0.1 (1 vurderinger)

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et interessant plot eller spændende karakterer. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.