dvd / blu-ray

Skrevet den 22 november, 2017 | af Anders Bjerg

0

Filmanmeldelse: Harry Potter og de vises sten i 4K !!!

Hvis ikke I fik slettet Jeres hukommelse efter at være vidne til mere magi end mugglere burde, så husker I måske, at vi tidligere i år anmeldte de fire sidste ’Harry Potter’ film samt den nye ’Fantastiske skabninger’ – alle sammen på det dugfriske Ultra HD 4K format…

Jo ældre en film er, jo mere arbejde ligger der i at overføre kilden til et digtalt format – specielt når det er så avanceret som 4K. Derfor fik vi de otte film i omvendt rækkefølge og kan nu endelig fuldende samlingen med resten af den fortryllende filmserie!

Introduktion

Da filmene har fået en højtflyvende overhaling indenfor både billede og lyd, så kræver det mere tid og arbejde at anmelde alle filmene til punkt og prikke, når nu vi ikke er så heldige, at kunne gøre brug af magi i den virkelige verden. Hos Filmpuls vil vi gerne give vores læsere det bedste, hvor vi gør det klart, om det er værd at opgradere Jeres ’Harry Potter’ samling til det nyeste format, samt om det er værd at opgradere i det hele taget, hvis I endnu ikke har taget springet til 4K og alt der følger med…

Derfor har vi denne gang delt anmeldelsen op, så hver film får deres egen artikel. På den måde er det muligt at gå ordentligt i dybden med format og alle fordelene og ulemperne undervejs. Vi skal nok forsøge at gøre det forståeligt for alle, selv dem der ikke er så ”tekniske”, hvilket er grunden til at vi har inkluderet en lille hjælpeguide, længere nede på siden, der fortæller om de to vigtigste ting ved formatet – henholdsvis selve 4K-billedet samt HDR-farvebehandlingen.

© Warner Bros.

Filmen

’Harry Potter og de vises sten’ – også kendt som enten ’The Sorcerer’s Stone’ eller ’The Philosopher’s Stone’ – er grundstenen der startede det hele tilbage i 2001, og langt om længe bragte J.K. Rowlings magiske verden til live på det store lærred! Man må sige, at de gjorde et fantastisk stykke arbejde i at tryllebinde publikum lige fra start af, selvom den første film i rækken har sine problemer…

Filmens stærkeste punkt, efter min mening, er netop hvilken magisk oplevelse det er, endelig at kunne overvære en verden fuld af magi og fantasi langsomt forme sig på overbevisende manér, hele filmen igennem. Instruktør, Chris Columbus, har uden tvivl fanget vigtigheden af at opbygge universet ordentligt først, samt at have forståelse for, hvor meget magien fylder i historien. J. K. Rowlings magiske verden er stadig så perfekt illustreret, at jeg fortsat tjekker min postkasse, i håbet om, at der skulle ligge et brev fra Hogwarts – personligt har jeg endnu ikke opgivet håbet.

Selve historien er muligvis den mest konventionelle af alle kapitlerne i ’Harry Potter’, da den bygger meget på de uskrevne regler om, hvordan et eventyr brygges sammen, hvor alt fra det gode mod det onde til den ligefremme fortællermetode spiller ind. Især til slut bliver det tydeligt, hvor Harry, Ron og Hermione udsættes for tretalsreglen, hvor de hver især får muligheden for at bevise deres værd og individuelle styrke, i tre vidt forskellige prøvelser.

Generelt er filmen et godt, gammeldags og underholdende eventyr med en visuel verden, der virkelig kan få sit publikum til at falde i (trylle)staver foran skærmen. Filmen er fuld af flotte kostumer, set designs og opfindsomme idéer og effekter, hvoraf sidstnævnte til tider har meget svært ved at følge med nutidens standarder. Overordnet set, så fungerer filmen ikke ligeså godt som den engang gjorde, men nostalgien gør alligevel, at man overgiver sig til manglerne. Og selvom nogle præstationer halter lidt, så er næsten alle skuespillerne perfekte i deres respektive roller, hvor især Alan Rickman som Professor Snape, Robbie Coltrane som Hagrid og Maggie Smith som Professor McGonagall er absolut sublime!

Hvad er 4K Ultra HD?

Kort sagt, 4K er den officielle industrielle betegnelse for videoopløsning der er fire gange højere end standard HD (High-Definition). En standard Blu-ray er Full HD, altså 1080p, men det skal dog siges at vi snakker allerede HD kvalitet ved 720p – altså 720 individuelle små pixels i højden og 1,280 pixels i bredden, som alle viser deres egne farver, som til sidst skaber et komplet billede. Jo flere pixels, jo højere opløsning, og med højere opløsning får man et skarpere billede med endnu flere detaljer i. Så med 4K ULTRA HD opløsning, så får vi altså et billede med en maksimal opløsning på 4,096 gange 2,160 pixels!

tv_guide_relative_comparison_0

copyright: Sony Pictures, Columbia Pictures, Marvel Entertainment, www.expertreviews.co.uk

Hvad er HDR?

HDR står for ’High Dynamic Range’ og er betegnelsen for dybere og mere naturtro farver, som altså er tættere på de mange forskellige farver, som det menneskelige øje er i stand til at se. Alle 4K ULTRA HD Blu-ray film udgives lige nu med Ultra HD Premium standard – som indeholder visse krav som disken skal kunne leve op til – denne standard sættes også for tv og for afspillere. 4K opløsning uden HDR giver større detaljerigdom og umiddelbare bedre kontrastforhold, men hvis man også tilføjer HDR, så får man en endnu dybere kontrast, hvor billede både kan blive endnu mørkere og tilmed også endnu lysere. Farverne er ikke nødvendigvis blot lysere og mere røde, grønne eller blå; hvis dette var tilfældet ville du bare kunne gå ind i indstillinger på dit tv og skrue op for farverne… i stedet gør HDR det muligt for seeren at opleve farver som ikke kan findes på skærme, maskiner og materiale som ikke understøtter formatet. Dette betyder dybere og kort sagt mere naturtro og livagtige farver, som ultimativt gør oplevelsen mere overbevisende og komplet.

screen shot 2016-08-16 at 12.39.17 pm

copyright: Dolby Laboratories (Dolby Vision)

Billedkvaliteten

Til orientering, så er dagens anmeldelse udført med et 65” LG E6 OLED tv, en Yamaha RX-V781 receiver i et 5.1.2 setup (med følgende højtalere: Yamaha NS-555, NS-333, NS-C444 og YST-SW515) samt en Xbox One S til afspilning af diskene…

Alle ’Harry Potter’ film er optaget i god gammeldags 35mm film, mens de to første film i serien faktisk er spritnye 4K scanninger af det gamle filmnegativ, hvilket betyder, at vi får fuldt udbytte af det nye format. Men husk på, at dette er ældre film, optaget med andre standarder end i dag; forvent derfor ikke, at ’Harry Potter og de vises sten’ på 4K er til sammenligning med de nyeste blockbusters, der ofte filmes digitalt med en opløsning helt op til 8K og allerede har fuldt udbytte af HDR-farvebehandlingen i kameraet fra starten af.

Med film som denne, handler det i allerhøjeste grad om at få oplevelsen til at ligne den, som man kunne opleve dengang filmen gik i biografen. Med dette føler jeg, at folkene bag har været ganske succesfulde. Til trods for åbningscenens tågede, stilistiske billedside, så er det allerede klart, at der er forbedringer i vente. Der er væsentlig bedre balance i kontrasten og sortniveauerne er dybere og mere nøjagtige, især senere hen. Sammenlignet med den oprindelige Blu-ray, så får man et mere nuanceret billede. Farverne får ikke rigtig lov til at skinne her, men til gengæld viser HDR farvegengivelsen sin ret, lige så snart filmens titel tordner op på skærmen! Den gule titeltekst ser nærmest helt falmet og bleget ud på den gamle Blu-ray, sammenlignet med den superskarpe og næsten lysende guldbelagte billedtekst, som vi møder i 4K-udgaven.

© Warner Bros.

Men de første gennemgående, billedmæssige forbedringer, kommer først, når vi møder Harry og den skrækkelige familien Dursley. Her er detaljemængden mærkbar højere, specielt hvis man ser dybere ind i billede, på det som er allerlængst væk. Farverne er også mere naturlige end den tidligere Blu-ray udgivelse, som nærmest var lettere unaturlig i farvemætningen. Mange tror fejlagtigt, at HDR-farvehandling handler om at få alt til at lyse op på skærmen, som en eller anden animationsfilm. Men faktisk handler det i høj grad om ”naturlige farver”, og i tilfælde af lidt ældre film, der ikke er skudt med den nyeste teknologi, så er farvekorrektionen ofte en smule mere afdæmpet end man er vant til.

Andre nævneværdige øjeblikke, er fx de mange scener i den store hal på Hogwarts, hvor der er fantastisk dybde, særlig god detaljemængde samt et godt stabilt billede hele vejen rundt. Den overdådige mad ser ekstra lækker ud i 4K billedopløsning og farverne samt skarpheden er nærperfekt her. Scenen hen mod slutningen, hvor vores trio spiller troldmandsskak er også meget imponerende; det samme er scenen der følger lige efter, hvor sprudlende ild lige pludselig omringer Harry. Utrolig skarphed og flotte farver. Scenen helt til sidst, hvor Harry og resten af Hogwarts’ elever gør sig klar til at forlade skolen, er desuden en af de mest stabile scener i hele filmen – farverne, detaljerne, skarpheden, balancen, alt er perfekt! Farvebalancen er helt anderledes end på den normale Blu-ray og især togets røde farve får virkelig lakken til at se rigtig dyb og nuanceret ud.

Lydkvaliteten

Som nævnt tidligere har lydsiden også fået et ansigtsløft, bogstavlig talt, da ’Harry Potter og de vises sten’ nu kan opleves med DTS:X, som er DTS’ modsvar til Dolby Atmos. Begge disse formater har til formål at skabe et bredere og bedre lydbillede; bl.a. ved at benytte højtalere i loftet. Hvis ikke man har udstyret til dette, så vil lyden automatisk bruge den ”gamle Blu-ray standard” DTS-HD Master Audio, som stadig vil indeholde det samme stærke mix; blot uden de nye fordele.

© Warner Bros.

Det skal siges fra start af, at dette nye lydmix er en længe ventet opgradering, da den inkluderede standard Blu-ray kun havde et forældet Dolby Digital 5.1 EX mix, som også er et format der var at finde på gamle DVD-skiver. Der er ingen tvivl om, at lyden har fået et kæmpe skub opad – og hele vejen rundt om dig – da man hurtig kan mærke hvor meget lyden pludselig ”fylder” i rummet og hvor præcis den er. Bassen er dybere og rammer mere rigtigt, surroundsound effekterne breder sig bedre ud og benytte rummet korrekt, mens detaljegraden i lyden er så stor, at John Williams ikoniske musik vækkes til live på så overbevisende manér, at den ligeså godt kunne være fremført for øjnene af dig.

Hvis man er på udkig efter særlige scener, der gør brug af alle højtalerne – både rundt om dig og især dem ovenover – så skal man ikke vente længe. Scenen hvor brevene fra Hogwarts pludselig kommer flyvende ind fra alle sprækker og åbninger er første eksempel. Scenen som følger, hvor familien Dursley og Harry er flyttet langt væk fra alle, helt ud på en klippeø, kan man mærke tordenvejret og regnen. En særlig scene, der virkelig bruger højde-højtalerne nærmest perfekt, er scenen i skoven hvor Harry møder Voldemort for første gang, men reddes af en kentaur som springer direkte over ham. Her mærker man virkelig lyden komme bagfra, hvorefter den svæver tungt men elegant over dig og lander oppe ved de forreste højtalere.

En anden scene er hen mod slutningen, hvor Harry sættes på en prøve og må fange den korrekte nøgle, som flyver rundt oven over ham blandt tusindvis af andre nøgler. Har omringes man virkelig af lyden. Er man på udkig efter noget, der både fungerer mindst ligeså godt med eller uden de ekstra højtalere, så burde man tage et kig på de to efterfølgende scener; henholdsvis scenen hvor trioen spiller troldmandsskak og scenen hvor Harry står overfor professor Quirrel, omringet af ild. Her bliver man virkelig opslugt af det spydende flammehav, mens flammerne knitrer lystigt efterfølgende, rundt omkring i alle højtalerne.

© Warner Bros.

Ekstramaterialet

Alle ’Harry Potter’-filmene på 4K kommer med hver deres del af ’Creating the World of Harry Potter’, som hver fokuserer på hver deres område inden for produktionen af dette kæmpehit. Disken burde gerne give fans hvad de søger, der man gennem alle diskene kommer fint rundt i den højtelskede og magiske verden!

Filmanmeldelse: Harry Potter og de vises sten i 4K !!! Anders Bjerg

'Harry Potter og de vises sten' kan købes på 4k UltraHD Blu-ray nu!

Filmen
Billedkvaliteten
Lydkvaliteten
Ekstramaterialet

Kort fortalt: ’Harry Potter og de vises sten’ er en nobel start til det velkendte univers, hvor der bruges nok tid på at udforske magiens verden og alt i den. Det er et godt gammeldags eventyr for hele familien, som bestemt er i den mere ”hyggelige” ende af filmserien, som bliver merkant mørkere senere hen. Dette betyder også, at denne film er mere farverig og gør fint brug af HDR og den højere opløsning. Generelt er ’4K Ultra HD’-udgaven langt mere naturlig at se på og jeg vil mene det er værd at opgradere, hvis man er fan. Filmen har svage punkter, både historie og billedmæssigt, men sidstnævnte ser ud til at være problemer, der også er synlige på den gamle Blu-ray – altså et problem med det originale filmnegativ og ikke restaureringen. Det nye DTS:X mix er meget imponerende og selvom disken, hverken billede eller lydmæssigt, er det bedste man kan få på formatet, så er det en fin udgivelse, der især giver filmfanatikere en masse for pengene!

5

Tags: , , , , , , , , , ,