Published on 20 May, 2017 | af Sidsel Minuva

0

Filmanmeldelse: Hidden Figures

‘Hidden Figures’ fortæller den ellers glemte historie om tre afroamerikanske kvinder, Katherine Johnson, Dorothy Vaughan og Mary Jackson, der bidrog til NASA dengang deres rumprogram stadigvæk var helt ungt. Katherine Johnson udregnede f.eks. opsendelsesbanerne for NASA’s første mand i rummet, Dorothy Vaughan var NASA’s første sorte supervisor, og Mary Jackson blev en af de første sorte ingeniører. Deres historie er endelig blevet filmatiseret med instruktør Theodore Melfi bag rattet, så disse kvinder kan hædres og deres bedrifter kan blive bragt frem i rampelyset. Men formår filmen at yde dem og deres gerninger retfærdighed?

Først og fremmest er de tre hovedpersoner enormt godt skrevet. De er sjove og beslutsomme og passionerede. Man følger hver deres personlige historie og det de må kæmpe imod, for at komme frem i verden—og nok er de afsindigt intelligente og det hele, men de er også dybest set helt almindelige mennesker, der må klatre over mur efter mur for at opnå noget som helst. De er fundamentalt sympatiske og svære ikke at holde med. Især hovedpersonen, Katherine Johnson spillet af Taraji P. Henson, kommer man tæt ind på livet af. Vi ser hendes familieliv og hendes opvækst, og hvordan hun jonglerer med sit job, drømmejobbet der måske, måske ikke er muligt, sine unge døtre, og sit forsøg på at finde sig en mand, der virkelig fortjener hende. Hendes veninder må på banen for at hjælpe hende på vej med sidstnævnte i nogle af de sjoveste scener i filmen.

Alle tre kvinder er også utroligt nørdede. Og det er dybest set deres nørdede videnskabsinteresser, der sætter plottet i gang. I bund og grund er det en historie, hvori racisme og sexisme forhindrer tre kloge, nørdede kvinder i at slå vingerne ud og forfølge deres interesser. De må hele vejen kæmpe med næb og kløer for at komme til at lave de samme ting, som deres hvide nørdkolleger må—og især mændene. Og det er tydeligt, at det er negativt for alle involverede, at de holdes ude på den måde. De kan sagtens holde trit med og overgå de andre videnskabsfolk, og de løfter niveauet hos hele NASA med deres bidrag. Og filmen viser for det meste flot, at de når langt. De løser ikke racismeproblematikken i USA, men de tager nogle vigtige skridt, både for afroamerikanske kvinder og for videnskaben.

Men det er ikke uden slinger i valsen. Kevin Costner’s karakter, Al Harrison, som Katherine arbejder for, fremstår f.eks. løbende lidt for meget som den store helt. En gang i mellem må nogen åbne porten for Katherine, der ellers arbejder på at slå en mur af racisme ned. Men han står konstant og blafrer med den port og bliver næsten så oversympatisk i processen, at han stjæler rampelyset. Især i én scene løser han et løbende problem for Katherine, i hvad der ligner et stort trailer moment. Han efterlader en med en fornemmelse af, at han er skrevet på den måde for at have en hvid person med, der virker mindre skurkagtig og mere tiltalende. Men det virker meget malplaceret i en film, der netop handler om og hædrer tre sorte kvinder, og alt det de har været igennem for at kunne bidrage til videnskaben—især når de resten af tiden må slås stort set alene for at opnå bare de mindste forbedringer.

Alle de tre hovedpersoner bliver også spillet godt. Taraji P. Henson, Octavia Spencer, og Janelle Monáe lægger mange kræfter i at vække deres karakterer til live—og det kan mærkes. Man sidder aldrig og tænker, at det bare er en skuespiller der iklæder sig noget 60’er tøj og så skal forestille en historisk karakter. I stedet er de alle tre fuldstændig overbevisende og tager en med ind i forestillingen om, at det var præcis sådan de tre kvinder var, så ud og agerede.

Jeg husker faktisk ingen dårlige eller middelmådige præstationer. Alle bipersonerne er også gode; Kirsten Dunst som snerpet supervisor, Jim Parsons som dødirriterende ingeniør, Mahershala Ali som Katherine’s charmerende nye flamme, og så Kevin Costner som deres leder. De gør det alle sammen godt—og når hovedpersonerne også er så gode, så trækker castet virkelig hele oplevelsen op.

‘Hidden Figures’ er en skøn film at se på. Farvesætningen er flot, sætdesignet er godt og sætter atmosfæren virkelig flot, og der er bunkevis af pæne billeder. Jeg er selvfølgelig lidt for ung til at sige, at jeg genkender 60’erne, som jeg aldrig var en del af, men filmen formår at imitere tiden flot nok til, at man ikke sætter spørgsmålstegn ved tidsbilledet.

Især kostumedesignet må jeg også fremhæve. Hver kjole, hvert smykke, hver beklædningsgenstand er det rene stilporno. Det giver virkelig pluspoint, at man hele vejen igennem synes, at alt ser lækkert ud, og at alle ser godt ud. Stilen er så god og så vigtig, at selv plottet afspejler det i form af en perlekædes løbende betydning for Katherine’s status som en del af NASA.

Soundtracket er også godt og hjælper præcis som de visuelle elementer med at skabe og støtte op om tonen, tiden og stilen—og heldigvis får Janelle Monáe, der primært er sanger, også lov til at synge et par numre på det soundtrack. Meget af musikken har en forunderlig retro science-fiction-agtig fornemmelse, og så skal der selvfølgelig stadigvæk være noget funky 60’er stil over det, når det passer.

Alle disse elementer forener sig og giver publikum en fed stilmæssig oplevelse hele vejen igennem.

Filmanmeldelse: Hidden Figures Sidsel Minuva

Hidden Figures - premiere d. 26. januar 2017

Summary: 'Hidden Figures' er en film der på trods af nogle tematiske skavanker giver den fuld gas med stærke skuespilpræstationer og en vildt flot 60'er stil. Man sidder aldrig og tænker "Og hvad så? Hvorfor er det lige denne her historie skal fortælles?" for filmen overbeviser en nemt om, at selvfølgelig skal den det! Og det er næsten kriminelt, at den ikke er blevet fortalt før, når det kan gøres så flot.

4.5

User Rating: 0 (0 votes)

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,