animation LEGO Filmen Et Klodset Eventyr

Skrevet den 6 februar, 2014 | af Anders Riis Nielsen

0

Filmanmeldelse: LEGO Filmen – Et Klodset Eventyr (Org. titel: The LEGO Movie)

‘LEGO Filmen – Et Klodset Eventyr’ tager dig med på en uforglemmelig og nostalgisk rejse ind i LEGOs kreative og evigt foranderlige univers. Børn og barnlige sjæle vil elske LEGO-ånden i filmen, og selvom du måske ikke er LEGO fan, så vil du stadig blive underholdt.

LEGO-verdenen er blevet delt op af den onde tyran Diktatoren, som er imod aller former for kreativitet og leg. Alt skal følge hans vejledninger, og det er her vi møder Emmet, som er en helt almindelig borger i Klodsby. Han bruger sin dag på at følge vejledningerne, men bliver revet ud af hverdagens trummerum, da han møder Graffititøsen, som fejlagtigt tror, at han er den udvalgte, der skal redde hele LEGO verdenen fra Diktatoren. Sammen med en lille håndfuld mesterbyggere bestående af troldmanden Vitruvius, 80er astronauten Benny, Batman, Graffititøsen, piraten Jernskæg og Dansekatten drager Emmet ud på en spændende og farefuld rejse gennem LEGO-verdenens mange universer for at stoppe Diktatoren. Hele LEGO-verdenens skæbne ligger pludselig i Emmets små gule LEGO hænder, og han skal finde sin indre mesterbygger for at redde verden.Bouncy House

Inden jeg så ‘LEGO Filmen – Et Klodset Eventyr’, var jeg spændt, da jeg er stor fan af LEGO. Det har jeg været siden min barndom, og trods jeg er 27 år, synes jeg stadigvæk, at det er både  sjovt og fedt at lege med LEGO. Jeg holder især af at lege med LEGO, fordi universet er så foranderligt – du kan bygge én ting og hurtigt ændre det til noget helt andet. Det er netop også dette foranderlige univers, som ‘LEGO Filmen – Et Klodset Eventyr’ lukker os ind i, og man kan undervejs i filmen tænke tilbage på sine egne barndomsminder. Hvad enten du var til City, Castle, Space, Pirates eller Det Vilde Vest, vil ‘LEGO Filmen – Et Klodset Eventyr’ give dig flashback til tiden på børneværelset. I filmen optræder også de fleste af LEGOs universer lige fra Turtles, Harry Potter, Duplo, Bionicle, Friends, Star Wars til NBA og Ringenes Herre. I filmen er der mange sjove scener og intertekstualitet, som man ikke kan andet end at sidde og smågrine af.

LEGO Filmen Et Klodset Eventyr Ensemble

Den amerikanske version har kendte skuespillere som Chris Pratt (Emmet), Elizabeth Banks (Graffititøsen), Morgan Freeman (Vitruvius), Liam Neeson (Betjent God/Betjent Grum) og Will Ferrell (Diktatoren) i hovedrollerne. Den danske version byder på Timm Vladimir (Emmet), Mille Dinesen (Graffititøsen), Nis Bank Mikkelsen (Vitruvius), Michael Hasselflug (Betjent God/Betjent Grum) og Søren Pilmark (Diktatoren), som alle levere solide præstationer. Specielt Timm Vladimirs version af Emmet sprudler af energi og indlevelse.

Yderligere giver Alexandre Villaume en rigtig troværdig præstation som Batman, hvor man straks relaterer til Christian Bales version af Batman.

LEGO Filmen Et Klodset Eventyr Batman

‘LEGO Filmen – Et Klodset Eventyr’ er lavet så alle elementer er udformet af LEGO-klodser, og i scener med røg og ild minder det om en stopmotion film, hvor elementer bliver tilføjet billede for billede. Dette giver en helt unik oplevelse, og man får følelsen af, at det kunne man faktisk godt lave med LEGO-klodser. Jeg fik helt klart følelsen af, at det er en film hvor der er tænkt over detaljerne, og jeg synes den holder sig tro mod LEGO-universet.

LEGO Filmen Et Klodset Eventyr klodser

3D effekterne vil jeg vurdere til middel, da der er tidspunkter med meget action, hvor 3D effekterne gør, at man ikke kan følge helt med. I andre scener fungere 3D rigtig godt, og man dukker sig i sædet for at undgå at blive ramt af LEGO-klodser. Jeg vil mene, at man sagtens kan nyde filmen lige godt i 2D som i 3D.

Der er gennem hele filmen gode lydeffekter, som bidrager positivt til filmoplevelsen, og man bliver aldrig træt af lyden af LEGO-klodser, der falder fra hinanden. Der er ikke mange musikalske indslag i ‘LEGO Filmen – Et Klodset Eventyr’, men kendingsmelodien ‘Alt er super duper’ er en ørehænger, og man kan ikke lade være med at sidde og nynne den, når rulleteksterne køre ned over lærredet.

Filmanmeldelse: LEGO Filmen – Et Klodset Eventyr (Org. titel: The LEGO Movie) Anders Riis Nielsen

LEGO Filmen - Et Klodset Eventyr - premiere den 6. februar 2014

Kort fortalt: 'LEGO Filmen - Et Klodset Eventyr' er en film for børn i alle aldre (0-110 år). Kreativiteten er løs, så tag din LEGO figur i hånden og gå i biografen, hvor I begge vil blive underholdt af LEGOs foranderlige univers.

4.8

User Rating: 3.5 (5 vurderinger)

Tags: ,